24.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksänportainen automaattivaihteisto jouheuttaa matkantekoa. Hyvää: automaattivaihteisto, muotoilu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, hinta. Uudistuneen Range Rover Evoquen merkittävin kehitysaskel on uusi automaattivaihteisto, joka on saanut kolme porrasta lisää. Evoquesta tulee näin maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta.Vaihteiden määrän kasvattaminen ei ole itseisarvo tai huomionkipeyttä. Ratkaisu tuo useita etuja niin ajamisen kuin taloudellisuuden näkökulmasta.Koeajo jakautui varsin tasaisesti kaupunki- taajama ja maantieajon kesken. Yhdessä automaattisen sammutusjärjestelmän kanssa luvattu keskikulutus on saatu kuristettua kuuteen litraan, johon on koeajossa mahdoton yltää. Kulutus nousi hitusen yli seitsemän litran.Dieselmoottori tarjoaa käyttöön 190 hevosvoimaa. Etenemiskyvyt ovat erinomaiset myös kehnokuntoisilla teillä, kiitos sitkaan väännön (420 newtonmetriä) ja herkkätoimisen nelivedon. Ripeyttäkin löytyy, sillä kiihdytys nollasta sataan taittuu 8,5 sekuntiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopivasti annosteltunaAjossa aiempaa tiheämmät vaihdevälit tuovat mukanaan vaivattomuuden. Auto kiihtyy kerkeästi koostaan huolimatta, voima on sopivasti annosteltuna käytössä laajalla kierrosalueella ja sitkeyttä riittää olipa edessä ohitus tai ylämäki.Vaihtohetkien havaitsemiseksi saa olla tarkkana. Hetken huoahdus on niin lyhytkestoinen, ettei siihen arkiajossa kiinnitä minkäänlaista huomiota.Yllättävän ja voimallisen kiihdytystarpeen tullen uusi vaihteisto kykenee hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin. Se rivakoitaa nopeuden kerimistä.Maavaraa kaupunkiinAlin vaihteista on välitetty huomattavasti lyhyemmäksi verrattuna kuusiloviseen automaattiin. Ratkaisu kohentaa Evoquen maastoajo-ominaisuuksia, joskin ominaisuus voi jäädä ulosmittaamatta.Evoquella on lysti ylittää aamuyön aurauksen jäljiltä jäätyneet lumivallit. Harva omistaja kuitenkaan vie näyttävän ja tyyriin katumaasturin todellisiin koettelemuksiin maaaston puolelle, alttiiksi kolahduksille ja maalipinnan raapiutumisille. Metsämiehet möyrivät asvalttiteiden ulkopuolella aivan toisilla autoilla, joita edustavat esimerkiksi Lada Niva ja Toyotan lantikka.Evoquen ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen. Turvallisuuden tunnetta luovat mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Kuski voi valita käyttöön myös pelkän etäisyyden varoitustoiminnon ilman nopeudensäätöä.Laskeva kattolinja mataloittaa autoa ja takaikkunan. Ikävä kyllä näkyvyys takaviistoon ei ole Evoquen valtti, mutta sen kestää, sillä auto näyttää ulkoa hyvältä: räväkimpiä autoluokassaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque 2.2 SD4 Aut Dynamic Hinta alkaen 70 544 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 594 € Ajoneuvovero 286 €/ v Käyttövoimavero 482 €/ v Moottori dieselmoottori, ahdin, etuveto, 9-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3500 r/min Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 7,2 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1750 kg Muu tieto perävaunumassa jarruin 1800 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster