6.6.2018 Ajoneuvot Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykymittauksissa selviää, kumpi kilpakumppaneista on kiivaampi kulkemaan. Parivertailussamme parhaillaan olevista Audi A3:sta ja Mercedes-Benz A:sta otettiin kaikki irti, kun siirryimme tutulle mittauspaikallemme autojen suorituskyvyn selvittämiseksi.Paperilla asetelmat ovat kohtalaisen tasaväkiset. Mercedes-Benz A 200:n moottori on 1,3-litraisena Audi A3 1.5 TFSI:n konetta piskuisempi, mutta omaa suuremman huipputehon – 163 vastaan 150 hevosvoimaa.Vastaavasti suurin vääntömomentti on ilmoitettu identtiseksi: sitä löytyy kumpaisestakin 250 newtonmetriä. Tasoittavana tekijänä on myöskin vaihteisto, joka on molemmissa seitsennopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhituksen simulointiaKumit savuten tehty 0–100 km/h -kiihdytys on vuosikymmenten ajan ollut perinteinen suorituskyvyn mittari, mihin myös autonvalmistajien omat ilmoitukset edelleen nojaavat. Tämän pikapyrähdyksen sijaan tärkeämpää on kuitenkin se, miten auton kulkupuolta voi hyödyntää arkielämässä.Niinpä kiihdytämme vertailuautoilla nopeusvälin 80–120 km/h selvittääksemme, miten ripeästi autot suoriutuvat tuiki tavallisesta ohituskiihtyvyydestä.Manuaalivaihteisilla autoilla teemme mittauksen kaikilla tuon nopeusalueen läpi ulottuvilla vaihteilla, mutta automaattilaatikoilla suoritus on huomattavasti yksinkertaisempi: ajoalueen ollessa D:llä kaasupoljin painetaan alle 80 km/h vauhdissa pohjaan, ja kiihdytystä jatketaan niin kauan, kunnes 120 km/h nopeus on saavutettu.Tulos taivaaltaSuoritus tallentuu satelliittipaikannusta hyödyntävään Racelogic Performance Box -mittalaitteeseen, jonka näytöltä sekuntilukemat voi vaivattomasti tarkistaa.Mittaus suoritetaan tasaisella moottoritien suoralla, luonnollisesti muuta liikennettä häiritsemättä tai liikenneturvallisuutta vaarantamatta. Jotta tuulen ja muiden olosuhdemuutosten vaikutukset minimoitaisiin, mittaus tehdään kahteen suuntaan, ja suoritus myös uusitaan useaan kertaan.Sekuntilukemista lasketaan sitten keskiarvo, joka julkaistaan vertailujutun yhteydessä olevassa taulukossa. Kokonaissuorituskyvyn arvostelu perustuu lisäksi takapuolituntumiin, kuten kaasupolkimen ja vaihteiston reagointiin sekä yleiseen kulun vaivattomuuteen.Malttakaa vielä hetki…No, miten A3:n ja A:n tapauksessa kävi? Pidämme teidät jännityksessä aina siihen asti, kun varsinainen vertailuartikkeli ilmestyy 4. heinäkuuta Moottorin numerossa 7/2018. Sen verran voi kuitenkin paljastaa, että autoista löytyi tässäkin mielessä yllättäviä eroja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Henri Posa ja Jussi Saarinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”