19.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Qashqai on petrannut ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäänkin. Hyvää: sisätilat, mukavuus, varustelu. Huonoa: matala tavaratila, hento alavääntö, pitkät välitykset. Myyntitilastojemme kärkiryhmässä on jo useita vuosia keikkunut Nissan Qashqain etuvetoinen bensiiniversio. Kestääkö suosio moottorin pienentämisen?Nissanin koko malliston aikanaan mullistanut ja katumaasturiaallon harjalla menestykseen ratsastanut Qashqai on uusiutunut.Dieselmoottorinen Tekna-varusteinen nelivetomalli teki vaikutuksen, kun vertailimme kaupunkimaastureita Moottorissa 4/2014.Aikaisempia myyntilukuja tarkastellessa useimpia kiinnostanee kuitenkin etuvetoinen ja maltillisemmin varusteltu bensiinimalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntävä pikkuturboQashqain myydyin moottori on tähän asti ollut 1,6-litrainen bensiininelonen. Nyt Nissan lähtee mukaan downsizing-trendiin. Moottori vaihtuu turboahdetuksi nelisylinteriseksi 1,2-litraiseksi.Se ei siis ole sama moottori kuin Micraan ja Noteen esitelty 1.2 DIG-S, joka on kolmisylinterinen ja mekaanisesti ahdettu. Qashqain uusi moottori on näitä tehokkaampi ja vääntävämpi.Vanhan Nissan Qashqain 1,6:een verrattuna tehoa on saman verran, mutta vääntöä reilusti enemmän. Mikä parasta, molemmat huippuarvot löytyvät aikaisempaa alhaisemmilta kierroksilta.Odotettavissa on siis suoritusarvojen paraneminen, kun painoakin on saatu pudotettua ulkomittojen kasvusta huolimatta.Luvatusti kiihdytys nollasta sataan käy sekunnin nopeammin ja kulutuksesta on karistettu puoli litraa.Pitkät välityksetEtukäteen odottaisi kasvaneen väännön tekevän kiihdytyksistä vaivattomampia moottoria huudattamatta. Väännön kasvu on kuitenkin ulosmitattu pidentämällä vaihteiston välityksiä merkittävästi.Kuutosella on satasen vauhdissa kierroksia vain 2 000 ja kadun kulmissakin joutuu hakemaan yhtä pykälää totuttua pienempää vaihdetta.Pitkien välitysten takia moottori tuntuu hengettömältä alle 2 000 kierroksella, vaikkakin auto nöyrästi puurtaen säilyttää nopeuden ja punnertaa mäet ylös. Kiihtyvyys on kuitenkin olematonta ja ohituksiin on vaihdettava kaksi pykälää pienemmälle.Välitysten pidentämisellä on haettu alhaisempaa kulutusta ja kulutusmittarin mukaan keskikulutus asettuu helposti kuuden litran tietämille.Lopputankkaus paljastaa mittarin kuitenkin optimistiseksi ja todellinen kulutus karkaa vääjäämättä yli seitsemän litran.Mukava matkakumppaniUuden Qashqain perusmalli on miellyttävä tuttavuus. Kalliimpia malleja korkeampiprofiiliset renkaat ovat mukavammat käytössä pehmeydellään ja hiljaisuudellaan.Myös ohjaustuntuma on miellyttävämpi ja rauhattomuus jää pois. Koska alusta ei ole erityisen urheilullinen, matalaprofiilirenkaille jäisi vain ulkonäöllinen hyöty.Jo perusvarustetaso Visia on varsin riittävä ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen.Kaksituhatta euroa kalliimpi Acenta tuo mukanaan paljon pikkumukavuuksia, mutta saman tien kannattaa satsata toinen mokoma 360-tasoon.Siihen kuuluvat kaikki elektroniset turvajärjestelmät, kuten kamerat ja tutkat ympäriinsä, automaattijarrutus, kaistavahti ja kuskin vireydenvalvonta.Qashqai on houkuttelevasti hinnoiteltu perheauto maasturihenkisellä ulkonäöllä. Autoilijoiden sieluista ovat crossover-mallien lisäksi taistelemassa aikki C-segmentin viistoperät ja pienemmät tila-autotkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Qashqai DIG-T Acenta Hinta alkaen 24 690 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinirivimoottori, turboahdin, suorasuihkutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Tavaratila: 430-1598 l Omamassa: 1245 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja