15.3.2024 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi E-Gravel – nyt ajetaan automaattivaihteilla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteet yleistyvät sähköpyörissä ja niitä alkaa olla saatavilla jo hyvin peruspyöräänkin, kuten Tunturi E-Graveliin. Hyvää: ajettavuus, automaattivaihteet. Huonoa: suora tanko rajoittaa käytettävyyttä. Nyt sähköpyörällä ajetaan automaattivaihteilla. Moottori pääsi jo viime syksynä tutustumaan ennakkoon Tunturin uuteen E-Gravel-sähköpyörään, vaikka pyörä on lanseerattu virallisesti näin alkuvuodesta 2024. Tunturi E-Gravel -sähköpyörässä on Shimanon automaattivaihteisto, joka toimii erittäin hienosti.Myös Shimanon kilpailija Sram on tuonut sähköpyörien automaattivaihteistot markkinoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaatavilla vain sähköpyöriinVoi olla, että automaattivaiheistot ovat myös aloittaneet sähköpyörien uuden aikakauden – varsinkin siinä mielessä, jos automaattivaihteiston saa alle 4 000 euron pyörään, mikä esimerkiksi Tunturi E-Gravelin hinta on.Shimanon sähkövaihteista täytyy todeta se, että sellaisen saa tällä hetkellä vain sähköavusteiseen polkupyörään. Paljon mahdollista, että automaattivaihteiston kehitysversio tulee myöhemmin myös luomupyörään, mutta tällä hetkellä automaattivaihteisto edellyttää pyörältä ominaisuutta, jossa pyörän eturatas ja kampiakseli täytyy pystyä kytkemään irti toisistaan eikä se ole luonnollisestikaan mahdollista perinteisen luomupyörän voimansiirron rakenteella. Shimanon automaattivaihteistossa on useita eri ajotiloja aina täysin automaattisesta ajotilasta täysin manuaaliseen ajotilaan. Lisäksi vaihteita voi vaihtaa, vaikka pyörän kampia ei pyörittäisikään, esimerkiksi alamäessä tai rullatessa.Eikä siinä vielä kaikki. Shimanon vaihteiston moodit on vielä lisäksi säädettävissä siten miten ajaja itse haluaa. Eli jos vaihteiston esiasetukset eivät vastaa täysin omia mieltymyksiä esimerkiksi siitä, missä vaiheessa vaihteen vaihto pitäisi tapahtua, sitä pystyy myös säätämään. Tällöin pyörän vaihdot saa itselleen mieleisiksi ja vaihteiden vaihdot tapahtuvat kutakuinkin silloin kuin itse haluaa.Toimivat hienostiShimanon Auto Shift -automaattivaihteisto hyödyntää sähköpyörän olemassa olevaa anturitekniikkaa, eli automaattivaihteisto tutkii pyörän nopeutta, kadenssia sekä vääntömomenttia, jonka perusteella se säätää vaihdot. Vaihteisto käyttää myös pyörän sähköjärjestelmän akkua.Esimerkiksi ylämäessä pyöräilijä pystyy myös ”käskyttämään” vaihteistoa runttaamalla kammista hieman voimakkaammin, jolloin pienempi pykälä vaihtuu.Selvää kuitenkin on, että Shimanon automaattivaihteet toimivat perusajossa erinomaisesti ja Tunturin E-Gravel on niille varsin osuva ympäristö. Testipyörällä ajettiin esimerkiksi pari testilenkkiä siten, että vaihteita ei vaihdettu manuaalisesti lainkaan. Vaihteiden vaihdot sujuivat kuitenkin muitta mutkitta ja ne vaihtuivat silloin kuin niiden pitikin vaihtua.Tavallisessa työmatka-ajossa käytettävät vaihteet ovat käytännössä viitonen, kuutonen ja seiska, joskus nelonen, kun esimerkiksi liikennevaloista lähdetään liikkeelle.Automaattivaihteet ovat nyt sähköpyöräilyn nykypäivää, tekniset ratkaisut kehittyvät koko ajan enemmän ja enemmän.Voisi olla vauhdikkaampikin?Tunturi E-Gravel, jossa Shimanon automaattivaihteet olivat, on vauhdikas suoratankoinen sähköpyörä, ja automaattivaihteisto on siihen erinomainen lisä. Se on varsin pätevä, urheilullinen ja mukava pyörä ajaa jo tällaisenäänkin, mutta E-Gravel olisi vieläkin vauhdikkaampi ja enemmän ”aito” gravel, jos pyörässä olisi drop bar eli niin sanottu kippurasarvitanko.Toinen kehitysaskel drop barin lisäksi voisi olla kevyellä joustoetuhaarukalla varustettu malli. Toki nämä ominaisuudet nostaisivat todennäköisesti pyörän hintaa joitain satasia, mutta sellaisellekin mallille voisi olla kysyntää.Samalla Tunturin gravel-pyörä nostaisi hieman Tunturin profiilia pois peruspyörien kategoriasta, jossa Tunturi on kieltämättä vahva. Jos Tunturilla on jo nyt kilpailukykyiset täysjousitetut sähkömaastopyörät, niin miksi sillä ei voisi olla myös kippurasarvinen vielä sporttisempi sähköavusteinen gravel-pyöräkin?Tunturin hiilikuituinen etuhaarukka tuo pyörään tarvittavaa keveyttä, mutta samalla myös hieman mukavuutta.Kovalla keulalla ja drop barilla varustettu Tunturi E-Gravel voisi olla myös kova haastaja esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajamalle Yamahan Wabash RT -sähkögravelille.Vaikka Tunturi E-Gravelista ei tällä hetkellä olekaan tarjolla edellä mainituilla ominaisuuksilla olevaa mallia, suoratankoinenkin gravel on erinomainen peruspyörä. Sen hyvät ominaisuudet, kuten miellyttävä runkogeometria menee kuitenkin jopa hieman hukkaan peruspyöränä. Automaattivaihteet tuovat kuitenkin paljon ajoon helppoutta ja se on Tunturi E-Gravelin iso etu. Tunturi E-Gravel sopii erinomaiseksi peruspyöräksi esimerkiksi työmatkojen taittamiseen.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenTunturi E-Gravel SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600 Sähkömoottorin ohjain Shimano CEN600 1.4" Akku Shimano BT-EN805 Lithium-ion 504Wh Vaihteisto Shimano RD-U6050 10 Di2 Kampisarja Shimano FC-EM600 170 mm Runko alumiini Rungon koko 50, 52, 55, 58 cm Etuhaarukka Hiilikuitu Ohjaustanko Alumiini, musta 640 mm Jarrut Shimano RS-600 flat mount hydraulinen Istuin Selle Italia Model X Rengaskoko 28” Renkaat Schwalbe G-One Bite 40-622 Vanteet Shimano RS171, alumiini, 622x19C Massa 19,1 kg Takuu runko 5v, osat ja etuhaarukka 2v Hinta 3 799 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?