12.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ongelmallinen, mutta silti malliston paras: BMW 225xe Active Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 225xe tarjoaa tarkasti rajoitettua taloudellisuutta. Hyvää: Lyhyiden matkojen taloudellisuus, ajettavuus tila-autoksi. Huonoa: Jousitusmukavuus, taloudellisuus moottoritiellä. Aloitetaan huumorilla: BMW 225xe:n luvataan taittavan sadan kilometrin matkan vain kahdella bensiinilitralla. Väite perustuu NEDC-mittaussykliin, jossa ladattavan hybridin akuilla ajetaan suhteettoman suuri osuus.Täyssähköajoa BMW lupaa 41 kilometriä. Käytännössä akut riittävät noin 30 kilometriin – kunhan akkua ei rasiteta sähkölaitteilla kuten lämmityksellä.Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin.Talvista sähköajoa halajavan kannattaa investoida lämpimään autotalliin, sillä kylmyys hyydyttää tämänkin auton akut.Nollakelissä auto toimi ajoittain sähköllä, toisinaan auto suostui vain polttomoottoria hyödyntävään hybriditilaan.Kesäolosuhteissa ahkeralla lataamisella ja parinkymmenen kilometrin ajomatkoilla BMW 225xe:stä voi saada pihin kumppanin.Tila-auton aerodynamiikka verottaa: talvisessa moottoritievauhdissa kulutus nousee helposti 7,5 litraan sadalla. Se tietää pienehköä toimintamatkaa, sillä polttoainesäiliö on vain 36 litrainen. Reissaajalle diesel on parempi valinta.Hybridijärjestelmästä ei ole talousihmeeksi, mutta toiminta on pitävällä pinnalla sulavaa. 225xe:n voimalinja on kuin yksinkertaistettu ja ympärikäännetty versio BMW:n lippulaivamalli i8:sta. Keulalla on turbolla 136 hevosvoimaan piristetty kolmisylinterinen bensiinimoottori. Takapyörien vedosta huolehtii 88 hevosvoimainen sähkömoottori. Vetotapa vaihtelee polttomoottorikäytön etuvedosta täyssähkökäytön takavetoon.BMW kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 6,7 sekunnissa. Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridistä kompromissejaSuorituskyvyn ansiosta BMW 225xe olisi mainio vaihtoehto ripeää ja perustaloudellista tila-autoa etsivälle.Valitettavasti hybriditeknologia kasvattaa omamassan 1 735 kiloon. Korkean ja painavan auton kallistelujen kurissapito vaatii jäykkää alustaa.Se kostautuu terävissä poikittaissaumoissa voimakkaasti, ja onpa meno moottoritielläkin nypyttävää. Kääntöpuolena auton ajettavuudessa ei ole moitittavaa.BMW on onnistunut kätkemään akut ja sähkömoottorin auton rakenteisiin. 7,6 kilowattitunnin akku on asennettu takaistuimen alle, joka on vaatinut istuimen korotusta 30 millimetrillä.Takaistuimien etäisyyssäätöä ei ole saatavilla. Tavaratila on ennallaan 400 litrassa, mutta perävaunua 225xe:llä ei vedetä.Perusauto kunnossaKorkeuden ansiosta ajoasento on ryhdikäs ja käynti autoon vaivatonta. Matalalle jäävän keskikonsolin vuoksi iDrive-järjestelmän kiekko-ohjain ja muut painikkeet jäävät perinteisiä BMW-malleja alemmas, mutta muutoin ergonomia on erinomainen. Paksujen ja kauas keulaan kurottuvien A-pilarien aiheuttama katve vaatii totuttelua ja kurkistelua.Auton suurin houkutin on silti hinta. Verottaja uskoo naurettavat kulutuslupaukset sinisilmäisesti, ja se tekee 225xe:stä yhden Active Tourer -malliston edullisimmista nelivedoista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 225xe Active Tourer Hinta alkaen 41 426 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1449 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4342 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1586 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Sähkömoottori Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta