19.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Qashqai on petrannut ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäänkin. Hyvää: sisätilat, mukavuus, varustelu. Huonoa: matala tavaratila, hento alavääntö, pitkät välitykset. Myyntitilastojemme kärkiryhmässä on jo useita vuosia keikkunut Nissan Qashqain etuvetoinen bensiiniversio. Kestääkö suosio moottorin pienentämisen?Nissanin koko malliston aikanaan mullistanut ja katumaasturiaallon harjalla menestykseen ratsastanut Qashqai on uusiutunut.Dieselmoottorinen Tekna-varusteinen nelivetomalli teki vaikutuksen, kun vertailimme kaupunkimaastureita Moottorissa 4/2014.Aikaisempia myyntilukuja tarkastellessa useimpia kiinnostanee kuitenkin etuvetoinen ja maltillisemmin varusteltu bensiinimalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntävä pikkuturboQashqain myydyin moottori on tähän asti ollut 1,6-litrainen bensiininelonen. Nyt Nissan lähtee mukaan downsizing-trendiin. Moottori vaihtuu turboahdetuksi nelisylinteriseksi 1,2-litraiseksi.Se ei siis ole sama moottori kuin Micraan ja Noteen esitelty 1.2 DIG-S, joka on kolmisylinterinen ja mekaanisesti ahdettu. Qashqain uusi moottori on näitä tehokkaampi ja vääntävämpi.Vanhan Nissan Qashqain 1,6:een verrattuna tehoa on saman verran, mutta vääntöä reilusti enemmän. Mikä parasta, molemmat huippuarvot löytyvät aikaisempaa alhaisemmilta kierroksilta.Odotettavissa on siis suoritusarvojen paraneminen, kun painoakin on saatu pudotettua ulkomittojen kasvusta huolimatta.Luvatusti kiihdytys nollasta sataan käy sekunnin nopeammin ja kulutuksesta on karistettu puoli litraa.Pitkät välityksetEtukäteen odottaisi kasvaneen väännön tekevän kiihdytyksistä vaivattomampia moottoria huudattamatta. Väännön kasvu on kuitenkin ulosmitattu pidentämällä vaihteiston välityksiä merkittävästi.Kuutosella on satasen vauhdissa kierroksia vain 2 000 ja kadun kulmissakin joutuu hakemaan yhtä pykälää totuttua pienempää vaihdetta.Pitkien välitysten takia moottori tuntuu hengettömältä alle 2 000 kierroksella, vaikkakin auto nöyrästi puurtaen säilyttää nopeuden ja punnertaa mäet ylös. Kiihtyvyys on kuitenkin olematonta ja ohituksiin on vaihdettava kaksi pykälää pienemmälle.Välitysten pidentämisellä on haettu alhaisempaa kulutusta ja kulutusmittarin mukaan keskikulutus asettuu helposti kuuden litran tietämille.Lopputankkaus paljastaa mittarin kuitenkin optimistiseksi ja todellinen kulutus karkaa vääjäämättä yli seitsemän litran.Mukava matkakumppaniUuden Qashqain perusmalli on miellyttävä tuttavuus. Kalliimpia malleja korkeampiprofiiliset renkaat ovat mukavammat käytössä pehmeydellään ja hiljaisuudellaan.Myös ohjaustuntuma on miellyttävämpi ja rauhattomuus jää pois. Koska alusta ei ole erityisen urheilullinen, matalaprofiilirenkaille jäisi vain ulkonäöllinen hyöty.Jo perusvarustetaso Visia on varsin riittävä ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen.Kaksituhatta euroa kalliimpi Acenta tuo mukanaan paljon pikkumukavuuksia, mutta saman tien kannattaa satsata toinen mokoma 360-tasoon.Siihen kuuluvat kaikki elektroniset turvajärjestelmät, kuten kamerat ja tutkat ympäriinsä, automaattijarrutus, kaistavahti ja kuskin vireydenvalvonta.Qashqai on houkuttelevasti hinnoiteltu perheauto maasturihenkisellä ulkonäöllä. Autoilijoiden sieluista ovat crossover-mallien lisäksi taistelemassa aikki C-segmentin viistoperät ja pienemmät tila-autotkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Nissan Qashqai DIG-T Acenta Hinta alkaen 24 690 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 197 cm³, bensiinirivimoottori, turboahdin, suorasuihkutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Tavaratila: 430-1598 l Omamassa: 1245 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta