4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moottoripyörien kärkijoukkoa: MV Agusta Turismo Veloce 800 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agusta Turismo Veloce 800 yllättää tasaisen vahvoilla ominaisuuksillaan ja päräyttää kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon. Hyvää: moottori, ergonomia, jousitus ja jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus, vakionopeus-säätimen käyttö. Uuden Turismo Velocen hieno kolmisylinterinen moottori, hyvät ajo-ominaisuudet ja mainio varustetaso nostavat MV Agusta Turismo Veloce 800:n kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon.Brutale- ja F3 -malleista tutun kolmisylinterisen moottorin huipputeho on suitsittu 110 hevosvoimaan. Se riittää kuljettamaan alle 200 kilon painoista pyörää mainiosti. Suoraviivaisesti kierrosten mukaan nouseva tehokäyrä tekee urheilullisesta ajosta nautittavaa.Tarvittaessa nopeusmittarin lukema nousee 230:een asti helposti, myös matkustajan ja sivulaukkujen kanssa.Ajoasento on sopivan pysty ja väljä. Kapean runkorakenteen ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäät ylettävät maahan, vaikka istuinkorkeutta on peräti 850 millimetriä.Matkustajan jalkatapit ovat riittävän alhaalla ja edessä, jotta polvikulma on loiva ja jarrutuksissa saa jaloilla tukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa informaatiota?Mittariston TFT-näyttö tarjoaa huikean määrän tietoa kerralla, jopa luettavuuden kustannuksella. Tehoasetusten ja luistoneston säätö tehdään ajotietokoneen valikon kautta, ja sen sujuva käyttö vaatii muutaman harjoituskerran. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Pitkistä joustovaroista (160/165 milliä) huolimatta moottoripyörä pysyy hyvin tasapainossa tiukoissakin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Taka-jousituksessa on perusasetuksessa vähän paluuvaimennusta, mutta sitä tiukentamalla etu- ja takajousitus saadaan balanssiin.Jousitus on sopiva yhdistelmä pintaherkkyyttä ja progressiivisuuden mukanaan tuomaa kantavuutta. Vaihtamalla alle karheammat renkaat soveltuu Turismo Veloce myös hiekkatielle.Maltillinen äänimailmaBrembon nelimäntäiset radiaalijarrut ovat huipputehokkaat. Sormivoiman tarve jarrutuksissa on sopiva ja tuntuma hyvä. Vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä.Äänimaailma on MV Agustan muita kolmisylinterisiä malleja maltillisempi, mikä on pyörän käyttötarkoitus huomioiden hyvä ratkaisu. Suuri 22 litran polttoainesäiliö mahdollistaa yli 400 kilometrin tankkausvälin.MV Agusta Turismo Veloce ei ole luokkansa edullisin vaihtoehto. Yli 20 000 euron vastineeksi ostaja saa moottoripyörien Ferrarin, jossa on riittävästi suorituskykyä ja upeat ajo-ominaisuudet.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala MV Agusta Turismo Veloce 800 Hinta alkaen 20 495 € Moottori Bensiinimoottori 798 cm³, kolme sylinteriä, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 81 kW (110 hv), 10000 r/min Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, kuivapaino 191 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella