19.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Qashqai on petrannut ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäänkin. Hyvää: sisätilat, mukavuus, varustelu. Huonoa: matala tavaratila, hento alavääntö, pitkät välitykset. Myyntitilastojemme kärkiryhmässä on jo useita vuosia keikkunut Nissan Qashqain etuvetoinen bensiiniversio. Kestääkö suosio moottorin pienentämisen?Nissanin koko malliston aikanaan mullistanut ja katumaasturiaallon harjalla menestykseen ratsastanut Qashqai on uusiutunut.Dieselmoottorinen Tekna-varusteinen nelivetomalli teki vaikutuksen, kun vertailimme kaupunkimaastureita Moottorissa 4/2014.Aikaisempia myyntilukuja tarkastellessa useimpia kiinnostanee kuitenkin etuvetoinen ja maltillisemmin varusteltu bensiinimalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntävä pikkuturboQashqain myydyin moottori on tähän asti ollut 1,6-litrainen bensiininelonen. Nyt Nissan lähtee mukaan downsizing-trendiin. Moottori vaihtuu turboahdetuksi nelisylinteriseksi 1,2-litraiseksi.Se ei siis ole sama moottori kuin Micraan ja Noteen esitelty 1.2 DIG-S, joka on kolmisylinterinen ja mekaanisesti ahdettu. Qashqain uusi moottori on näitä tehokkaampi ja vääntävämpi.Vanhan Nissan Qashqain 1,6:een verrattuna tehoa on saman verran, mutta vääntöä reilusti enemmän. Mikä parasta, molemmat huippuarvot löytyvät aikaisempaa alhaisemmilta kierroksilta.Odotettavissa on siis suoritusarvojen paraneminen, kun painoakin on saatu pudotettua ulkomittojen kasvusta huolimatta.Luvatusti kiihdytys nollasta sataan käy sekunnin nopeammin ja kulutuksesta on karistettu puoli litraa.Pitkät välityksetEtukäteen odottaisi kasvaneen väännön tekevän kiihdytyksistä vaivattomampia moottoria huudattamatta. Väännön kasvu on kuitenkin ulosmitattu pidentämällä vaihteiston välityksiä merkittävästi.Kuutosella on satasen vauhdissa kierroksia vain 2 000 ja kadun kulmissakin joutuu hakemaan yhtä pykälää totuttua pienempää vaihdetta.Pitkien välitysten takia moottori tuntuu hengettömältä alle 2 000 kierroksella, vaikkakin auto nöyrästi puurtaen säilyttää nopeuden ja punnertaa mäet ylös. Kiihtyvyys on kuitenkin olematonta ja ohituksiin on vaihdettava kaksi pykälää pienemmälle.Välitysten pidentämisellä on haettu alhaisempaa kulutusta ja kulutusmittarin mukaan keskikulutus asettuu helposti kuuden litran tietämille.Lopputankkaus paljastaa mittarin kuitenkin optimistiseksi ja todellinen kulutus karkaa vääjäämättä yli seitsemän litran.Mukava matkakumppaniUuden Qashqain perusmalli on miellyttävä tuttavuus. Kalliimpia malleja korkeampiprofiiliset renkaat ovat mukavammat käytössä pehmeydellään ja hiljaisuudellaan.Myös ohjaustuntuma on miellyttävämpi ja rauhattomuus jää pois. Koska alusta ei ole erityisen urheilullinen, matalaprofiilirenkaille jäisi vain ulkonäöllinen hyöty.Jo perusvarustetaso Visia on varsin riittävä ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen.Kaksituhatta euroa kalliimpi Acenta tuo mukanaan paljon pikkumukavuuksia, mutta saman tien kannattaa satsata toinen mokoma 360-tasoon.Siihen kuuluvat kaikki elektroniset turvajärjestelmät, kuten kamerat ja tutkat ympäriinsä, automaattijarrutus, kaistavahti ja kuskin vireydenvalvonta.Qashqai on houkuttelevasti hinnoiteltu perheauto maasturihenkisellä ulkonäöllä. Autoilijoiden sieluista ovat crossover-mallien lisäksi taistelemassa aikki C-segmentin viistoperät ja pienemmät tila-autotkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Qashqai DIG-T Acenta Hinta alkaen 24 690 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinirivimoottori, turboahdin, suorasuihkutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Tavaratila: 430-1598 l Omamassa: 1245 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa