14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Mégane Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rellun uusi ilme nyt myös Méganeen. Hyvää: runsaat tilat, jousitus, matala melutaso. Huonoa: ohjaustehostus, ohituskiihtyvyys. Renaultin ase myydyimmässä ja kilpailluimmassa C-segmentissä on jo pitkään ollut Mégane. Vetovuorossa oleva kolmas sukupolvi on tullut ehostusikään, samalla sen ilme on muutettu sukunäköiseksi merkin muiden uutuusmallien Clion ja Capturin kanssa.Käytännössä uutuuden erottaa isommasta Renault-logosta nokalla, samalla jäähdyttimen säleikkö, valot ja puskurit on muotoiltu uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuppea mallistoMéganen tuontimallistossa on vaihtoehtoja vähemmän kuin kilpailijoilla. Korimalleja on kaksi, luukkuperä Hatchback ja farmari Sport Tourer, molemmat viisiovisia.Hintaeroa on vain 900 euroa, akseliväliltään pidempi ja selkeästi tilavampi farkku on siksi parempi ostos. Suomeen ei enää tuoda kolmiovista sporttimallia.Moottoreitakin on aluksi vain kaksi. Bensiinivaihtoehto on 1,2-litrainen TCe 115, mallimerkintä paljastaa hevosvoimat ja turboahtimen mukanaolon. Kesällä on odotettavissa tehokkaampi TCe 130 paritettuna uuden kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.Dieselinä palvelee 1,5-litrainen dCi 110. Valitettavasti maahantuoja ei ole katsonut tehokkaampien versioiden tuontia kannattavaksi.Perusvarustetaso Expression on varsin riittävä useimmille, mutta ylellisempää sisustusta tai viimeisimpiä elektronisia turvavarusteita ei saa edes lisävarusteena.Méganen lähtöhinnat ovat kilpailijoiden yläpuolella, mutta varustelueroja tarkastellessa ero kapenee. Renaultin valttina on muista eurooppalaisista poiketen 4 vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus.Pieni turbomoottoriUusi maski ei oikein riitä syyksi koeajaa uudistunutta Méganea, mutta koeajoimme, kuinka vähälle huomiolle jäänyt 1,2-litrainen moottori sopii farmarin nokalle. Talvisäällä tehoa ei osaa kaivata, vähemmälläkin sutii tarpeettomasti. Turbon avulla pieni moottori puurtaa ylämäet sinnikkäästi.Kuitenkin jää arveluttamaan, riittääkö puhti hätäiselle kuskille, näin tilavalla autolla varmasti kuljetaan pidempiäkin reissuja isolla kuormalla. Pakkasilla pikkukoneen huudattamisesta on iloa nopeampana lämpiämisenä, mutta samalla keskikulutus nousee 6,4 litraan satasella.Tilojen lisäksi Méganen vahvuuksiin kuuluu mukavuus niin jousituksen kuin alhaisen melutasonkin puolesta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Mégane Sport Tourer TCe 115 Expression Hinta alkaen 22 460 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 757 € Ajoneuvovero 101 €/ v Moottori 1197 cm³, bensiinirivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, käsivaihteisto (6 v), etuveto Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2703 mm Tavaratila: 524-1600 l Omamassa: 1359 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous