14.1.2014

Koeajo: Renault Mégane

Rellun uusi ilme nyt myös Méganeen. Hyvää: runsaat tilat, jousitus, matala melutaso. Huonoa: ohjaustehostus, ohituskiihtyvyys.

Renaultin ase myydyimmässä ja kilpailluimmassa C-segmentissä on jo pitkään ollut Mégane. Vetovuorossa oleva kolmas sukupolvi on tullut ehostusikään, samalla sen ilme on muutettu sukunäköiseksi merkin muiden uutuusmallien Clion ja Capturin kanssa.

Käytännössä uutuuden erottaa isommasta Renault-logosta nokalla, samalla jäähdyttimen säleikkö, valot ja puskurit on muotoiltu uudelleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suppea mallisto

Méganen tuontimallistossa on vaihtoehtoja vähemmän kuin kilpailijoilla. Korimalleja on kaksi, luukkuperä Hatchback ja farmari Sport Tourer, molemmat viisiovisia.

Hintaeroa on vain 900 euroa, akseliväliltään pidempi ja selkeästi tilavampi farkku on siksi parempi ostos. Suomeen ei enää tuoda kolmiovista sporttimallia.

Moottoreitakin on aluksi vain kaksi. Bensiinivaihtoehto on 1,2-litrainen TCe 115, mallimerkintä paljastaa hevosvoimat ja turboahtimen mukanaolon. Kesällä on odotettavissa tehokkaampi TCe 130 paritettuna uuden kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.

Dieselinä palvelee 1,5-litrainen dCi 110. Valitettavasti maahantuoja ei ole katsonut tehokkaampien versioiden tuontia kannattavaksi.

Perusvarustetaso Expression on varsin riittävä useimmille, mutta ylellisempää sisustusta tai viimeisimpiä elektronisia turvavarusteita ei saa edes lisävarusteena.

Méganen lähtöhinnat ovat kilpailijoiden yläpuolella, mutta varustelueroja tarkastellessa ero kapenee. Renaultin valttina on muista eurooppalaisista poiketen 4 vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus.

Pieni turbomoottori

Uusi maski ei oikein riitä syyksi koeajaa uudistunutta Méganea, mutta koeajoimme, kuinka vähälle huomiolle jäänyt 1,2-litrainen moottori sopii farmarin nokalle. Talvisäällä tehoa ei osaa kaivata, vähemmälläkin sutii tarpeettomasti. Turbon avulla pieni moottori puurtaa ylämäet sinnikkäästi.

Kuitenkin jää arveluttamaan, riittääkö puhti hätäiselle kuskille, näin tilavalla autolla varmasti kuljetaan pidempiäkin reissuja isolla kuormalla. Pakkasilla pikkukoneen huudattamisesta on iloa nopeampana lämpiämisenä, mutta samalla keskikulutus nousee 6,4 litraan satasella.

Tilojen lisäksi Méganen vahvuuksiin kuuluu mukavuus niin jousituksen kuin alhaisen melutasonkin puolesta.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Renault Mégane Sport Tourer TCe 115 Expression

Hinta alkaen

22 460 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 757 €

Ajoneuvovero

101 €/ v

Moottori

1197 cm³, bensiinirivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, käsivaihteisto (6 v), etuveto

Teho

85 kW (115 hv), 4500 r/min

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4567 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2703 mm
Tavaratila: 524-1600 l
Omamassa: 1359 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

4 vuotta

Takuu

4 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat