24.10.2017

Päivän kuva: saisiko olla Bentley, sir?

Bentley Continental GT V8 S

Millainen auto Bentley oikeastaan on?

Automerkkien maailmassa Bentley on mielenkiintoinen pelaaja. Brittimerkin nimi on tunnettu, samoin sen mallien paikka hintatilastojen kalleimmassa päässä. Mutta miten Bentleyhin tulisi suhtautua?

Brittiluksus, niin tavoittamatonta kuin se onkin, kiehtoo käsityötaitojen ja perinteisten arvojen lipunkantajana. Toisaalta Suomen katukuvassa Bentleytä on päässyt näkemään lähinnä julkimoiden omistamina Continental GT -malleina. Hienoja ja kalliita autoja, mutta välillä epäilevä mieli on saanut pohtimaan, ostetaanko ne hinnasta huolimatta, vaiko juuri hinnan takia.

Vuodesta 2003 valmistettu luksuscoupe oli Bentleyn ensimmäinen Volkswagen AG:n alaisuudessa esittelemä auto. Sitä ennen kaikki mallit olivat vuodesta 1931 eteenpäin pohjautuneet entisen isännän Rolls-Roycen tuotteisiin. Volkswagen Groupin ja BMW:n tapeltua Rolls-Roycestä BMW:lle jäi nimi, Volkswagen sai kaiken muun.

Englannin kruununjalokivet olivat saksalaisten käsissä, mutta automaailma kiitti. Rolls-Royce esitteli upean ja hyvin rollsroycemäisen Phantomin. Bentley siirtyi askeleen urheilullisempaan suuntaan Continental GT:llä.

Kuvissa Continental GT näyttää valtavalta. Autoa on mahdoton lähestyä ajattelematta kaiken teräksen, nahan ja jalopuun massaa. Nimikin viittaa suorituskykyiseen matka-autoon: onko tämä kuin huippuylellinen yksityisjuna?

Moottorissa 9/2017 julkaistun Bentayga-katumaasturin koeajon yhteydessä tarjoutui tilaisuus ajaa tuotannosta väistyvää Continental GT V8 S -mallia. Kuten arvata saattaa, harvinaislaatuisesta tilaisuudesta ajaa 528-hevosvoimaista arvoautoa ei kehdannut kieltäytyä.

Yllätys oli suuri ja ilahduttava, kun moitteettomasti viimeistelty nahkaverhoiltu olohuone paljastuikin odotettua urheilullisemmaksi ajajan autoksi.

Continental GT V8 S:ää ohjastaessa pysyy tietoisena ajokin massasta ja arvomaailmasta, mutta samalla autoa tuntee ajavansa. Auto vastaa kaasuun hanakasti ja V8 murisee kuin nahkaverhoiltuun kammioon vangittu leijona.

Jos ennen koeajoa luulin, että Bentley Continental GT ostetaan näyttäytymistä varten, olin täysin väärässä. Continental GT V8 S ostetaan juuri niistä samoista syistä, kuin mikä tahansa jännittävämpi auto: sitä ajaessa tulee yksinkertaisesti älyttömän hyvä fiilis.

Toivotaan Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn uuden sukupolven jatkavan samaa linjaa. Maailma tarvitsee autoja, joita ajaessa huolet unohtuvat.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat