25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seatin farmarimalliston pienin kulkee samalla moottorilla kahdella tai neljällä sylinterillä. Hyvää: Suorituskyky, taloudellisuus, tilat. Huonoa: Rengasmelu, pintakova alusta. Seat Ibiza mullisti pikkuautomarkkinat edullisena ja pippurisena, silloin vielä itsenäisenä espanjalaisena automerkkinä vuonna 1984. Iältään kolmekymppinen malli on Seatin suosituin: Ibizaa on myyty lähes viisi miljoonaa autoa.1980-luvulla luotu resepti toimii yhä. Hintalappu on kohtuullinen ja korin muotoilu persoonallinen.Koeajetussa autossa kiinnostavinta on sen uusi tekniikka. ACT (Active Cylinder Technology) tarkoittaa moottoria, jossa on sylinterien lepuutustoiminto. Sylintereitä käytetään voimantarpeen mukaan.Moottori käyttää sen ensimmäistä ja neljättä sylinteriä, kun vääntömomenttia tarvitaan alle 85 newtonmetriä. Siirtyminen nelisylinterisestä kaksisylinteriseksi tapahtuu 40 millisekunnissa ja on ajossa huomaamaton. Moottorin hiljaisuuden ansiosta ajossa eroa käyntiäänessä ei juuri huomaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskykyä ja tilaaSuorituskyvyltään pieni farmari on mainio. Auto kiihtyy 140 hevosvoiman turvin nollasta sataan 8,1 sekunnissa. Välitykset sopivat hyvin maantielle, eikä ohituksissa tarvitse välttämättä kauhoa pienempää pykälää. Maantiekulutus pysyy koeajossa koko ajan alle viiden litran.FR-pakettiin kuuluvat urheilulliset somisteet. Etenkin puskurit tekevät auton olemuksesta hieman perusmallia nuorekkaamman. Silti kokonaisuus on sportiksi hieman pliisu. Voimavarat kestäisivät rohkeammankin ulkokuoren.Urheilullinen alusta on tarpeeksi jämäkkä, mutta terävä ja pintakova. Kova alusta luo matkustamoon kumisevan äänimaailman epätasaisilla alustoilla. Rengasmelu on moottoritienopeuksissa häiritsevän kova.Koriltaan Ibiza on melko kapea. Se on eduksi pysäköintialueilla ja autoa lastatessa. Takapenkki tosin on kolmelle ahdas ja pitkillä matkustajilla loppuvat takana jalkatilat kesken. Tavaratila on ulkomittoihin nähden tilava ja lastaaminen on helppoa matalan takapuskurin kynnyksen ansiosta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Seat Ibiza ST 1.4 TSi ACT FR Hinta alkaen 20 785 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 191 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 1 395 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2469 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1222 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous