14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Mégane Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rellun uusi ilme nyt myös Méganeen. Hyvää: runsaat tilat, jousitus, matala melutaso. Huonoa: ohjaustehostus, ohituskiihtyvyys. Renaultin ase myydyimmässä ja kilpailluimmassa C-segmentissä on jo pitkään ollut Mégane. Vetovuorossa oleva kolmas sukupolvi on tullut ehostusikään, samalla sen ilme on muutettu sukunäköiseksi merkin muiden uutuusmallien Clion ja Capturin kanssa. Käytännössä uutuuden erottaa isommasta Renault-logosta nokalla, samalla jäähdyttimen säleikkö, valot ja puskurit on muotoiltu uudelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suppea mallisto Méganen tuontimallistossa on vaihtoehtoja vähemmän kuin kilpailijoilla. Korimalleja on kaksi, luukkuperä Hatchback ja farmari Sport Tourer, molemmat viisiovisia. Hintaeroa on vain 900 euroa, akseliväliltään pidempi ja selkeästi tilavampi farkku on siksi parempi ostos. Suomeen ei enää tuoda kolmiovista sporttimallia. Moottoreitakin on aluksi vain kaksi. Bensiinivaihtoehto on 1,2-litrainen TCe 115, mallimerkintä paljastaa hevosvoimat ja turboahtimen mukanaolon. Kesällä on odotettavissa tehokkaampi TCe 130 paritettuna uuden kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Dieselinä palvelee 1,5-litrainen dCi 110. Valitettavasti maahantuoja ei ole katsonut tehokkaampien versioiden tuontia kannattavaksi. Perusvarustetaso Expression on varsin riittävä useimmille, mutta ylellisempää sisustusta tai viimeisimpiä elektronisia turvavarusteita ei saa edes lisävarusteena. Méganen lähtöhinnat ovat kilpailijoiden yläpuolella, mutta varustelueroja tarkastellessa ero kapenee. Renaultin valttina on muista eurooppalaisista poiketen 4 vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus. Pieni turbomoottori Uusi maski ei oikein riitä syyksi koeajaa uudistunutta Méganea, mutta koeajoimme, kuinka vähälle huomiolle jäänyt 1,2-litrainen moottori sopii farmarin nokalle. Talvisäällä tehoa ei osaa kaivata, vähemmälläkin sutii tarpeettomasti. Turbon avulla pieni moottori puurtaa ylämäet sinnikkäästi. Kuitenkin jää arveluttamaan, riittääkö puhti hätäiselle kuskille, näin tilavalla autolla varmasti kuljetaan pidempiäkin reissuja isolla kuormalla. Pakkasilla pikkukoneen huudattamisesta on iloa nopeampana lämpiämisenä, mutta samalla keskikulutus nousee 6,4 litraan satasella. Tilojen lisäksi Méganen vahvuuksiin kuuluu mukavuus niin jousituksen kuin alhaisen melutasonkin puolesta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Mégane Sport Tourer TCe 115 Expression Hinta alkaen 22 460 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 757 € Ajoneuvovero 101 €/ v Moottori 1197 cm³, bensiinirivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, käsivaihteisto (6 v), etuveto Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2703 mm Tavaratila: 524-1600 l Omamassa: 1359 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt