6.6.2018

Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät?

parivertailu

Suorituskykymittauksissa selviää, kumpi kilpakumppaneista on kiivaampi kulkemaan.

Parivertailussamme parhaillaan olevista Audi A3:sta ja Mercedes-Benz A:sta otettiin kaikki irti, kun siirryimme tutulle mittauspaikallemme autojen suorituskyvyn selvittämiseksi.

Paperilla asetelmat ovat kohtalaisen tasaväkiset. Mercedes-Benz A 200:n moottori on 1,3-litraisena Audi A3 1.5 TFSI:n konetta piskuisempi, mutta omaa suuremman huipputehon – 163 vastaan 150 hevosvoimaa.

Vastaavasti suurin vääntömomentti on ilmoitettu identtiseksi: sitä löytyy kumpaisestakin 250 newtonmetriä. Tasoittavana tekijänä on myöskin vaihteisto, joka on molemmissa seitsennopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohituksen simulointia

Kumit savuten tehty 0–100 km/h -kiihdytys on vuosikymmenten ajan ollut perinteinen suorituskyvyn mittari, mihin myös autonvalmistajien omat ilmoitukset edelleen nojaavat. Tämän pikapyrähdyksen sijaan tärkeämpää on kuitenkin se, miten auton kulkupuolta voi hyödyntää arkielämässä.

parivertailu

Niinpä kiihdytämme vertailuautoilla nopeusvälin 80–120 km/h selvittääksemme, miten ripeästi autot suoriutuvat tuiki tavallisesta ohituskiihtyvyydestä.

Manuaalivaihteisilla autoilla teemme mittauksen kaikilla tuon nopeusalueen läpi ulottuvilla vaihteilla, mutta automaattilaatikoilla suoritus on huomattavasti yksinkertaisempi: ajoalueen ollessa D:llä kaasupoljin painetaan alle 80 km/h vauhdissa pohjaan, ja kiihdytystä jatketaan niin kauan, kunnes 120 km/h nopeus on saavutettu.

Tulos taivaalta

Suoritus tallentuu satelliittipaikannusta hyödyntävään Racelogic Performance Box -mittalaitteeseen, jonka näytöltä sekuntilukemat voi vaivattomasti tarkistaa.

parivertailu

Mittaus suoritetaan tasaisella moottoritien suoralla, luonnollisesti muuta liikennettä häiritsemättä tai liikenneturvallisuutta vaarantamatta. Jotta tuulen ja muiden olosuhdemuutosten vaikutukset minimoitaisiin, mittaus tehdään kahteen suuntaan, ja suoritus myös uusitaan useaan kertaan.

Sekuntilukemista lasketaan sitten keskiarvo, joka julkaistaan vertailujutun yhteydessä olevassa taulukossa. Kokonaissuorituskyvyn arvostelu perustuu lisäksi takapuolituntumiin, kuten kaasupolkimen ja vaihteiston reagointiin sekä yleiseen kulun vaivattomuuteen.

Malttakaa vielä hetki…

No, miten A3:n ja A:n tapauksessa kävi? Pidämme teidät jännityksessä aina siihen asti, kun varsinainen vertailuartikkeli ilmestyy 4. heinäkuuta Moottorin numerossa 7/2018. Sen verran voi kuitenkin paljastaa, että autoista löytyi tässäkin mielessä yllättäviä eroja.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Henri Posa ja Jussi Saarinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat