24.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksänportainen automaattivaihteisto jouheuttaa matkantekoa. Hyvää: automaattivaihteisto, muotoilu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, hinta. Uudistuneen Range Rover Evoquen merkittävin kehitysaskel on uusi automaattivaihteisto, joka on saanut kolme porrasta lisää. Evoquesta tulee näin maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta.Vaihteiden määrän kasvattaminen ei ole itseisarvo tai huomionkipeyttä. Ratkaisu tuo useita etuja niin ajamisen kuin taloudellisuuden näkökulmasta.Koeajo jakautui varsin tasaisesti kaupunki- taajama ja maantieajon kesken. Yhdessä automaattisen sammutusjärjestelmän kanssa luvattu keskikulutus on saatu kuristettua kuuteen litraan, johon on koeajossa mahdoton yltää. Kulutus nousi hitusen yli seitsemän litran.Dieselmoottori tarjoaa käyttöön 190 hevosvoimaa. Etenemiskyvyt ovat erinomaiset myös kehnokuntoisilla teillä, kiitos sitkaan väännön (420 newtonmetriä) ja herkkätoimisen nelivedon. Ripeyttäkin löytyy, sillä kiihdytys nollasta sataan taittuu 8,5 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivasti annosteltunaAjossa aiempaa tiheämmät vaihdevälit tuovat mukanaan vaivattomuuden. Auto kiihtyy kerkeästi koostaan huolimatta, voima on sopivasti annosteltuna käytössä laajalla kierrosalueella ja sitkeyttä riittää olipa edessä ohitus tai ylämäki.Vaihtohetkien havaitsemiseksi saa olla tarkkana. Hetken huoahdus on niin lyhytkestoinen, ettei siihen arkiajossa kiinnitä minkäänlaista huomiota.Yllättävän ja voimallisen kiihdytystarpeen tullen uusi vaihteisto kykenee hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin. Se rivakoitaa nopeuden kerimistä.Maavaraa kaupunkiinAlin vaihteista on välitetty huomattavasti lyhyemmäksi verrattuna kuusiloviseen automaattiin. Ratkaisu kohentaa Evoquen maastoajo-ominaisuuksia, joskin ominaisuus voi jäädä ulosmittaamatta.Evoquella on lysti ylittää aamuyön aurauksen jäljiltä jäätyneet lumivallit. Harva omistaja kuitenkaan vie näyttävän ja tyyriin katumaasturin todellisiin koettelemuksiin maaaston puolelle, alttiiksi kolahduksille ja maalipinnan raapiutumisille. Metsämiehet möyrivät asvalttiteiden ulkopuolella aivan toisilla autoilla, joita edustavat esimerkiksi Lada Niva ja Toyotan lantikka.Evoquen ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen. Turvallisuuden tunnetta luovat mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Kuski voi valita käyttöön myös pelkän etäisyyden varoitustoiminnon ilman nopeudensäätöä.Laskeva kattolinja mataloittaa autoa ja takaikkunan. Ikävä kyllä näkyvyys takaviistoon ei ole Evoquen valtti, mutta sen kestää, sillä auto näyttää ulkoa hyvältä: räväkimpiä autoluokassaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque 2.2 SD4 Aut Dynamic Hinta alkaen 70 544 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 594 € Ajoneuvovero 286 €/ v Käyttövoimavero 482 €/ v Moottori dieselmoottori, ahdin, etuveto, 9-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3500 r/min Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 7,2 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1750 kg Muu tieto perävaunumassa jarruin 1800 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa