29.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: moottoripyörä Triumph Tiger Tiger yllättää urheilullisuudellaan. Jousituksen ja renkaiden puolesta voi kallistella lähes sporttipyörien tyyliin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen moottoripyörä kaupunkiin sekä soratielle ja metsäpolulle. Hyvää: ajoasento, moottorin luonne, kulutus. Huonoa: vakionopeussäätimen käyttö ja ajomoodien valinta hankalaa. Triumphin 800-kuutioinen moottori on riittävän tehokas kuljettamaan jopa kahta henkeä ja matkatavaroita. Samalla se on 1 200-kuutioisia malleja kevyempi hallita soratiellä ja metsäpoluilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi versiota – XC ja XRTriumph uudistaa pikku-tiikeristä moottorin, jousituksen ja varusteet. Tarjolla on kaksi mallia. XC:ssä on monipuolisemmat säädöt jousituksessa, pinnavanteet ja 21-tuumainen eturengas, joten se sopii paremmin sekä suuremmalle kuormalle että sorateille.XR on istuinkorkeudeltaan matalampi ja jousitukseltaan jämäkämpi, eli kokonaisuutena urheilullisempi. Vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut ja luistonesto, jotka voi halutessaan kytkeä pois.Mallimerkinnän lopussa oleva x-kirjain merkitsee luokassaan eksklusiivista varustetasoa, mm. neljää tehokarttaa (Sport-Road-Rain-Offroad), kolmea vaihtoehtoista ajomoodia (Road-Offroad-Rider), vakionopeussäädintä ja ajotietokonetta. Koeajossa oli XCx, jonka odotetaan nousevan malliston suosikiksi.Miehekäs moottoriMoottorin teho on 70 kilowattia, jonka voi kuristaa A2-ajokorttiluokan vaatimaan 35 kilowattiin. Tigerin moottorin vääntö osoittautuu koeajossa tasaisen vahvaksi tyhjäkäynniltä kierroslukumittarin punarajalle. Tehokäyrä kasvaa suoraviivaisesti kierrosluvun noustessa.Uusi sähköinen ride-by-wire -kaasu on tuntumaltaan onnistuneesti perinteisen vaijerivälitteisen kaasun kaltainen. Pisteenä i:n päällä kolmisylinterisen moottorin murina on raaka ja miehekäs. Vaihteisto on entistä herkempi ja välitysten pituus on pyörän luonteeseen sopiva.Rento matkakumppaniAjoasento on pysty, polvikulma loiva ja kaikki hallintalaitteet hyvin kuljettajan ulottuvilla. Tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Ajomoodien, lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston säädöt tehdään monimutkaisesti ajotietokoneen valikon kautta. Vakionopeussäädintä ohjataan kaasukäden sormilla, mikä tuntuu aluksi hankalalta.XCx-mallin pitkät joustovarat tekevät menosta leppoisan mukavaa. Syvien vesiurien runtelemalla soratielläkin 218-kiloinen Tiger etenee varmasti. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto sallivat renkaiden luistaa sopivasti jotta pyörää on helppo hallita soralla.Jarrujen teho on adventurepyörälle sopiva. Tasaisella yhdeksänkympin vauhdilla polttoaineen kulutus on vain 3,65 litraa ja reippaassa koeajossakin kulutus pysyi viiden litran tuntumassa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger 800 XCx Moottori 800 cm³, 3-sylinterinen rivimoottori. Teho 70 kW (95 hv), 9250 r/min Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,65 (yhd.) (l/km) Muu tieto Istuinkorkeus 840-860 mm, akseliväli 1530 mm, tankki 19 ltr, paino tankattuna 218 kg. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous