23.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maakaasu ei heikennä Škoda Octavian ajo-ominaisuuksia, eikä käyttövoiman muutos aiheuta ajamiseen mitään ongelmia. Ajaessa on mukava tietää, että liikennekaasun hiilijalanjälki on pienempi kuin bensiinillä tai dieselillä. Octavia on toinen Škoda-maakaasuauto, ensimmäinen oli 2012 esitelty Citigo, jota aletaan nyt Octavian lisäksi tuoda Suomeen. Sen hinta ei ole vielä tiedossa, mutta hiilipäästöon houkuttelevan pieni, 85 g/km. Citigoa on tähän mennessä myyty maailmalla alle 2000 kappaletta. Citigolla on jo tehty myös ennätyksiä. Itävaltalainen Gerhard Plattner ajoi elokuussa 2013 maakaasukäyttöisellä Citigolla Italiasta Ruotsiin. Viiden päivän matkalla kaasun keskimääräinen kulutus oli 2,39 kg / 100 km. Polttoaineisiin kului matkan aikana vain 81,24 € summa. Octavia ei ole ihan yhtä pihi, mutta kun bensiinitankki ja kaksi kaasutankkia ovat täynnä, voi sillä ajaa yhteensä 1330 kilometriä käymättä välillä tankkaamassa. Kaasua kuluu kolme ja puoli kilometriä sadalla, ja yksinään siitä riittää voimaa 410 kilometrille. Maakaasun täyttäminen on hyvin yksinkertaista, bensiinin ja kaasuntäyttö suoritetaan samasta luukusta. Kaasuputki kiinnitetään lukitusmekanismilla autoon ja täyttö käynnistetään. Octavian tankkeihin mahtuu 15 kg paineistettua kaasua. Tankit sijaitsevat takatavaratilan alla varapyöräkotelon tilalla. Tavaratilaa on jäänyt edelleen sedanissa 460 litraa ja Combissa 480 litraa. Tankit pitäävaihtaa uusiin 20 vuoden käytön jälkeen. Kaasukäyttöisyys on aiheuttanut moottoriin joitakin muutoksia. Ohjausyksikön pitääohjata molempien polttoaineiden käyttöä, myös maakaasun ruiskutussuuttimia, ja kaasun jakajan pitää sisältää sekä lämpötila- että painetunnistimet. Maakaasulla ei ole samanlaista voiteluominaisuutta kuin bensiinillä, ja tämä aiheuttaa muutoksia imu- ja pakoventtiileihin sekä venttiili-istukoihin. Myös tulpat ovat hieman erilaisia maakaasukäyttöä varten. Maakaasu muuttuu liikennekaasuksi (CNG Compressed natural gas), kun se pakataan 200 barin paineella säiliöihin. Auton moottoria varten kaasunpaine pitää muuntaa tarkoitukseen sopivaksi. Kaasuauton huoltovälit ovat samat kuin tavallisella bensiinikäyttöisellä autolla. Kahden ja neljän vuoden kohdalla huollossa tehdään lisätarkistuksia moottoriin. Tarkistukset eivät nosta huoltohintoja. Kaasukäyttöinen Octavia tulee Suomeen syksyllä sekä farmari että sedan-mallina. Farmarin lisähinta on 900 €. Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Skoda Octavia G-TEC 1.4 TSI Hinta alkaen 25 871 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 090 € Ajoneuvovero 84 €/ v Käyttövoimavero 215 €/ v Moottori 1395 cm³, manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Kaasukulutus 3,5 kg/100 km. Perävaunumassa jarruin 1400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu ajoturva, edellytyksenä merkkihuolto. Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?