15.3.2024 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi E-Gravel – nyt ajetaan automaattivaihteilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteet yleistyvät sähköpyörissä ja niitä alkaa olla saatavilla jo hyvin peruspyöräänkin, kuten Tunturi E-Graveliin. Hyvää: ajettavuus, automaattivaihteet. Huonoa: suora tanko rajoittaa käytettävyyttä. Nyt sähköpyörällä ajetaan automaattivaihteilla. Moottori pääsi jo viime syksynä tutustumaan ennakkoon Tunturin uuteen E-Gravel-sähköpyörään, vaikka pyörä on lanseerattu virallisesti näin alkuvuodesta 2024. Tunturi E-Gravel -sähköpyörässä on Shimanon automaattivaihteisto, joka toimii erittäin hienosti.Myös Shimanon kilpailija Sram on tuonut sähköpyörien automaattivaihteistot markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaatavilla vain sähköpyöriinVoi olla, että automaattivaiheistot ovat myös aloittaneet sähköpyörien uuden aikakauden – varsinkin siinä mielessä, jos automaattivaihteiston saa alle 4 000 euron pyörään, mikä esimerkiksi Tunturi E-Gravelin hinta on.Shimanon sähkövaihteista täytyy todeta se, että sellaisen saa tällä hetkellä vain sähköavusteiseen polkupyörään. Paljon mahdollista, että automaattivaihteiston kehitysversio tulee myöhemmin myös luomupyörään, mutta tällä hetkellä automaattivaihteisto edellyttää pyörältä ominaisuutta, jossa pyörän eturatas ja kampiakseli täytyy pystyä kytkemään irti toisistaan eikä se ole luonnollisestikaan mahdollista perinteisen luomupyörän voimansiirron rakenteella. Shimanon automaattivaihteistossa on useita eri ajotiloja aina täysin automaattisesta ajotilasta täysin manuaaliseen ajotilaan. Lisäksi vaihteita voi vaihtaa, vaikka pyörän kampia ei pyörittäisikään, esimerkiksi alamäessä tai rullatessa.Eikä siinä vielä kaikki. Shimanon vaihteiston moodit on vielä lisäksi säädettävissä siten miten ajaja itse haluaa. Eli jos vaihteiston esiasetukset eivät vastaa täysin omia mieltymyksiä esimerkiksi siitä, missä vaiheessa vaihteen vaihto pitäisi tapahtua, sitä pystyy myös säätämään. Tällöin pyörän vaihdot saa itselleen mieleisiksi ja vaihteiden vaihdot tapahtuvat kutakuinkin silloin kuin itse haluaa.Toimivat hienostiShimanon Auto Shift -automaattivaihteisto hyödyntää sähköpyörän olemassa olevaa anturitekniikkaa, eli automaattivaihteisto tutkii pyörän nopeutta, kadenssia sekä vääntömomenttia, jonka perusteella se säätää vaihdot. Vaihteisto käyttää myös pyörän sähköjärjestelmän akkua.Esimerkiksi ylämäessä pyöräilijä pystyy myös ”käskyttämään” vaihteistoa runttaamalla kammista hieman voimakkaammin, jolloin pienempi pykälä vaihtuu.Selvää kuitenkin on, että Shimanon automaattivaihteet toimivat perusajossa erinomaisesti ja Tunturin E-Gravel on niille varsin osuva ympäristö. Testipyörällä ajettiin esimerkiksi pari testilenkkiä siten, että vaihteita ei vaihdettu manuaalisesti lainkaan. Vaihteiden vaihdot sujuivat kuitenkin muitta mutkitta ja ne vaihtuivat silloin kuin niiden pitikin vaihtua.Tavallisessa työmatka-ajossa käytettävät vaihteet ovat käytännössä viitonen, kuutonen ja seiska, joskus nelonen, kun esimerkiksi liikennevaloista lähdetään liikkeelle.Automaattivaihteet ovat nyt sähköpyöräilyn nykypäivää, tekniset ratkaisut kehittyvät koko ajan enemmän ja enemmän.Voisi olla vauhdikkaampikin?Tunturi E-Gravel, jossa Shimanon automaattivaihteet olivat, on vauhdikas suoratankoinen sähköpyörä, ja automaattivaihteisto on siihen erinomainen lisä. Se on varsin pätevä, urheilullinen ja mukava pyörä ajaa jo tällaisenäänkin, mutta E-Gravel olisi vieläkin vauhdikkaampi ja enemmän ”aito” gravel, jos pyörässä olisi drop bar eli niin sanottu kippurasarvitanko.Toinen kehitysaskel drop barin lisäksi voisi olla kevyellä joustoetuhaarukalla varustettu malli. Toki nämä ominaisuudet nostaisivat todennäköisesti pyörän hintaa joitain satasia, mutta sellaisellekin mallille voisi olla kysyntää.Samalla Tunturin gravel-pyörä nostaisi hieman Tunturin profiilia pois peruspyörien kategoriasta, jossa Tunturi on kieltämättä vahva. Jos Tunturilla on jo nyt kilpailukykyiset täysjousitetut sähkömaastopyörät, niin miksi sillä ei voisi olla myös kippurasarvinen vielä sporttisempi sähköavusteinen gravel-pyöräkin?Tunturin hiilikuituinen etuhaarukka tuo pyörään tarvittavaa keveyttä, mutta samalla myös hieman mukavuutta.Kovalla keulalla ja drop barilla varustettu Tunturi E-Gravel voisi olla myös kova haastaja esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajamalle Yamahan Wabash RT -sähkögravelille.Vaikka Tunturi E-Gravelista ei tällä hetkellä olekaan tarjolla edellä mainituilla ominaisuuksilla olevaa mallia, suoratankoinenkin gravel on erinomainen peruspyörä. Sen hyvät ominaisuudet, kuten miellyttävä runkogeometria menee kuitenkin jopa hieman hukkaan peruspyöränä. Automaattivaihteet tuovat kuitenkin paljon ajoon helppoutta ja se on Tunturi E-Gravelin iso etu. Tunturi E-Gravel sopii erinomaiseksi peruspyöräksi esimerkiksi työmatkojen taittamiseen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenTunturi E-Gravel SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600 Sähkömoottorin ohjain Shimano CEN600 1.4" Akku Shimano BT-EN805 Lithium-ion 504Wh Vaihteisto Shimano RD-U6050 10 Di2 Kampisarja Shimano FC-EM600 170 mm Runko alumiini Rungon koko 50, 52, 55, 58 cm Etuhaarukka Hiilikuitu Ohjaustanko Alumiini, musta 640 mm Jarrut Shimano RS-600 flat mount hydraulinen Istuin Selle Italia Model X Rengaskoko 28” Renkaat Schwalbe G-One Bite 40-622 Vanteet Shimano RS171, alumiini, 622x19C Massa 19,1 kg Takuu runko 5v, osat ja etuhaarukka 2v Hinta 3 799 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa