31.3.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi EMax ME – parhaimmillaan työmatka-ajossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturi EMax ME -sähköpyörä on perusvarma läskipyörä, joka sopii erinomaisesti esimerkiksi työmatka-ajoon ja työsuhdepyöräksi, myös hintansa puolesta. Hyvää: Kiinteä valo, ajettavuus. Huonoa: satula, vanhahtava ulkomuoto, pienehkö akku. Monet pyörävalmistajat ovat lähteneet sähköpyörien kehityksen myötä siihen, että sähköpyörän akku sijoitetaan pyörän rungon sisään piiloon. Tunturi EMax ME:ssä akku on suoraan rungon päällä, joka helpottaa sitä, jos akkua joutuu irrottamaan useasti esimerkiksi lataukseen. Sähköpyörän akkuahan voi säilyttää viileässä, mutta sitä ei pitäisi ladata kylmässä, vaan huoneenlämmössä. Jos pyörää säilyttää kylmässä ulkovarastossa, tai muuten sellaisessa paikassa, että akun lataus tapahtuu pyörästä erillään, Tunturin ratkaisu on hyvä. Ulkomuodollisesti rungon sisään integroitu akku on monesti mukavampi ratkaisu.Muutenkin Tunturin ulkomuoto ei ole ihan parhaimmasta päästä, muotoilupalkintoja sille ei voi kyllä jakaa, pyörä on muotoilultaan hieman vanhahtava. Mutta se, miltä jokin näyttää, ei tee siitä välttämättä huonoa. Tunturilla on myös pitkä kokemus sähköfättien valmistamisesta, ja sen huomaa EMax ME:ssä. Rungon geometria on hyvä ja pyörän painopiste on saatu melko alas, joka on ajettavuuden ja käsiteltävyyden näkökulmasta hyvä juttu. Tunturin runko on myös matala, joten pyörä on siitäkin puolesta ketterä. Akseliväli ei myöskään ole Tunturissa kovin pitkä, joten pyörä on helppo hallita hitaassakin vauhdissa. Tunturi on myös vakaa kiipijä, pyörän matala runko ja takahaarukan hyvä mitta pitävät sen tasapainossa ja hyvin kiinni alustassa ylämäkiosuuksilla. Pyörän ajettavuus maastossa paranee hissitolpan ansiosta, jota Tunturissa ei vakiona valitettavasti ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienehkö, vain 504 wattitunnin akkuKomponentit Tunturissa on pyörän hintaan nähden ihan hyvät, esimerkiksi Schwalben Jumbo-Jim tarjoaa oikeilla rengaspaineilla hyvää pitoa ja joustoakin. Koeajetussa pyörässä oli vanteina Alexrims Cherokee 80 -kiekot, mutta pyörää toimitetaan asiakkaille Sunringle Mulefut 80 -kiekoilla, jotka ovat vakiintuneet monen fatbiken takuuvarmoiksi kiekoiksi.Etuhaarukaksi valittu Rockshox Bluto tarjoaa fätille riittävät 120 milliä joustoa. Etuaarukan saa myös lukittua. Tunturin läskipyörä on myös saatavilla nyt täysjousitettuna, joka on harvinaista herkkua läskipyörien joukossa. Myös kiinteällä etuhaarukalla varustettu fätti löytyy Tunturin valikoimasta.Tunturin akku on 504 wattitunnin kokoinen, joka realisoituu kyllä siten, että sen toimintamatka ei välttämättä ole läskipyörien kategoriassa se pisin mahdollinen. Painava pyörä, isojen renkaiden raskaat vierinvastukset sekä keli, missä sähköpyörällä myös usein ajetaan, eli talvi, syövät kyllä Tunturin akun helposti tyhjäksi. Vaikka Tunturi on parhaimmillaan leveiden renkaiden ansiosta esimerkiksi työmatkapyöräilyssä talviaikaan, mihinkään valtavan pitkään työmatkaan se ei sovellu. Akun helppo irrotus toki tukee tätäkin puolta, jos akkua tarvitsisi latailla esimerkiksi myös työpaikan päässä. Tasapainoinen läskipyöräPyörä on varustettu Sellen satulalla, joka ei istu allekirjoittaneelle. Tämä on toki yksilökysymys, jonkun toisen istuinluille satula saattaa istua hyvinkin. Vaikka satulan asento oli säädetty oikein, sen leveän takaosan ansiosta Tunturilla ajaessa tuntui siltä, että satulasta valuu koko ajan eteenpäin.Tunturin ohjaintankoon on kiinnitetty kiinteä etuvalo, joka saa virtansa pyörän akusta. Tämä on hyvä asia, jolloin Tunturin kanssa ei tarvitse pelata erillisten valojen kanssa, esimerkiksi silloin, jos pyörällä suuntaa tavanomaisiin työmatka-ajoihin. Valo ei kylläkään ole mikään valtavan tehokas, on myös hyvä ja positiivinen lisä pyörän ominaisuuksiin. Se ajaa asiansa esimerkiksi taajamaliikenteessä siitä näkökulmasta, että pyöräilijä myös näkyy muille tienkäyttäjille. Tunturi on tämän ja monen muun ominaisuuden vuoksi juuri parhaimmillaan perustyömatka-ajossa. Polanteisella pyörätiellä talviaikaan sillä on ilo ajella.Kaiken kaikkiaan Tunturi tuntuu tasapainoiselta läskipyörältä, jossa ei sijoitettu raha mene hukkaan.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaTunturi EMax MEHinta: 4 499 euroa Paino: 23,5 kg Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L Etuhaarukka: Rockshox Bluto 15 x 150 mm, Air 120 mm Ohjaustanko: XLC Butted alloy W: 780 mm R: 25 mm BS: 9 DIA: 31.8mm Jarrut: Shimano ML-4100/MT410 Deore hydraulinen Vaihteisto: Shimano RD-M5130 Deore Shadow+ 10, takapakka Shimano CS-LG400 11-43T Vaihdevipu: Shimano SL-M5130 Deore, 10 Istuin: Selle Royal Essenza Istuinkannatin: Alumiini 31,6 mm Rengaskoko: 26 × 4,8″ Vanteet: Sunringle Mulefut 80 / Alexrims Cherokee 80 Renkaat: Schwalbe Jumbo-Jim Sähkömoottori: Shimano STEPS EP8 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Shimano CEM800 1.4” Akku: Shimano BT-E8010 Lithium-ion 36 V; 14 Ah / 504 Wh Akun latausaika: 100 % noin 4,5 tuntia, 80 % noin 2,5 tuntia Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”