24.3.2014

Koeajo: Range Rover Evoque

Yhdeksänportainen automaattivaihteisto jouheuttaa matkantekoa. Hyvää: automaattivaihteisto, muotoilu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, hinta.

Uudistuneen Range Rover Evoquen merkittävin kehitysaskel on uusi automaattivaihteisto, joka on saanut kolme porrasta lisää. Evoquesta tulee näin maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta.

Vaihteiden määrän kasvattaminen ei ole itseisarvo tai huomionkipeyttä. Ratkaisu tuo useita etuja niin ajamisen kuin taloudellisuuden näkökulmasta.

Koeajo jakautui varsin tasaisesti kaupunki- taajama ja maantieajon kesken. Yhdessä automaattisen sammutusjärjestelmän kanssa luvattu keskikulutus on saatu kuristettua kuuteen litraan, johon on koeajossa mahdoton yltää. Kulutus nousi hitusen yli seitsemän litran.

Dieselmoottori tarjoaa käyttöön 190 hevosvoimaa. Etenemiskyvyt ovat erinomaiset myös kehnokuntoisilla teillä, kiitos sitkaan väännön (420 newtonmetriä) ja herkkätoimisen nelivedon. Ripeyttäkin löytyy, sillä kiihdytys nollasta sataan taittuu 8,5 sekuntiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopivasti annosteltuna

Ajossa aiempaa tiheämmät vaihdevälit tuovat mukanaan vaivattomuuden. Auto kiihtyy kerkeästi koostaan huolimatta, voima on sopivasti annosteltuna käytössä laajalla kierrosalueella ja sitkeyttä riittää olipa edessä ohitus tai ylämäki.

Vaihtohetkien havaitsemiseksi saa olla tarkkana. Hetken huoahdus on niin lyhytkestoinen, ettei siihen arkiajossa kiinnitä minkäänlaista huomiota.

Yllättävän ja voimallisen kiihdytystarpeen tullen uusi vaihteisto kykenee hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin. Se rivakoitaa nopeuden kerimistä.

Maavaraa kaupunkiin

Alin vaihteista on välitetty huomattavasti lyhyemmäksi verrattuna kuusiloviseen automaattiin. Ratkaisu kohentaa Evoquen maastoajo-ominaisuuksia, joskin ominaisuus voi jäädä ulosmittaamatta.

Evoquella on lysti ylittää aamuyön aurauksen jäljiltä jäätyneet lumivallit. Harva omistaja kuitenkaan vie näyttävän ja tyyriin katumaasturin todellisiin koettelemuksiin maaaston puolelle, alttiiksi kolahduksille ja maalipinnan raapiutumisille. Metsämiehet möyrivät asvalttiteiden ulkopuolella aivan toisilla autoilla, joita edustavat esimerkiksi Lada Niva ja Toyotan lantikka.

Evoquen ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen. Turvallisuuden tunnetta luovat mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Kuski voi valita käyttöön myös pelkän etäisyyden varoitustoiminnon ilman nopeudensäätöä.

Laskeva kattolinja mataloittaa autoa ja takaikkunan. Ikävä kyllä näkyvyys takaviistoon ei ole Evoquen valtti, mutta sen kestää, sillä auto näyttää ulkoa hyvältä: räväkimpiä autoluokassaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen

Range Rover Evoque 2.2 SD4 Aut Dynamic

Hinta alkaen

70 544 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

77 594 €

Ajoneuvovero

286 €/ v

Käyttövoimavero

482 €/ v

Moottori

dieselmoottori, ahdin, etuveto, 9-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 3500 r/min

Vääntö

420 Nm (1750 r/min)

Vääntö

420 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,5 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,2 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4355 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2660 mm
Tavaratila: 575 l
Omamassa: 1750 kg

Muu tieto

perävaunumassa jarruin 1800 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Ecotest

Ei testattu

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat