8.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 108 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot-perheen uudistusvuorossa on suositussa pienten kaupunkiautojen kokoluokassa markkinaosuuksista kamppaileva 108. Hyvää: kompakti koko, personoitavuus. Huonoa: sisämelu, takatilat. Päivityskierroksen läpikäynyt Peugeot 108 on edelleen kompakti kaupunkiauto. Merkittävimmäksi myyntivaltiksi valmistaja nostaa auton personointimahdollisuudet. Eikä ihme, sillä pikkuautosegmentissä asiakkaat voitetaan tai hävitään lähinnä mielikuvien voimalla.Peugeot 108:n sisarmallit Citroën C1 ja Toyota Aygo kilpailevat markkinaosuuksista jokseenkin samoin eväin. Pikkuautoluokassa pakkaa sekoittavat myös hiljattain uudistunut Hyundai i10, Seat Mii ja Volkswagen Up.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeemoja joka lähtöönOvia 108:ssa on korimallista riippuen kolme tai viisi. Katoksi voi valita kiinteän tai avattavan. Kaikkiaan korimalleja on neljä. Todella persoonallista silausta etsivälle on tarjolla hämmentävä määrä erilaisia teemoja auton ilmeen viimeistelyyn. Käytännössä teemat tarkoittavat raitoja, ruutuja, teippauksia, sisämattoja ja ulkopeilien kuoria.Sisustavaihtoehtoja on kolme ja verhoiluvaihtoehtoja on viisi. Tyylistä ei voi valittaa, jos sen valitsee mieleisekseen. Koeajoauton tattoo-nimeä tottelevat teippaukset ja ärhäkän vaaleanpunaiset sivupeilien kuoret herättivät ainakin keskustelua.Kolme varustetasoaPerusvarustelu on nimeltään Access ja se tuo tullessaan ajamisen ja turvallisuuden kannalta tärkeimmät eli lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautuksen, mäkilähtöavustimen ja kuusi turvatyynyä.Keskimmäinen varustelutaso Active tuo lähinnä parannuksia mukavuuspuolelle. Sähköllä säädettävät ikkunat, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja keskuslukituksen kaukosäätö ilahduttavat.Korkeimalla Allure-tasolla pakettiin lisätään vielä kätevä peruutuskamera, etusumuvalot, vakionopeudensäädin ja 15 tuuman kevytmetallivanteet.Seitsemän tuuman kosketusnäyttö kuuluu parhaimpaan varusteluun. Sen avulla käytetään ajotietokonetta, auton säätöjä ja soitinta. Myös älypuhelimen käyttö onnistuu rajatusti näytön kautta.Litran moottoriKolmisylinterisiä bensiinimoottorivaihtoehtoja on tarjolla neljä. Automaatin saa vain litraisen pariksi. Moottoreista suurin on kooltaan 1,2 litrainen ja ainoa varsinainen uutuus. Valitettavasti sen koeajo ei vielä onnistunut Suomessa. Nyt tutustuttavana oli 68 hevosvoimainen manuaalivaihteilla varustettu versio.Ajossa 108 on asiallinen. Moottorin voima riittää kaupunkiajoon ja maantielläkin eteneminen on tasaista, mutta ohituksiin on syytä varata tilaa ja aikaa. Matka-ajonopeuksissa kovin kummoista voimareserviä ei ole tarjolla pikkuautoluokalle tyypilliseen tapaan.Kolmisylinterisen moottorin pörinä kantautuu sisälle selvästi. Aluksi äänimaailma riemastuttaa, mutta riemu on kestoltaan lyhyt. Pidemmän päälle pörinä ei naurata. Myös rengasmelun erottaa selvästi.Kulutus pyörii kaupunkivoittoisessa yhdistelmäajossa viiden litran yläpuolella. Lukuja sieventää muun muassa sammutusautomatiikka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungissa käteväUlkomitoiltaan 108 on kompakti. Sen kokonaispituus on 3,47 metriä ja leveys 1,61 metriä, joten pyörittely onnistuu ahtaammissakin paikoissa. Kääntösäde on 9,6 metriä. Näkyvyys ulos on riittävä ja lisävarustelistan peruutuskamera tuo lisävarmuutta ahtaimmissa käänteissä.Tavaratilan mitoitus on pikkuautojen tapaan maltillinen. 190 litraa tarkoittaa viikonlopun ruokaostoksille tai kahden hengen mökkimatkan tavaroille riittävää mitoitusta. Lastenvaunuja tai useimpia mailapelivarusteita ei mukaan saa penkkejä kaatamatta.Pää katossa takanaTakapenkkiä edes satunnaisesti käyttävän kannattaa ehdottomasti valita viisiovinen malli. Hintaeroa kertyy vain noin 400 euroa, mutta vastapainoksi tarjolla on käytettävyyttä koko rahalla. Takaikkunat aukeavat kulmista vain tuuletusta varten.Takana on tilaa kahdelle, mutta jo 175-senttisellä matkustajalla tapaa tukka kattoon. Jalka- ja polvitila loppuu kesken vain, jos etupenkkiläiset ovat pitkäjalkaisia. Turvaistuimia varten löytyy isofix-kiinnikkeet molemmilta puolilta. Viisiovisessa mallissa turvaistuinten käyttö onnistuu ilman kurkottelua.Etupenkillä asiat ovat tilan puolesta kohdallaan. Sopiva ajoasentokin löytyy kohtuullisella vaivannäöllä. Sivusuunnassa istumaan sopii kaksi harteikasta.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Peugeot 108 1.0 VTi 68 Hinta alkaen 12 798 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 919 € Ajoneuvovero 77 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, kolme sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (68 hv), 6000 r/min Vääntö 95 Nm (4800 r/min) Vääntö 95 Nm (4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 4,5 (kaup.) / 3,4 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 3475 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 196 l Omamassa: 915 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 10 vuotta / vuositarkastus merkkiliikkeessä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin