14.1.2014

Koeajo: Škoda Yeti & Yeti Outdoor

Suositussa katumaasturissa on nyt valinnanvaraa aiempaa enemmän niin voimavarojen suhteen kuin ulkoisen olemuksen mieluisaksi muokkaamiseenkin. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, nelivedon ominaisuudet, tilojen monikäyttöisyys. Huonoa: diesel-moottorin matkustamoon asti kantautuvat äänet.

Škoda Yeti -katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Yetistä on kohta saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor.

Jälkimmäinen muistuttaa ensimmäisen sukupolven lumimiestä enemmän kuin uusi sisarensa. Yeti Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen Yeti on korinvärisin puskurein.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monikäyttöinen menijä

Etenkin iäkkäät ovat ottaneet Yetin omakseen. He ostavat  etuvetoisia malleja, mutta haluavat korkean maavaran. Maavarasta huolimatta autoon on helppoa astua kyytiin.

Autoon kulku ja käynnistäminen onnistuu räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys. Yetin sisuksissa uutta ovat verhoilu, koristelistat ja ohjauspyöräkin, josta on valittavana neljä erilaista versiota.

Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on yhä myös irroitettavissa kokonaan.

Lisävarustelista on täydentynyt uudella pysäköintiavustimella, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun.

Uusia moottorivaihtoehtoja

Noin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia nelivetoisena.

Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt 1,6-litrainen turbodiesel.

Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän.

Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajon perusteella kyseisen moottorin voimavarat ovat Yetiin vähintään riittävät ja vaihteisto tekee etenemisestä ylellistä.

Traktorimaiset moottoriäänet kuitenkin puskevat kiihdytyksissä matkustamoon.

Maastossa kulkevalla testiradalla kokeilimme 1,8-litraista TSI-nelivetoa, jonka etenemiskyky yllätti positiivisesti. Pidon riittäessä auto on etuvetoinen, mutta viidennen sukupolven Haldex-kytkin jakaa voimaa tarvittaessa myös takapyörille.

Offroad-asennossa auto säätelee kaasun annostelua jyrkissä nousuissa, mikä hillitsee ryntäilyä ja turhaa sutimista. Alamäkihidastin toimii ensin jarrua käyttämällä, jonka jälkeen auto sovittaa nopeuden tien jyrkkyyteen sopivaksi.

Hinnoissa ei ole odotettavissa suuria muutoksia. Maahantuoja arvelee Outdoorin hinnan asettuvan muutamaa sataa euroa perus-Yetiä kalliimmaksi.

Tällä hetkellä etuvetoisten hinnat alkavat 22 500:sta eurosta ja nelivetoisten 33 445:stä eurosta. Uudistuneet Yetit saapuvat Suomeen tammikuussa 2014.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Škoda Yeti & Yeti Outdoor

Ajoneuvovero

154 €/ v

Käyttövoimavero

341 €/ v

Moottori

1 968 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v. automaatti-vaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 4200 r/min

Vääntö

350 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

350 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,4 s

Huippunopeus

201 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

164 g/km

Mitat

pituus 223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 1578 mm
Tavaratila: 405-510 l
Omamassa: 1730 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 100 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat