17.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718 Boxster S esittelee elämää äänenmurroksen jälkeen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, tilat urheiluautoksi. Huonoa: Edeltäjä kuulostaa paremmalta. Kyse on kuitenkin perusmallista. Ajatusta saa hokea toistamiseen uudistuneen Porsche 718 Boxster S:n ratissa. Porschen urheiluautomalliston ensimmäinen askel on saanut kasvojenkohotuksessa muotoihin lisää särmää. Näyttävän oranssissa sävyssä olemuksessa on ehtaa junioritason superautotunnelmaa.Tunnelma vahvistuu, kun Porschen kiihdyttää sataan kilometriin tunnissa. 718 Boxster S ampuu viivalta ihailtavalla tehokkuudella, jossa hevosvoiman kymmenystäkään ei tuhlata kuminpolttoon. Kello pysähtyy vain 3,8 sekuntiin!Ja silti kyse on perusmallista. Porschen urheiluautovalikoiman ensiaskeleesta. Koeajoauto tosin on tehokkaampi S-malli runsain herkuin. Tehdas lupaa Sport Chrono -varustepaketilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustetulle yksilölle 4,2 sekuntia, mutta stuttgartilaiset hevoset ovat perinteisesti lupauksia vahvempia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNumeroita nopeampiEnää hevoset eivät laukkaa upeasta kuusisylinterisestä bokserimoottorista. Boxsteria liikuttaa kaksilitrainen turboahdettu nelosbokseri, koeajetussa S:ssä puoli litraa suurempi. Siksi mallinimeen on ilmaantunut numerosarja 718, viittaus viisikymmentäluvun lopun neloskoneiseen kilpa-autoon.Perusmalli tulee toimeen 299 hevosvoiman turvin, S:ssä hevosia on 50 enemmän. Tehokkaampi malli hyötyy muuttuvageometrisesta turboahtimesta. Ratkaisu on tavanomainen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreissa tuhanteen asteeseen nousevien pakokaasunlämpöjen vuoksi vastaavaa ratkaisua on aiemmin käytetty ainoastaan 911 Turbossa.Huipputeho on kummassakin mallissa noussut vain 35 hevosvoimaa. Käytännössä turbomoottori tuottaa huomattavasti ahtamatonta kuutosta enemmän voimaa. Joustavasta luonteesta tosin ei juuri pääse nauttimaan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston kera, sillä vaihdelaatikko valitsee sähäkästi sopivimman pykälän.Vaiennut lauluTeknisesti uutuusmoottorit ovat erittäin hienoja. Tunnepuolella kehitys on ottanut takapakkia. Nelisylinterisen turbobokserin on käytännössä mahdoton vastata ahtamattoman kuutosbokserin punarajaa kohti kiristyvää laulantaa.Äänien saralla uutuusmoottori ei tee ihmeitä. Sointi on vaihtunut tummaan ja teolliseen meluun, jota täydennetään moottorijarrun paukkein. Uusi äänimaailma ei ole huono, mutta edeltäjän elämyksellisyyttä se ei tavoita.Jos Boxsteria aiemmin hallitsi moottori, on nyt kohokohtana alusta. Auto on saanut muutamia osia sisarmalli Caymanin loisteliaasta GT4-urheiluversiota, ja muitakin komponentteja on hiottu. Lopputulos lähentelee moitteetonta.Kohokohtana ajettavuusUpean alustan parina on erinomaisen tarkka ja luonnollinen ohjaus, moitteeton jarrutuntuma ja yllättävän tukeva istuin. Toissijaiset toiminnot, kuten ajotietokone tai viihdejärjestelmä, pysyvät sulavatoimisina taustalla.Kokemus rakentuu ajamisen ympärille. 718 Boxster S onnistuu olemaan yhtä aikaa nopea ja tarkka, mutta myös yllättävän leikkisä. Kuljettaja nauttii ansaitusti paikasta tapahtumien keskipisteessä.Boxster tarjoaa ihailtavan yhdistelmän saksalaista toimivuutta ja ensiluokkaista urheiluautoelämystä. Se miellyttää arkipäiväisessä ajossa, mutta johdattaa iltaisin pitkille lenkeille jahtaamaan auringonlaskua.Vain ihon kananlihalle nostava kuutosbokserin laulanta erottaa 718 Boxster S:n moitteettomasta urheiluautoelämyksestä. Sen hyväksyy – kysehän on perusmallista.Tekst ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche 718 Boxster S PDK Hinta alkaen 100 739 € Moottori Bensiinimoottori 2 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 257 kW (349 hv), 6500 r/min Vääntö 420 Nm (1900–4500 r/min) Vääntö 420 Nm (1900–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 285 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 167 g/km Mitat pituus 4379 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1280 mm, akseliväli 2475 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster