3.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Space Star Mitsubishi Space Star pärjäsi pikkuautojen joukossa hyvin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mutta vanhanaikainen. Space Star lunastaa nimensä odotukset vain osittain. Hyvää: Tilava, mainio moottori Huonoa: Ohjaus, ajo-ominaisuudet, vanhentunut olemus Mitsubishi Space Star maksaa 3,5 euroa jokaista millimetriä kohden. Hampurilaisaterian verran alle kolmellatoista tuhannella eurolla saa 3,7 metriä pikkuautoa. Se laittaa Coltin korvanneen Space Starin kilpailemaan halvimpien viisiovisen pikkuautojen kanssa. Space Star lunastaa mahtipontisen nimensä lupaukset tilojen osalta. Lähes kaksimetrisen kuljettajan taakse mahtuu vielä 175 senttinen istumaan aivan kohtalaisesti. Se kaksimetrinen kuljettaja tosin istuu pää hyvin lähellä kattoverhoilua. Myös lyhyempi kuljettaja kokee istuvansa turhan korkealla. Istuma-asentoon nähden alas jäävä taustapeili muodostaa häiritsevän katvealueen. Istuinkorkeus on säädön matalimmassakin asennossa liian korkealla. Pientä hiomattomutta Space Starissa riittää. Keskikonsolin katkaisimet ovat poikkeuksellisen halpaa muovia, ja radion näytöstä näkyy kerralla kanava tai kellonaika. Moottorin jäähdytysnesteen kylmyydestä ilmoitetaan tavanomaisen sinisen symbolin sijaan vihreällä merkkivalolla. Kyse on kustannussyistä. Nyt tehdas on voinut käyttää samaa vihreää väritystä lämpötilan merkkivalolle ja ECO-ajotavan ilmaisimelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmesylinterinen pikkutähti Kaupungissa Space Star on perusnäppärä. Kääntösäde on kokoluokasta johtuen pieni ja 1,2-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori vääntää alakierroksilla erinomaisen vahvasti. Konetta voisi helposti luulla turboahdetuksi. Hintaluokkaan nähden Mitsubishi tarjoaa myös keskivertoa enemmän tehoa. Space Starin kahdeksankymmentä hevosvoimaa on pätevä lukema kilpailijoiden 60–75 hevosvoiman välillä pyöriville teholukemille. Yhdistetyn ajon kulutuslukema on silti vain 4,1 litraa sataa kilometriä kohden. Kulutusta ja suorituskykyä parantaa myös auton keveys, omamassaksi ilmoitetaan vain 920 kilogrammaa. Kytkimen oppiminen ottaa aikansa, mutta keveyteen tottuu. Vaihteet kytkeytyvät todella sulavasti, jos vaihdekeppiä liikuttaa oikeaa rataa. Epämääräisellä liikeradoilla voi vaihteensiirto kanittaa. Peruutusvaihteen kytkeminen vaatii välillä vaihteiston käyttöä vapaalla, mikä on parhaimmillaan nostalginen tuulahdus yhdeksänkymmentäluvun alun pikkuautojen vaihteidenarvontajärjestelmistä. Hiontaa vailla Autoa yleisesti vaivaava hiomattomuus välittyy ajettavuudestakin. Sen lisäksi, että ohjaus on tunnoton ja hieman tahmea, se myös keskittää poikkeuksellisen huonosti. Vielä maantievauhdissa ohjaus täytyy mutkan jälkeen varta vasten kääntää takaisin suoraan. Ohjaus on melko epätarkka johtuen kapeista ja korkeista 165/65 R14 –renkaista. Auton jousitus on myös harvinaisen pehmeä, joten kallistelua tapahtuu aivan tavanomaisissa vauhdeissa. Toisaalta mukulakivet ja muut kaupunkiympäristön arkiset haasteet se selvittää hyvin. Ajettavuuden tai melutason puolesta Space Star ei ole kotonaan maantievauhdeissa. Se on sääli, sillä vasta kaupunkinopeuksien yläpuolella alkaa erinomaisesta 0,27 ilmanvastuskertoimesta olla hyötyä. Eilispäivän uutuus Loistavaa moottoria lukuun ottamatta Mitsubishi tuntuu uudeksi autoksi vanhanaikaiselta. Siinä ei olisi mitään ongelmaa, jos auto olisi poikkeuksellisen halpa. Lähes tasan kolmentoistatuhannen euron hinta laittaa sen kuitenkin ahtaaseen rakoon. Budjettitietoisille on tarjolla kaksituhatta euroa halvemmalla viisipaikkainen Dacia Sandero. Vähän ajaville sen korkeahko 5,8 litran keskikulutuskaan ei ole ongelma. Vastaavasti vain joitakin satoja euroja Space Staria kalliimmalla saa kuusikymmentä hevosvoimaisen Seat Miin. Se on toki nelipaikkainen, mutta laatuvaikutelma on aivan toista luokkaa kuin Mitsubishissä. Myös aivan suoria kilpailijoita on tarjolla lukuisia. Suuntaan tai toiseen alle neljänsadan euron päässä Space Starista on tarjolla myös Nissan Micra, Kia Picanto tai Citroën C3. Kilpailu budjettiluokassa on kovaa. Se pistää uutena vanhanaikaisen Space Starin hyvin ahtaalle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Space Star 1.2 Cleartec Invite MT Hinta alkaen 12 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 13 520 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori 1 193 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6 000 r/min Vääntö 106 Nm (4 000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 3710 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 235 l Omamassa: 920 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan