3.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Micran vahvuus on edelleen sen mainiot tilat hintaansa nähden. Ylellisyyttä saa nyt lisävarustelistalta aiempaa enemmän. Hyvää: tilat, perusmallien hinnat, moottori Huonoa: ajoasento, vaihteiston ja kytkinpolkimen yhteistoiminta, kumiseva äänimaailma Nissan Micra on vuodesta toiseen säilynyt yhtenä suomalaisten suosikkina pikkuautoissa. Vuonna 1983 se oli ensimmäinen japanilainen auto, joka vei Euroopassa vuoden auto-tittelin. Nykyinen malliversio, K13, esiteltiin vuonna 2010 ja se sai juuri nuorennusleikkauksen. Keula on kokonaan uusiksi muotoiltu, ja muista Nissaneista tuttu V-grilli on nyt Micrankin keulalla.Moottorivaihtoehdot säilyvät ennallaan. Samoin vaihteistoina on yhä joko viisivaihteinen manuaali tai CVT-vaihteisto. 12 840 euron hinnat alkaen -malli kulkee 1,2 litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin ja 80 hevosvoiman avulla. Koeajamamme, mekaanisesti ahdetun, 98 hevosvoimaisen ja niin ikään 1,2 litraisen bensiinimoottorin hinnat alkavat hieman alle 16 000 eurosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersonointi- ja älyvarusteitaYksilöllinen auton personointi lienee muodissa, sillä Nissan Juken ja Noten tapaan Micraakin voi nyt personoida eri värisin koripaneelein, vanteiden väreillä tai sisätilojen pisteosilla.Murtovarkaita lukuun ottamatta pikkuautoluokassa ei juuri ole nähty avaimetonta sisäänpääsyä, mutta Micraan se on saatavilla parhaimmalla Tekna-varustelutasolla. Samoin myös Nissan Connect-äänentoisto-, navigointi-, ja viestintäjärjestelmä. Googlen kanssa kehitettyyn järjestelmään voi bluetoothin avulla kytkeä matkapuhelimen.Pienen auton pysäköiminen on tehty aiempaakin helpommaksi, sillä pysäköintitutkan lisäksi autoon on saatavilla myös pysäköintitilan mittaavat tutkat.Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Antti Hentinen ja Santeri Petrell Nissan Micra 1.2 DIG-S 5MT Acenta Hinta alkaen 12 840 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 710 € Ajoneuvovero 58 €/ v Moottori 1198cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 72 kW (98 hv), 5600 r/min Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Vääntö 147 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km 5,2 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3825 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 265 l Omamassa: 1425 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous