21.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama Carbon X – odotettu hiilikuitutykki suomalaisvalmistajalta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Helkama sai tälle kaudelle täysjoustomaasturistaan hiilikuiturunkoisen odotetun Carbon X -version ulos. Hyvää: runkogeometria, ajettavuus. Huonoa: Hissitolpan painike. Odotettua, mutta toisaalta hieman jopa yllättävää. Yllättävää siksi, että Helkamaltakin on tullut täysjoustomaasturista ulos myös hiilikuiturunkoinen malli. Mutta toisaalta taas odotettua, ottaen huomioon markkinoiden kilpailutilanteen – hiilikuituinen lippulaivamalli täytyy olla jo pelkästään imagosyistä kovasti kilpailulla täysjousitettujen sähköpyörien markkinalla. Moottori kertoi jo viime talvena, että Helkamalta on tulossa liuta mielenkiintoisia pyöräuutuuksia. Nyt päivän valon nähnyt Helkaman Carbon X noudattelee samaa runkogeometriaa kuin aiemmin koeajamamme alumiinirunkoinen täysjousitettu Helkama FSE12. Osien päivityksen myötä ja rungon muututtua hiilikuituiseksi, pyörä on pudottanut painoa muutaman kilon, yli 27 kilosta reiluun 24 kiloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Painopudotus tuli tarpeeseen Painonpudotus kieltämättä tuntuu ja se tekee Helkamasta vieläkin paremman pyörän maastossa kuin mitä FSE12 on. Aivan superkevyt Carbon X ei ole vieläkään, mutta samasta painoluokasta ja myös hintaluokasta löytyy muitakin arvokkaita hiilikuiturunkoisia täysjousitettuja maastopyöriä. Myös monet alumiinirunkoiset täysjoustot pääsevät samaan painoluokkaan ja painoa Carbon X:llä on edelleen hiilikuiturunkoiseksi täysjousitetuksi pyöräksi melko paljon. Monet hiilirunkoiset pyörät saattavat painaa jopa parikin kiloa alle 20 kilon. Painoa Helkamaan tuo muun muassa sen sähköjärjestelmä, etenkin akku, joka on isohko, tarjoten 630 wattituntia sähköä pyöräretkille. Helkaman runkogeometria on maastossa toimiva ja pyörä on erittäin tasapainoinen niin nousuissa kuin laskuissakin. Keula pysyy nousuissa hyvin alustassa ja mullet-rengastus tarjoaa hyvää etenemiskykyä. Alamäkeen tullessa sama juttu, mulletin ansiosta pyörän päällä on hyvin liikkumatilaa. Helkamassa on suhteellisen pitkä reach-mitta sekä akseliväli ja sen vuoksi se tuntuukin vakaalta kaikissa olosuhteissa. Vieläkin paremmilla osilla? Joustot Carbon X:ssä ovat 160 millimetriä sekä edessä että takana ja ne riittävät hyvin moneen. Carbon X:ssä on täsmälleen samat joustot kuin Helkaman alumiinirunkoisessa FSE12-mallissa. Olisiko Carbon X:n ystäville tullut vielä hieman lisäarvoa alumiinirunkoiseen pyörään verrattuna, jos siihen olisi ladattu vielä vähän parempaa takapamppua ja keulaa? Toki tämä saattaisi vaikuttaa aavistuksen Carbon X:n hintaan, nyt se on saatu vielä pysymään kohtuullisena 6 500 euron hintaisena. Pyörä on kasattu kauttaaltaan Shimanon osilla, niin voimansiirron kuin voimanhallinnankin puolelta. Takuuvarmaa toimivuutta ja hyvää huollettavuutta ympäri Suomen. Made in Hanko Helkama Carbon X:n hissitolppa on Sorata Pro -tolppa, joka on hyvä perustolppa, mutta sen ohjain ei vakuuta. Ohjain ei tule ohjaintangossa peukalon alle, vaan on suorassa kulmassa ohjaintankoon nähden. Tämä aiheuttaa samalla sen, että hissitolpan vaijeri joutuu kiertämään ohjaamon edestä ison lenkin aiheuttaen tällöin myös takertumisvaaran maastossa. Peukalon alle hyvin tulevalla ja eri tavalla kiinnittyvällä hissitolpan kytkimellä päästään myös lyhyempään ja paremmin ohjaamoon integroituvaan vaijeriin. Helkama Carbon X on hintaluokassaan kelpo hiilikuiturunkoinen täysjousto. Se tarjoaa vakaata ajettavuutta kaikenlaisissa olosuhteissa. Pyörä myös näyttää hyvältä mattamustassa maalauksessaan. Kaiken kaikkiaan se on hieno osoitus siitä, että Suomessakin osataan tehdä ja suunnitella pyöriä. Helkaman kaikki sähköpyörät kasataan Suomessa Hangon tehtaalla. Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helkama Carbon X Hinta: 6 499 euroa Paino: 24,8 kg Runko: Hiilikuitu Rungon koko: M, L Etuhaarukka: RockShox 35 Gold 160 mm boost Takaiskunvaimennin: RockShox Super Deluxe Select+ RT, 160 mm Ohjaustanko: Alumiini 35/780 mm Jarrut: Shimano Deore XT BR-M8120/BL-T8100 4-mäntäinen, Shimano-jarruvivut Vaihteisto: Shimano RD-M8100 SGS XT Shadow+, Shimano CS-M8100 10-51 -takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore XT SL-M8100 Kampisarja: Shimano FC-EM600, 170 mm Ketju: Sunrace Istuin: Selle Royal Essenza Athletic Istuinkannatin: Sorata Pro 31.6 125/430 -hissitolppa Rengaskoko: 29”/27,5” Vanteet: Mach1 30-622 36R / 40-584 36R Renkaat: Schwalbe Eddy Current Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 36 V, 85 Nm Akku: Shimano BT-E8036, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-EM800 Takuu: Rungolla viisi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan