29.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: moottoripyörä Triumph Tiger Tiger yllättää urheilullisuudellaan. Jousituksen ja renkaiden puolesta voi kallistella lähes sporttipyörien tyyliin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen moottoripyörä kaupunkiin sekä soratielle ja metsäpolulle. Hyvää: ajoasento, moottorin luonne, kulutus. Huonoa: vakionopeussäätimen käyttö ja ajomoodien valinta hankalaa. Triumphin 800-kuutioinen moottori on riittävän tehokas kuljettamaan jopa kahta henkeä ja matkatavaroita. Samalla se on 1 200-kuutioisia malleja kevyempi hallita soratiellä ja metsäpoluilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi versiota – XC ja XR Triumph uudistaa pikku-tiikeristä moottorin, jousituksen ja varusteet. Tarjolla on kaksi mallia. XC:ssä on monipuolisemmat säädöt jousituksessa, pinnavanteet ja 21-tuumainen eturengas, joten se sopii paremmin sekä suuremmalle kuormalle että sorateille. XR on istuinkorkeudeltaan matalampi ja jousitukseltaan jämäkämpi, eli kokonaisuutena urheilullisempi. Vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut ja luistonesto, jotka voi halutessaan kytkeä pois. Mallimerkinnän lopussa oleva x-kirjain merkitsee luokassaan eksklusiivista varustetasoa, mm. neljää tehokarttaa (Sport-Road-Rain-Offroad), kolmea vaihtoehtoista ajomoodia (Road-Offroad-Rider), vakionopeussäädintä ja ajotietokonetta. Koeajossa oli XCx, jonka odotetaan nousevan malliston suosikiksi. Miehekäs moottori Moottorin teho on 70 kilowattia, jonka voi kuristaa A2-ajokorttiluokan vaatimaan 35 kilowattiin. Tigerin moottorin vääntö osoittautuu koeajossa tasaisen vahvaksi tyhjäkäynniltä kierroslukumittarin punarajalle. Tehokäyrä kasvaa suoraviivaisesti kierrosluvun noustessa. Uusi sähköinen ride-by-wire -kaasu on tuntumaltaan onnistuneesti perinteisen vaijerivälitteisen kaasun kaltainen. Pisteenä i:n päällä kolmisylinterisen moottorin murina on raaka ja miehekäs. Vaihteisto on entistä herkempi ja välitysten pituus on pyörän luonteeseen sopiva. Rento matkakumppani Ajoasento on pysty, polvikulma loiva ja kaikki hallintalaitteet hyvin kuljettajan ulottuvilla. Tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Ajomoodien, lukkiutumattomien jarrujen ja luistoneston säädöt tehdään monimutkaisesti ajotietokoneen valikon kautta. Vakionopeussäädintä ohjataan kaasukäden sormilla, mikä tuntuu aluksi hankalalta. XCx-mallin pitkät joustovarat tekevät menosta leppoisan mukavaa. Syvien vesiurien runtelemalla soratielläkin 218-kiloinen Tiger etenee varmasti. Lukkiutumattomat jarrut ja luistonesto sallivat renkaiden luistaa sopivasti jotta pyörää on helppo hallita soralla. Jarrujen teho on adventurepyörälle sopiva. Tasaisella yhdeksänkympin vauhdilla polttoaineen kulutus on vain 3,65 litraa ja reippaassa koeajossakin kulutus pysyi viiden litran tuntumassa. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger 800 XCx Moottori 800 cm³, 3-sylinterinen rivimoottori. Teho 70 kW (95 hv), 9250 r/min Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Vääntö 79 Nm (7850 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,65 (yhd.) (l/km) Muu tieto Istuinkorkeus 840-860 mm, akseliväli 1530 mm, tankki 19 ltr, paino tankattuna 218 kg. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?