14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Yeti & Yeti Outdoor Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suositussa katumaasturissa on nyt valinnanvaraa aiempaa enemmän niin voimavarojen suhteen kuin ulkoisen olemuksen mieluisaksi muokkaamiseenkin. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, nelivedon ominaisuudet, tilojen monikäyttöisyys. Huonoa: diesel-moottorin matkustamoon asti kantautuvat äänet. Škoda Yeti -katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Yetistä on kohta saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor.Jälkimmäinen muistuttaa ensimmäisen sukupolven lumimiestä enemmän kuin uusi sisarensa. Yeti Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen Yeti on korinvärisin puskurein.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonikäyttöinen menijäEtenkin iäkkäät ovat ottaneet Yetin omakseen. He ostavat etuvetoisia malleja, mutta haluavat korkean maavaran. Maavarasta huolimatta autoon on helppoa astua kyytiin.Autoon kulku ja käynnistäminen onnistuu räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys. Yetin sisuksissa uutta ovat verhoilu, koristelistat ja ohjauspyöräkin, josta on valittavana neljä erilaista versiota.Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on yhä myös irroitettavissa kokonaan.Lisävarustelista on täydentynyt uudella pysäköintiavustimella, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun.Uusia moottorivaihtoehtojaNoin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia nelivetoisena.Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt 1,6-litrainen turbodiesel.Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän.Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajon perusteella kyseisen moottorin voimavarat ovat Yetiin vähintään riittävät ja vaihteisto tekee etenemisestä ylellistä.Traktorimaiset moottoriäänet kuitenkin puskevat kiihdytyksissä matkustamoon.Maastossa kulkevalla testiradalla kokeilimme 1,8-litraista TSI-nelivetoa, jonka etenemiskyky yllätti positiivisesti. Pidon riittäessä auto on etuvetoinen, mutta viidennen sukupolven Haldex-kytkin jakaa voimaa tarvittaessa myös takapyörille.Offroad-asennossa auto säätelee kaasun annostelua jyrkissä nousuissa, mikä hillitsee ryntäilyä ja turhaa sutimista. Alamäkihidastin toimii ensin jarrua käyttämällä, jonka jälkeen auto sovittaa nopeuden tien jyrkkyyteen sopivaksi.Hinnoissa ei ole odotettavissa suuria muutoksia. Maahantuoja arvelee Outdoorin hinnan asettuvan muutamaa sataa euroa perus-Yetiä kalliimmaksi.Tällä hetkellä etuvetoisten hinnat alkavat 22 500:sta eurosta ja nelivetoisten 33 445:stä eurosta. Uudistuneet Yetit saapuvat Suomeen tammikuussa 2014.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Yeti & Yeti Outdoor Ajoneuvovero 154 €/ v Käyttövoimavero 341 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v. automaatti-vaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 1578 mm Tavaratila: 405-510 l Omamassa: 1730 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous