21.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: nyt nelivetoisena! Škoda Octavia RS 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harmaa Škoda Octavia RS yllättää ajossa! Ulkonäkö ja ensivaikutelma voi pettää, niin ihmissuhteissa kuin autoissa. Koeajossa on auto, joka näyttää harmaalta hiirulaiselta, mutta on kaikkea muuta.Škoda Octavia RS:n harmaa mantteli on erikoisväri ja kantaa nimeä Steel Grey. Auto ei erotu betoseinästä. Makunsa kullakin, itse valitsisin tämän auton sähäkän sähkönsinisenä tai Granny Smith -omenaisena eli kirkkaan vihreänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoisena, kiitos!Väristä viis, tammikuussa tarjolle tulevan auton haluttavin ja odotetuin ominaisuus on nelivetoisuus. Kun se yhdistyy 184 hevosvoiman dieselmoottoriin ja urheilulliseen alustaan, on elämysten etsintä vain ajamista vailla.Alla ei ole kuitenkaan urheiluauto, mutta perheautoksi oiva ja rivakka tapaus. Nelivetoisen kyvyt kaarreajossa ja etenemiskyvyt aamuliukkailla vakuuttavat. Sähköinen tasauspyörästön lukitus (XDS) kohentaa pitoa ja vähentää aliohjautuvuutta.Teho riittää erinomaisesti, eikä vaikutelmaa tarvitsisi keinotekoisesti kohentaa. Performance-äänigeneraattori väkevöi käyntiäänet ajoasetusten suhteessa: econa äänimaailma on tyynempi, sporttina räyhäkkäämpi. Aidot äänet riittäisivät.Kaupparatsun valintaJärkevä hinnoittelu on tehnyt Škodan RS-mallistosta yllättävän rapsakasti myyvän vaihtoehdon myös Suomessa. Työsuhdeautoilijat ovat löytäneet perus-Škodia särmikkäämmät RS:t. Hiilidioksidipäästöjen puolesta lempeän verokohtelun versio on varustettu kaksilitraisella dieselillä. Se mahtuu useimpiin työsuhdeautojen hinta- ja päästörajoihin.Octavia RS:n diesel-farmarin hiilidioksidipäästöt ovat alimmillaan 117 grammaa kilometrillä. Kun kokonaisuuteen lisää nelivetoisuuden ja kaksoiskytkinvaihteiston, nousevat hiilidioksidipäästöt 131 grammaan.Istuimet pettymysUrheilullisen auton istuimet saisivat olla urheilulliset. Yritystä on, mutta lopputulos jää vajaaksi. Istuinten sivutuki on kiitettävän tanakka, mutta muutoin muotoilu ja säätövarat jättävät toivomisen varaa.Vipuratkaistu korkeussäätö ei sitävastoin ole edes kätevä, saati pyörösäätimen tarkka.Ja se mikä uupuu on tuki reisille. Odottaisi, että RS-versiossa olisi pituussuunnassa säädettävä istuinosa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskeettista ilmettäSisäilme on tummanpuhuva ja pelkistetty, lievästi urheilullisesti ryyditettynä. Kojelauta, mittaristo ja kytkinkentät eroavat perus-Škodasta vain hieman – onko tämä etu vai haitta, on makukysymys.Etuovien hiilikuitua jäljittelevä panelointi on muoviksi tyylikäs, astetta tyylikkäämpi olisi ollut mattapintainen ratkaisu. Punainen tehosteväri istuinten tikkauksissa on eri automallien sporttiversioissa niin nähty.Rengaskulujen säästöäNelivedosta ei ole pahaa sanottavaa, päinvastoin. Voimaa on jaossa ajotilanteen mukaan.“Ei neliveto lisää auton voimia, mutta laskisi se ainakin minulla rengaskuluja”, arvioi eräs ystäväni ja RS-autoilija. Vannoutunut automies on oikeassa: nelivedon ansiosta renkaat eivät sudi niin herkästi liikkeellelähdöissä tai kiihdytyksissä. No, asian voi jokainen ratkaista ihan omatoimisestikin, oikean jalan nilkan ojentelua hillitsemällä.Hintaa autolla on vakiovarusteisena 38 815 euroa. Lisäherkut kuten metalliväri, peruutuskamera, mustat ja kiiltävät kattokaiteet, vetokoukku, liikennemerkkien tunnistus, kaukovalo- ja kaista-avustimet, navigaatiojärjestelmä nostavat koeajoyksilön hinnan 44 902 euroon.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Octavia 2.0 TDI 4x4 RS DSG Hinta alkaen 44 902 € Moottori 1 998 cm³, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla