19.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: sitkeä etenijä – Audi A4 allroad Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavis-Audia rouheampi ulkonäkö houkuttaa, mutta hinta hirvittää. Audi A4 allroad nelivetoisena vie perille kehnojenkin mökkiteiden päähän. Hyvää: etenemiskyvyt, moottori, viimeistely. Huonoa: vaihtoviiveet, hinta, ohjaustuntuma. Vaivaton, jos yksi sana sallitaan, etenemiskykyinen jos käytetään kahta. Audi A4 Allroad nelivetoisena ja kolmilitraisella dieselmoottorilla on yhdistelmä, jonka turvin pääsee perille ja takaisin olipa erämökki kuinka kehnokuntoisen metsätien päässä tahansa.Auton kyvyt ovat Suomen oloissa ulosmitattavissa varsinkin talvella. Paksut loskapatjat, yön jäljiltä kinostuneet lumivallit tai pakkasen kovettamat kuopat eivät ole tälle autolle este, vaan haaste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyA4 allroad ja sutjakat muodotTavallista farkku-Audia 34 milliä enemmän maavaraa tuo ulkonäköön näyttävyyttä.Sivulinja on silti sutjakka. Auto on korotetuksi farmarikoriseksi onnistuneesti muotoiltu. Muovilevikkeet tuovat ilmeeseen järeyttä ja miehekästä katu-uskottavuutta, mutta silti auto näyttää henkilöautolta, eikä työkoneelta.Autoyksilössä on rutkasti lisävarusteita, jotka nostavat auton hintaa.Sivistynyttä voimaaVoima on tarjolla sivistyneesti kulloiseenkin tarpeeseen, ja sitä riittää 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Ajaminen on vaivatonta kiitos moottorin kykyreservien ja muhkean väännön (400 Nm).Ohjaustuntuma on hyvä, mutta keskialueella vaivaa outo suurpiirteisyys. Kuskille ei toisin sanoen aina välity kovin tarkkaa kuvaa renkaiden asennosta ja tietuntumasta.Ajotila-säätöjen avulla on mahdollista optimoida ajamista, ja hyvä niin. Vaikka kiihtyvyys on paperilla kunnossa, aprikoi vaihdelaatikko joissain ajotilanteissa joltisenkin tovin. Rekkojen ohitustarpeet on siis hyvä ennakoida ja valita ajoasetukseksi dynamic.Kun annosteltu voima on välittynyt renkaista tienpintaan, on meno rivakkaa.Dynamic-ajoasetuksella on kuitenkin kääntöpuolensa. Jos asetuksen unohtaa pitkäksi aikaa käyttöön – etenkin nykivään kaupunkiajoon – kasvaa kulutus, eikä ole toiveitakaan päästä luvattuun keskikulutukseen, hyvä jos edes alle seitsemän litran.Miellyttäviä kilometrejäAudi on mukavaa matkaseuraa tasavauhtisessa matka-ajossa. Dieselmoottorin äänimaailma on miellyttävän sävyinen. Välillä saa tosissaan kuulostella onko moottori edes elossa. Sisällä matkustamossa on hyvällä alustalla ajettaessa hiljaista.Audin valtteja on hyvä viimeistely.Ja kuka on Audilla ajanut aiemmin, löytää heti A4:n ratin takaa tutun ympäristön. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kunnossa: hallintalaiteet ovat käsillä ja näkökentässä, pyörökytkimellä ohjattavan näytön käyttölogiikka selkeä. Kaikki myös toimii saksalaisen täsmällisesti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro S tronic Hinta alkaen 49 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 449 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 160 kW (218 hv), 4 000–5 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 250–3 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1250–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous