21.7.2023

Sähköpyörän koeajo: Helkama Carbon X – odotettu hiilikuitutykki suomalaisvalmistajalta

Helkama sai tälle kaudelle täysjoustomaasturistaan hiilikuiturunkoisen odotetun Carbon X -version ulos. Hyvää: runkogeometria, ajettavuus. Huonoa: Hissitolpan painike.

Odotettua, mutta toisaalta hieman jopa yllättävää. Yllättävää siksi, että Helkamaltakin on tullut täysjoustomaasturista ulos myös hiilikuiturunkoinen malli. Mutta toisaalta taas odotettua, ottaen huomioon markkinoiden kilpailutilanteen – hiilikuituinen lippulaivamalli täytyy olla jo pelkästään imagosyistä kovasti kilpailulla täysjousitettujen sähköpyörien markkinalla.

Moottori kertoi jo viime talvena, että Helkamalta on tulossa liuta mielenkiintoisia pyöräuutuuksia.

Nyt päivän valon nähnyt Helkaman Carbon X noudattelee samaa runkogeometriaa kuin aiemmin koeajamamme alumiinirunkoinen täysjousitettu Helkama FSE12. Osien päivityksen myötä ja rungon muututtua hiilikuituiseksi, pyörä on pudottanut painoa muutaman kilon, yli 27 kilosta reiluun 24 kiloon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Painopudotus tuli tarpeeseen

Painonpudotus kieltämättä tuntuu ja se tekee Helkamasta vieläkin paremman pyörän maastossa kuin mitä FSE12 on. Aivan superkevyt Carbon X ei ole vieläkään, mutta samasta painoluokasta ja myös hintaluokasta löytyy muitakin arvokkaita hiilikuiturunkoisia täysjousitettuja maastopyöriä. Myös monet alumiinirunkoiset täysjoustot pääsevät samaan painoluokkaan ja painoa Carbon X:llä on edelleen hiilikuiturunkoiseksi täysjousitetuksi pyöräksi melko paljon. Monet hiilirunkoiset pyörät saattavat painaa jopa parikin kiloa alle 20 kilon. Painoa Helkamaan tuo muun muassa sen sähköjärjestelmä, etenkin akku, joka on isohko, tarjoten 630 wattituntia sähköä pyöräretkille.

Helkaman runkogeometria on maastossa toimiva ja pyörä on erittäin tasapainoinen niin nousuissa kuin laskuissakin. Keula pysyy nousuissa hyvin alustassa ja mullet-rengastus tarjoaa hyvää etenemiskykyä. Alamäkeen tullessa sama juttu, mulletin ansiosta pyörän päällä on hyvin liikkumatilaa. Helkamassa on suhteellisen pitkä reach-mitta sekä akseliväli ja sen vuoksi se tuntuukin vakaalta kaikissa olosuhteissa.

Vieläkin paremmilla osilla?

Joustot Carbon X:ssä ovat 160 millimetriä sekä edessä että takana ja ne riittävät hyvin moneen. Carbon X:ssä on täsmälleen samat joustot kuin Helkaman alumiinirunkoisessa FSE12-mallissa. Olisiko Carbon X:n ystäville tullut vielä hieman lisäarvoa alumiinirunkoiseen pyörään verrattuna, jos siihen olisi ladattu vielä vähän parempaa takapamppua ja keulaa?

Toki tämä saattaisi vaikuttaa aavistuksen Carbon X:n hintaan, nyt se on saatu vielä pysymään kohtuullisena 6 500 euron hintaisena.

Pyörä on kasattu kauttaaltaan Shimanon osilla, niin voimansiirron kuin voimanhallinnankin puolelta. Takuuvarmaa toimivuutta ja hyvää huollettavuutta ympäri Suomen.

Made in Hanko

Helkama Carbon X:n hissitolppa on Sorata Pro -tolppa, joka on hyvä perustolppa, mutta sen ohjain ei vakuuta. Ohjain ei tule ohjaintangossa peukalon alle, vaan on suorassa kulmassa ohjaintankoon nähden. Tämä aiheuttaa samalla sen, että hissitolpan vaijeri joutuu kiertämään ohjaamon edestä ison lenkin aiheuttaen tällöin myös takertumisvaaran maastossa. Peukalon alle hyvin tulevalla ja eri tavalla kiinnittyvällä hissitolpan kytkimellä päästään myös lyhyempään ja paremmin ohjaamoon integroituvaan vaijeriin.

Helkama Carbon X on hintaluokassaan kelpo hiilikuiturunkoinen täysjousto. Se tarjoaa vakaata ajettavuutta kaikenlaisissa olosuhteissa. Pyörä myös näyttää hyvältä mattamustassa maalauksessaan. Kaiken kaikkiaan se on hieno osoitus siitä, että Suomessakin osataan tehdä ja suunnitella pyöriä. Helkaman kaikki sähköpyörät kasataan Suomessa Hangon tehtaalla.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helkama Carbon X

Hinta: 6 499 euroa
Paino: 24,8 kg
Runko: Hiilikuitu
Rungon koko: M, L
Etuhaarukka: RockShox 35 Gold 160 mm boost
Takaiskunvaimennin: RockShox Super Deluxe Select+ RT, 160 mm
Ohjaustanko: Alumiini 35/780 mm
Jarrut: Shimano Deore XT BR-M8120/BL-T8100 4-mäntäinen, Shimano-jarruvivut
Vaihteisto: Shimano RD-M8100 SGS XT Shadow+, Shimano CS-M8100 10-51 -takapakka
Vaihdevipu: Shimano Deore XT SL-M8100
Kampisarja: Shimano FC-EM600, 170 mm
Ketju: Sunrace
Istuin: Selle Royal Essenza Athletic
Istuinkannatin: Sorata Pro 31.6 125/430 -hissitolppa
Rengaskoko: 29”/27,5”
Vanteet: Mach1 30-622 36R / 40-584 36R
Renkaat: Schwalbe Eddy Current
Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 36 V, 85 Nm
Akku: Shimano BT-E8036, 630 Wh
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-EM800
Takuu: Rungolla viisi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat