30.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päältä räikeän huomiohakuinen, sisältä säyseä. Hyvää: Alusta. Huonoa: Ei lunasta ulkonäön lupauksia, yleinen viimeistelemättömyys. Huomiota herättävästi teipattu Astra GTC200 tuo väistämättä mieleen muutaman vuoden takaiset muistot sateisesta syysillasta. Silloin malliston lippulaiva, Astra OPC, jätti mieleenpainuvat muistikuvat 280 hevosvoimaisen bensiiniturbon laittaessa tasauspyörästönlukolla varustetun etuakselin ylitöihin.Vanhat muistot OPC:stä saavat odotukset korkealle. Nyt samaan makeasti muotoiltuun kolmioviseen GTC-koriin on lyöty todella räikeät teippaukset: Yksilölliset numerot kyljissä, konepelti ja katto hiilikuitutekstuuria sekä päälle vielä annos keltaista vauhtiraitaa.Lunastaakseen ulkoasun lupaukset, tulisi Astra GTC200:n olla todella ripeä laite. Valitettavasti totuus on odotuksia laimeampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimanpuutettaAstran konepellin alla on 1,6-litrainen bensiiniturbo. Sen luvataan tuottavan kaksisataa hevosvoimaa, joten villiin OPC-malliin verrattuna meno on säyseää. Ulkonäön asettamat odotukset jäävät täyttymättä.Moottori on alaväännöltään vahva, mikä tekee arkiajosta miellyttävää. Valitettavasti kierrosten myötä kone alkaa hyytyä ja tuntuu takapuolituntumalta luvattua heikkotehoisemmalta. Sulavaa etenemistä rasittaa kankea vaihteensiirto.Vaisuhko suorituskyky jättää ihmettelemään räväkkää teippausta. Ulkonäön lupauksille ei ole katetta.Alkuhämmennyksen jälkeen Astra alkaa kääntää fiiliksiä positiivisemmaksi. Vaihteensiirtoa lukuun ottamatta se on kelpo ajettava. Ohjaus on nykymittapuulla varsin toimiva, mutta erityiskehut menevät alustaan.Mainio iskunvaimennusGTC 200-autoihin valittu FlexRide-iskunvaimennus on säätyvää mallia, ja se toimii mainiosti. Sporttiasennossa Astran alusta on jäykkä, mutta ei kivikova. Normaaliasetus on selkeästi pehmeämpi, ja lisämukavuutta voi hakea vielä pehmeämmästä Tour-asetuksesta.Kolmiovisen GTC:n makea muotoilu vaatii veronsa. Etuovet ovat poikkeuksellisen pitkät, joten parkkipaikoilla ei ahtaimpiin ruutuihin ole asiaa. Myös tavaratilan luukku on harvinaisen kapea ja takapuskuri korkealla tavaratilan pohjaan nähden, joten auton lastaaminen on vaikeaa.Kytkimet hukassaAstran keskikonsolissa vallitsee suuri painikkeiden ja kytkinten valikoima. Kauniisti sanottuna voi todeta muiden autonvalmistajien ratkaisseen asiat hieman toisin.Tottumisen jälkeen useimmat päivittäin tarvittavat kytkimet oppii löytämään nopeasti, mutta esimerkiksi radiokanavien kanssa pelaamiseen ei vain tahdo tottua kohtuullisen suuresta näytöstä huolimatta.Sisätilojen hieman muovisen kolhot katkaisimet ja epäselvä käyttöliittymä pienine käännöskukkasineen kertovat Astrasta paljon.Siinä ei sinänsä ole mitään perustavanlaatuisesti pielessä, mutta hiomattomia yksityiskohtia on liian paljon. Niiden kanssa varmasti oppii elämään, mutta ensivaikutelma jää karuksi.Opel Astra GTC 200 on ihan toimiva perheauto näyttävyyttä haluavalle. OPC-mallin halpaversiota etsivät tulevat kuitenkin pettymään: ulkonäön herättämistä lupauksista huolimatta GTC 200 ei tarjoa vastusta GTI-luokan ajoneuvoille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Astra GTC200 Hinta alkaen 32 495 € Ajoneuvovero 141 €/ v Moottori Bensiinimoottori, 1598 cm3, kuusivaihteinen käsivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 280 Nm (1650–3500 r/min) Vääntö 280 Nm (1650–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4466 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1489 mm, akseliväli 2695 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1503 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!