23.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maakaasu ei heikennä Škoda Octavian ajo-ominaisuuksia, eikä käyttövoiman muutos aiheuta ajamiseen mitään ongelmia. Ajaessa on mukava tietää, että liikennekaasun hiilijalanjälki on pienempi kuin bensiinillä tai dieselillä. Octavia on toinen Škoda-maakaasuauto, ensimmäinen oli 2012 esitelty Citigo, jota aletaan nyt Octavian lisäksi tuoda Suomeen.Sen hinta ei ole vielä tiedossa, mutta hiilipäästöon houkuttelevan pieni, 85 g/km. Citigoa on tähän mennessä myyty maailmalla alle 2000 kappaletta.Citigolla on jo tehty myös ennätyksiä. Itävaltalainen Gerhard Plattner ajoi elokuussa 2013 maakaasukäyttöisellä Citigolla Italiasta Ruotsiin.Viiden päivän matkalla kaasun keskimääräinen kulutus oli 2,39 kg / 100 km. Polttoaineisiin kului matkan aikana vain 81,24 € summa.Octavia ei ole ihan yhtä pihi, mutta kun bensiinitankki ja kaksi kaasutankkia ovat täynnä, voi sillä ajaa yhteensä 1330 kilometriä käymättä välillä tankkaamassa. Kaasua kuluu kolme ja puoli kilometriä sadalla, ja yksinään siitä riittää voimaa 410 kilometrille.Maakaasun täyttäminen on hyvin yksinkertaista, bensiinin ja kaasuntäyttö suoritetaan samasta luukusta. Kaasuputki kiinnitetään lukitusmekanismilla autoon ja täyttö käynnistetään. Octavian tankkeihin mahtuu 15 kg paineistettua kaasua.Tankit sijaitsevat takatavaratilan alla varapyöräkotelon tilalla. Tavaratilaa on jäänyt edelleen sedanissa 460 litraa ja Combissa 480 litraa. Tankit pitäävaihtaa uusiin 20 vuoden käytön jälkeen.Kaasukäyttöisyys on aiheuttanut moottoriin joitakin muutoksia. Ohjausyksikön pitääohjata molempien polttoaineiden käyttöä, myös maakaasun ruiskutussuuttimia, ja kaasun jakajan pitää sisältää sekä lämpötila- että painetunnistimet.Maakaasulla ei ole samanlaista voiteluominaisuutta kuin bensiinillä, ja tämä aiheuttaa muutoksia imu- ja pakoventtiileihin sekä venttiili-istukoihin. Myös tulpat ovat hieman erilaisia maakaasukäyttöä varten.Maakaasu muuttuu liikennekaasuksi (CNG Compressed natural gas), kun se pakataan 200 barin paineella säiliöihin. Auton moottoria varten kaasunpaine pitää muuntaa tarkoitukseen sopivaksi.Kaasuauton huoltovälit ovat samat kuin tavallisella bensiinikäyttöisellä autolla. Kahden ja neljän vuoden kohdalla huollossa tehdään lisätarkistuksia moottoriin. Tarkistukset eivät nosta huoltohintoja.Kaasukäyttöinen Octavia tulee Suomeen syksyllä sekä farmari että sedan-mallina. Farmarin lisähinta on 900 €.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Skoda Octavia G-TEC 1.4 TSI Hinta alkaen 25 871 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 090 € Ajoneuvovero 84 €/ v Käyttövoimavero 215 €/ v Moottori 1395 cm³, manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Kaasukulutus 3,5 kg/100 km. Perävaunumassa jarruin 1400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu ajoturva, edellytyksenä merkkihuolto. Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti