4.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moottoripyörien kärkijoukkoa: MV Agusta Turismo Veloce 800 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MV Agusta Turismo Veloce 800 yllättää tasaisen vahvoilla ominaisuuksillaan ja päräyttää kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon. Hyvää: moottori, ergonomia, jousitus ja jarrut. Huonoa: mittariston luettavuus, vakionopeus-säätimen käyttö. Uuden Turismo Velocen hieno kolmisylinterinen moottori, hyvät ajo-ominaisuudet ja mainio varustetaso nostavat MV Agusta Turismo Veloce 800:n kerralla keskikokoisten allroad-pyörien kärkitaistoon.Brutale- ja F3 -malleista tutun kolmisylinterisen moottorin huipputeho on suitsittu 110 hevosvoimaan. Se riittää kuljettamaan alle 200 kilon painoista pyörää mainiosti. Suoraviivaisesti kierrosten mukaan nouseva tehokäyrä tekee urheilullisesta ajosta nautittavaa.Tarvittaessa nopeusmittarin lukema nousee 230:een asti helposti, myös matkustajan ja sivulaukkujen kanssa.Ajoasento on sopivan pysty ja väljä. Kapean runkorakenteen ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäät ylettävät maahan, vaikka istuinkorkeutta on peräti 850 millimetriä.Matkustajan jalkatapit ovat riittävän alhaalla ja edessä, jotta polvikulma on loiva ja jarrutuksissa saa jaloilla tukea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikaa informaatiota?Mittariston TFT-näyttö tarjoaa huikean määrän tietoa kerralla, jopa luettavuuden kustannuksella. Tehoasetusten ja luistoneston säätö tehdään ajotietokoneen valikon kautta, ja sen sujuva käyttö vaatii muutaman harjoituskerran. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö.Pitkistä joustovaroista (160/165 milliä) huolimatta moottoripyörä pysyy hyvin tasapainossa tiukoissakin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Taka-jousituksessa on perusasetuksessa vähän paluuvaimennusta, mutta sitä tiukentamalla etu- ja takajousitus saadaan balanssiin.Jousitus on sopiva yhdistelmä pintaherkkyyttä ja progressiivisuuden mukanaan tuomaa kantavuutta. Vaihtamalla alle karheammat renkaat soveltuu Turismo Veloce myös hiekkatielle.Maltillinen äänimailmaBrembon nelimäntäiset radiaalijarrut ovat huipputehokkaat. Sormivoiman tarve jarrutuksissa on sopiva ja tuntuma hyvä. Vaihdeavustin mahdollistaa sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä.Äänimaailma on MV Agustan muita kolmisylinterisiä malleja maltillisempi, mikä on pyörän käyttötarkoitus huomioiden hyvä ratkaisu. Suuri 22 litran polttoainesäiliö mahdollistaa yli 400 kilometrin tankkausvälin.MV Agusta Turismo Veloce ei ole luokkansa edullisin vaihtoehto. Yli 20 000 euron vastineeksi ostaja saa moottoripyörien Ferrarin, jossa on riittävästi suorituskykyä ja upeat ajo-ominaisuudet.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala MV Agusta Turismo Veloce 800 Hinta alkaen 20 495 € Moottori Bensiinimoottori 798 cm³, kolme sylinteriä, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 81 kW (110 hv), 10000 r/min Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Vääntö 83 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, kuivapaino 191 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 22 litraa. Rengaskoko edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija