4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moottoripyörien kärkijoukkoa: MV Agusta Turismo Veloce 800 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agusta Turismo Veloce 800 yllättää tasaisen vahvoilla ominaisuuksillaan ja päräyttää kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon. Hyvää: moottori, ergonomia, jousitus ja jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus, vakionopeus-säätimen käyttö. Uuden Turismo Velocen hieno kolmisylinterinen moottori, hyvät ajo-ominaisuudet ja mainio varustetaso nostavat MV Agusta Turismo Veloce 800:n kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon.Brutale- ja F3 -malleista tutun kolmisylinterisen moottorin huipputeho on suitsittu 110 hevosvoimaan. Se riittää kuljettamaan alle 200 kilon painoista pyörää mainiosti. Suoraviivaisesti kierrosten mukaan nouseva tehokäyrä tekee urheilullisesta ajosta nautittavaa.Tarvittaessa nopeusmittarin lukema nousee 230:een asti helposti, myös matkustajan ja sivulaukkujen kanssa.Ajoasento on sopivan pysty ja väljä. Kapean runkorakenteen ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäät ylettävät maahan, vaikka istuinkorkeutta on peräti 850 millimetriä.Matkustajan jalkatapit ovat riittävän alhaalla ja edessä, jotta polvikulma on loiva ja jarrutuksissa saa jaloilla tukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa informaatiota?Mittariston TFT-näyttö tarjoaa huikean määrän tietoa kerralla, jopa luettavuuden kustannuksella. Tehoasetusten ja luistoneston säätö tehdään ajotietokoneen valikon kautta, ja sen sujuva käyttö vaatii muutaman harjoituskerran. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Pitkistä joustovaroista (160/165 milliä) huolimatta moottoripyörä pysyy hyvin tasapainossa tiukoissakin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Taka-jousituksessa on perusasetuksessa vähän paluuvaimennusta, mutta sitä tiukentamalla etu- ja takajousitus saadaan balanssiin.Jousitus on sopiva yhdistelmä pintaherkkyyttä ja progressiivisuuden mukanaan tuomaa kantavuutta. Vaihtamalla alle karheammat renkaat soveltuu Turismo Veloce myös hiekkatielle.Maltillinen äänimailmaBrembon nelimäntäiset radiaalijarrut ovat huipputehokkaat. Sormivoiman tarve jarrutuksissa on sopiva ja tuntuma hyvä. Vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä.Äänimaailma on MV Agustan muita kolmisylinterisiä malleja maltillisempi, mikä on pyörän käyttötarkoitus huomioiden hyvä ratkaisu. Suuri 22 litran polttoainesäiliö mahdollistaa yli 400 kilometrin tankkausvälin.MV Agusta Turismo Veloce ei ole luokkansa edullisin vaihtoehto. Yli 20 000 euron vastineeksi ostaja saa moottoripyörien Ferrarin, jossa on riittävästi suorituskykyä ja upeat ajo-ominaisuudet.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala MV Agusta Turismo Veloce 800 Hinta alkaen 20 495 € Moottori Bensiinimoottori 798 cm³, kolme sylinteriä, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 81 kW (110 hv), 10000 r/min Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, kuivapaino 191 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa