8.7.2017 Ajoneuvot Parivertailu: räiskyvä Alfa Romeo Giulia kohtaa hillityn BMW 3-sarjan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin uusimman numeron parivertailussa keskitytään kuljettajan hyvinvointiin. Pääosissa ovat italialainen intohimo ja saksalainen teknisyys. Parivertailumme tähdet, Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce ja BMW 320d A xDrive Business Exclusive Edition Sport ovat valmistajilleen maineikkaita malleja.Jo uuden Giulian esi-isä, 1960–70-luvuilla valmistettu kulmikas samanniminen malli vastasi konseptiltaan nykyistä, eli kyseessä oli urheilullinen keskiluokkaan sijoittuva takavetoinen sedan.Perimä jatkui niin ikään takavetoisista Giulietta- ja 75-malleista etuvetoisiin mutta edelleen hauskoihin 155- ja 156-malleihin. Viimeisin etuvetoinen, 159-numeroa kantanut malli paisui ja painoi liikaa, mutta uusi Giulia merkitsi jälleen paluuta ajettavuuden alkulähteille.BMW:n 3-sarja puolestaan on ollut luokassaan käsite siitä lähtien, kun ensimmäinen tämänniminen mallisto esiteltiin 1970-luvun puolivälissä niin sanotun 02-sarjan pikkubemarin seuraajaksi.Kolmossarja elää nyt jo kuudetta sukupolveaan, toki alkuperäisestä tuntuvasti isompana, mutta edelleen omassa segmentissään sporttisella maineella ratsastavana. Kuumalle Italia–Saksa-maaottelulle ei voisi luoda parempaa perustaa.Vastakkain valikoituivat tehokkaat dieselversiot automaattivaihteistoilla ja nelivedoilla höystettynä. Alfa Romeo on jo olemukseltaan selvästi BMW:tä sporttisempi, ja autoyksilöihin valitut ulkovärit vain tehostivat sanomaa.Vertailun pääpaino on, autojen luonteille sopivasti, kuljettajan ympäristössä, suorituskyvyssä ja etenkin ajettavuudessa. Jos odotatte malttamattomana lopputulemaa, voimme paljastaa, että Alfa tulee suoraan kuljettajan iholle, kun taas BMW säilyttää häneen korrektin etäisyyden.Täydellinen artikkeli – yllättävine lopputuloksineen – löytyy uusimmasta Moottorin numerosta 7/2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Video: Markus Markkanen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”