25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seatin farmarimalliston pienin kulkee samalla moottorilla kahdella tai neljällä sylinterillä. Hyvää: Suorituskyky, taloudellisuus, tilat. Huonoa: Rengasmelu, pintakova alusta. Seat Ibiza mullisti pikkuautomarkkinat edullisena ja pippurisena, silloin vielä itsenäisenä espanjalaisena automerkkinä vuonna 1984. Iältään kolmekymppinen malli on Seatin suosituin: Ibizaa on myyty lähes viisi miljoonaa autoa.1980-luvulla luotu resepti toimii yhä. Hintalappu on kohtuullinen ja korin muotoilu persoonallinen.Koeajetussa autossa kiinnostavinta on sen uusi tekniikka. ACT (Active Cylinder Technology) tarkoittaa moottoria, jossa on sylinterien lepuutustoiminto. Sylintereitä käytetään voimantarpeen mukaan.Moottori käyttää sen ensimmäistä ja neljättä sylinteriä, kun vääntömomenttia tarvitaan alle 85 newtonmetriä. Siirtyminen nelisylinterisestä kaksisylinteriseksi tapahtuu 40 millisekunnissa ja on ajossa huomaamaton. Moottorin hiljaisuuden ansiosta ajossa eroa käyntiäänessä ei juuri huomaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskykyä ja tilaaSuorituskyvyltään pieni farmari on mainio. Auto kiihtyy 140 hevosvoiman turvin nollasta sataan 8,1 sekunnissa. Välitykset sopivat hyvin maantielle, eikä ohituksissa tarvitse välttämättä kauhoa pienempää pykälää. Maantiekulutus pysyy koeajossa koko ajan alle viiden litran.FR-pakettiin kuuluvat urheilulliset somisteet. Etenkin puskurit tekevät auton olemuksesta hieman perusmallia nuorekkaamman. Silti kokonaisuus on sportiksi hieman pliisu. Voimavarat kestäisivät rohkeammankin ulkokuoren.Urheilullinen alusta on tarpeeksi jämäkkä, mutta terävä ja pintakova. Kova alusta luo matkustamoon kumisevan äänimaailman epätasaisilla alustoilla. Rengasmelu on moottoritienopeuksissa häiritsevän kova.Koriltaan Ibiza on melko kapea. Se on eduksi pysäköintialueilla ja autoa lastatessa. Takapenkki tosin on kolmelle ahdas ja pitkillä matkustajilla loppuvat takana jalkatilat kesken. Tavaratila on ulkomittoihin nähden tilava ja lastaaminen on helppoa matalan takapuskurin kynnyksen ansiosta.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Seat Ibiza ST 1.4 TSi ACT FR Hinta alkaen 20 785 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 191 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 1 395 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2469 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1222 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!