21.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama Carbon X – odotettu hiilikuitutykki suomalaisvalmistajalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama sai tälle kaudelle täysjoustomaasturistaan hiilikuiturunkoisen odotetun Carbon X -version ulos. Hyvää: runkogeometria, ajettavuus. Huonoa: Hissitolpan painike. Odotettua, mutta toisaalta hieman jopa yllättävää. Yllättävää siksi, että Helkamaltakin on tullut täysjoustomaasturista ulos myös hiilikuiturunkoinen malli. Mutta toisaalta taas odotettua, ottaen huomioon markkinoiden kilpailutilanteen – hiilikuituinen lippulaivamalli täytyy olla jo pelkästään imagosyistä kovasti kilpailulla täysjousitettujen sähköpyörien markkinalla.Moottori kertoi jo viime talvena, että Helkamalta on tulossa liuta mielenkiintoisia pyöräuutuuksia.Nyt päivän valon nähnyt Helkaman Carbon X noudattelee samaa runkogeometriaa kuin aiemmin koeajamamme alumiinirunkoinen täysjousitettu Helkama FSE12. Osien päivityksen myötä ja rungon muututtua hiilikuituiseksi, pyörä on pudottanut painoa muutaman kilon, yli 27 kilosta reiluun 24 kiloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainopudotus tuli tarpeeseenPainonpudotus kieltämättä tuntuu ja se tekee Helkamasta vieläkin paremman pyörän maastossa kuin mitä FSE12 on. Aivan superkevyt Carbon X ei ole vieläkään, mutta samasta painoluokasta ja myös hintaluokasta löytyy muitakin arvokkaita hiilikuiturunkoisia täysjousitettuja maastopyöriä. Myös monet alumiinirunkoiset täysjoustot pääsevät samaan painoluokkaan ja painoa Carbon X:llä on edelleen hiilikuiturunkoiseksi täysjousitetuksi pyöräksi melko paljon. Monet hiilirunkoiset pyörät saattavat painaa jopa parikin kiloa alle 20 kilon. Painoa Helkamaan tuo muun muassa sen sähköjärjestelmä, etenkin akku, joka on isohko, tarjoten 630 wattituntia sähköä pyöräretkille.Helkaman runkogeometria on maastossa toimiva ja pyörä on erittäin tasapainoinen niin nousuissa kuin laskuissakin. Keula pysyy nousuissa hyvin alustassa ja mullet-rengastus tarjoaa hyvää etenemiskykyä. Alamäkeen tullessa sama juttu, mulletin ansiosta pyörän päällä on hyvin liikkumatilaa. Helkamassa on suhteellisen pitkä reach-mitta sekä akseliväli ja sen vuoksi se tuntuukin vakaalta kaikissa olosuhteissa.Vieläkin paremmilla osilla?Joustot Carbon X:ssä ovat 160 millimetriä sekä edessä että takana ja ne riittävät hyvin moneen. Carbon X:ssä on täsmälleen samat joustot kuin Helkaman alumiinirunkoisessa FSE12-mallissa. Olisiko Carbon X:n ystäville tullut vielä hieman lisäarvoa alumiinirunkoiseen pyörään verrattuna, jos siihen olisi ladattu vielä vähän parempaa takapamppua ja keulaa?Toki tämä saattaisi vaikuttaa aavistuksen Carbon X:n hintaan, nyt se on saatu vielä pysymään kohtuullisena 6 500 euron hintaisena.Pyörä on kasattu kauttaaltaan Shimanon osilla, niin voimansiirron kuin voimanhallinnankin puolelta. Takuuvarmaa toimivuutta ja hyvää huollettavuutta ympäri Suomen.Made in HankoHelkama Carbon X:n hissitolppa on Sorata Pro -tolppa, joka on hyvä perustolppa, mutta sen ohjain ei vakuuta. Ohjain ei tule ohjaintangossa peukalon alle, vaan on suorassa kulmassa ohjaintankoon nähden. Tämä aiheuttaa samalla sen, että hissitolpan vaijeri joutuu kiertämään ohjaamon edestä ison lenkin aiheuttaen tällöin myös takertumisvaaran maastossa. Peukalon alle hyvin tulevalla ja eri tavalla kiinnittyvällä hissitolpan kytkimellä päästään myös lyhyempään ja paremmin ohjaamoon integroituvaan vaijeriin.Helkama Carbon X on hintaluokassaan kelpo hiilikuiturunkoinen täysjousto. Se tarjoaa vakaata ajettavuutta kaikenlaisissa olosuhteissa. Pyörä myös näyttää hyvältä mattamustassa maalauksessaan. Kaiken kaikkiaan se on hieno osoitus siitä, että Suomessakin osataan tehdä ja suunnitella pyöriä. Helkaman kaikki sähköpyörät kasataan Suomessa Hangon tehtaalla.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelkama Carbon XHinta: 6 499 euroa Paino: 24,8 kg Runko: Hiilikuitu Rungon koko: M, L Etuhaarukka: RockShox 35 Gold 160 mm boost Takaiskunvaimennin: RockShox Super Deluxe Select+ RT, 160 mm Ohjaustanko: Alumiini 35/780 mm Jarrut: Shimano Deore XT BR-M8120/BL-T8100 4-mäntäinen, Shimano-jarruvivut Vaihteisto: Shimano RD-M8100 SGS XT Shadow+, Shimano CS-M8100 10-51 -takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore XT SL-M8100 Kampisarja: Shimano FC-EM600, 170 mm Ketju: Sunrace Istuin: Selle Royal Essenza Athletic Istuinkannatin: Sorata Pro 31.6 125/430 -hissitolppa Rengaskoko: 29”/27,5” Vanteet: Mach1 30-622 36R / 40-584 36R Renkaat: Schwalbe Eddy Current Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 36 V, 85 Nm Akku: Shimano BT-E8036, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-EM800 Takuu: Rungolla viisi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”