20.5.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Yamaha Wabash RT – vauhdikas sähkö-gravel sorapoluille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan uuden sähköpyörämalliston yksi jäsen on gravel-pyörä, joka osuu hyvin aikaan, jolloin graveleiden suosio kasvaa entistä enemmän. Hyvää: kokonaisuus, maasto-ominaisuudet, hissitolppa, ajettavuus vaikeammassakin maastossa. Huonoa: Ohjaamon sotkuisuus, nimettömät vanteet. Yamaha on nyt aloittanut sähköpyörien myynnin myös Euroopassa. Ensimmäisenä kesänä mallistossa on tarjolla ainakin kolme eri pyörää, joista yksi sähköavusteinen täysjousitettu maastopyörä Yamaha Moro 07.Toinen Yamahan uutuus Eurooppaan on Wabash RT -niminen pyörä, joka osuu koko ajan suosiotaan kasvattavaan gravel-luokkaan. Yhdysvalloissa kyseisiä pyöriä on myyty jo jonkun aikaa ja Wabash-pyörästä on nyt Eurooppaan tullut pyörän toinen evoluutio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGravelin suosio kasvaaGravel-pyörä on risteytys maastopyörää ja maantiepyörää ja sen gravel-pyöräilyn suosio kasvaa juuri lajin monipuolisuuden vuoksi. Gravel-pyörillä voi tehdä vauhdikkaita porukkalenkkejä samoin kuin maantiepyörilläkin, mutta sorapoluilla ja jopa metsässä. Gravel-pyörä sopii erityisen hyvin myös ympärivuotiseen työmatka-ajoon, koska siihen voi laittaa talveksi myös nastarenkaat alle.Kun gravel-pyörät kasvattavat koko ajan enemmän ja enemmän suosiotaan, myös sähkö-graveleita alkaa tulla koko ajan enemmän ja enemmän markkinoille ja siinä mielessä Wabash RT osuu erinomaiseen saumaan.Yamahan Wabash RT:ssä käyttämä Shimanon GRX-osasarja on nimenomaan tehty ja suunniteltu gravelpyöriin ja gravel-ajoon. GRX toimii täsmällisesti, tosin välillä Shimanolle tyypillisesti eli vaihdot tapahtuvat hieman äänekkäästi. Wabash on läpejään Shimanon GRX:ää, niin jarrut ja vaihteisto ovat samaa eritysesti graveleihin suunniteltua osasarjaa.Yamaha Wabashissa on vakiona 45 milliä leveät renkaat ja pyörän runko on suunniteltu siten, että vielä isommatkin renkaat mahtuisivat pyörimään siinä. Mutta gravel-renkaita on saatavilla jopa 50 milliä leveinä ja sellainen rengastus Wabashiin on mahdollista myös asentaa.Yamahaan asennetut 45-milliset Maxxis-renkaat ovat myös yllättävän hyvin rullaavat asfaltilla ja sorallakin. Mutta sen kääntöpuolena tulee se, että renkaat eivät ole parhaimmillaan vaativassa maastossa. Ylipäätään Yamaha on vauhdikas pyörä ajaa ja se rullaa hyvin.Leveä droppitankoWabashin ohjaamossa on otettu huomioon myös gravel-ajon vaatimukset. Ohjaamon droppitanko kaartuu ulospäin, joka tuo vakautta vähän vaativammassa maastoajossa. Sen lisäksi ohjaintangon muotoilu vapauttaa tilaa hyvin myös tankolaukulle, jos Wabash RT:llä mielii pidemmille bike packing- eli retkeilyreissuille. Ajettavuuden näkökulmasta tangon muoto myös toimii, ajoi Wabashia sitten ala- tai yläotteelta. Alaote on leveä, mutta se tekee ajettavuudesta todellakin vakaan.Wabashissa on myös hissitolppa, joka saattaa tuntua gravel-pyörässä aavistuksen kornilta ajatukselta, mutta se nimenomaan myös mahdollistaa sen, että pyörällään voi poiketa hankalampaan maastoon. Hissitolppa gravelissa tuo vakautta alamäkien laskeutumiseen siinä missä maastopyörässäkin. Pyörän hinta on kuitenkin vain reilu neljä tonnia, joten hyvä, että tällaisessa asiassa ei ole lähdetty tinkimään. Hissitolpan jousto on S-kokoisessa pyörässä 40 milliä ja M- ja L-koon pyörissä 60 milliä.Droppitangon ongelma on se, että hissitolpan vipu, sähkömoottorin ohjain ja muut pyörän hallintaan vaikuttavat säätimet on hankalammat sijoittaa kun maastopyörän tangon päihin, joten ohjaamosta tulee helposti sotkuisen näköinen. Yamaha on lisännyt ohjaamoon vielä soittokellon ja jos pyörään lisää vielä vaikka ajotietokoneen, ohjaamo on todellakin täynnä kaikenlaista vimpainta.Toki soittokellon voi sijoittaa droppitangon päähän ohjaamoa siistiäkseen, mutta se vaatii toisenlaisen soittokellon hankkimisen. Yamahan sähkömoottorin ohjain, Display A ei oikein myöskään istu ohjaamoon, mutta Wabashissa on selkeästi lähdetty siitä, että pyörä kasataan olemassa olevista komponenteista eikä siihen ole lähdetty erikseen suunnittelemaan sähköjärjestelmän ohjainta, joka istuisi sekä muotoilunsa että sijoittelunsa puolesta paremmin droppitankoiseen ohjaamoon. Ehkä sitten seuraavassa sukupolvessa.Hyvin toimiva sähkömoottoriWabashin 180-milliset jarrulevyt tukevat sekä ohjaamon muotoilua, että hissitolpan speksaamista pyörään, Yamahalla on selvästi haluttu tehdä pyörä vaativammalle käyttäjälle, vaikkakin se on parhaimmillaan nopeilla, aavistuksen teknisillä neulaspoluilla. Jarruteho Wabash RT:ssä on siis myös hyvä.Wabash RT:n kiekot ovat Moro 07:n tapaan Yamahassa niin sanotusti nimettömät, joka tämän hintaluokan pyörässä ei välttämättä ole hyvä asia, koska tämän hintaisten pyörien ostajat ovat monesti hyvin laatutietoisia.Yamaha on myös siinä mielessä miellyttävä ajaa maastossa, että moni pyöräilijä haluaa nauttia pyöräillessään myös luonnon läheisyydestä. Yamahan sähkömoottori on hiljainen kaikissa olosuhteissa. Huippuvääntö moottorissa on 70 newtonmetriä. Akku puolestaan tarjoilee 500 wattituntia, joka riittää aika hyvin moneen tarpeeseen, pyörän paino ei ole kuitenkaan kuin reilu 20 kiloa.Yamahan sähkömoottorissa on neljä eri avustustasoa, +Eco, Eco, STD ja High, aiemmin koeajamassamme Moro 07 -maastopyörässä niitä on viisi. Wabash-gravelista löytyy Moron tapaan myös automatiikka. Automatiikka toimii Yamahan PW ST -sarjan sähkömoottoreissa pehmeämmin kuin PW X3 -huippusarjassa. Muutenkin Yamahan moottorin toiminta on erinomaista, poljinvaste siinä on hyvä ja moottori reagoi pehmästi.Yamaha on valmistanut sähkömoottoreita muiden pyörävalmistajien tarpeisiin jo vuosikymmeniä ja sähköpyöriäkin jo 30 vuosikymmentä, ja nyt Yamahan pyörät ovat vihdoin saapuneet myös Eurooppaan. Rantautuminen on kahden pyörämallin perusteella ollut varsin näyttävä, mitä isolta japanilaiselta pelurilta sopi myös etukäteen odottaa.Yamaha Wabash RT on oiva valinta sellaiselle pyöräilijälle, joka tykkää ajaa vauhdikkaasti niin työmatkaa kuin vapaa-ajan ajoja. Se on miellyttävä kaveri kaikenlaisissa tilanteissa ja sillä ajaa hymyssä suin.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYamaha Wabash RTHinta: 4 133 euroa Paino: 21,4 kg Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L Etuhaarukka: Alumiini Ohjaustanko: Flare Drop. 31.8 dia. 46cm c-c “width at hood”, 58cm c-c “width at drop” Jarrut: Shimano GRX RX400 Vaihteisto: Shimano, GRX RX812, Shimano CS-M7000 11-42t 11-speed takapakka Vaihdevipu: Shimano GRX 11-speed RX600 Kampisarja: Alumiinikampi, S/165 mm, M ja L/170 mm Ketju: KMW e11 TURBO EPT Istuin: Yamaha Off-Road Cro-Mo Rail Istuinkannatin: Limotec, dropper-satulatolppa, halkaisija: 30,9 mm pituus: 295 mm, joustoliike: S/40 mm, M ja L /60 mm Rengaskoko: 700c Vanteet: ei ilmoitettu Renkaat: Maxxis Rambler 700 x 45c TR EXO 120tpi Sähkömoottori: Yamaha PWSeries ST Akku: Yamaha Lithium Ion 500 Wh, 36V, 13.4Ah Sähkömoottorin ohjain: Yamaha Display A Takuu: 3 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija