14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki SX4 S-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Löytänee ostajakuntansa Suomessa. Suzuki on asettanut tavoitteeksi tuhat myytyä autoa vuodessa, joista joka neljäs olisi nelivetoinen. Hyvää: moottorin pirteys, kevyt käsiteltävyys. Huonoa: vaihteiston välitykset kaupunkiajoon, automaattivaihteistoa ei saatavilla dieselmoottorin yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuzuki vastaa katumaasturien kasvavaan kysyntään uudella crossover-mallillaanSuzuki ei nuku talviunta, vaan nostaa päätään uusilla nelivetomalleillaan. Viimeisin uutuus on SX4 S-Cross, joka on crossover-tyylinen katumaasturi.Hankalasti nimetyn auton luulisi olevan suomalaisille helposti lähestyttävä, sillä se muistuttaa ulkoisesti paljon maassamme hyvin kaupaksi käynyttä Nissan Qashqaita. S-Crossin hinnat lähtevät etuvetoisena karvan alta 20 000 eurosta.Edeltäjäänsä kookkaampiSX4 S-cross korvaa pikkuhiljaa pienemmän SX4 X-overin. Edeltäjäänsä suurempaa ja farmarimaisempaa uutuutta tarjotaan 1,6 litraisella vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla ja saman kokoisella turbodieselillä.Molemmista löytyy ruutia 120:n hevosvoiman verran, mutta koeajamastamme dieselistä vääntöä yli tuplasti bensiinimoottoriin verrattuna. Vain bensiiniversion saa myös etuvetoisena.Bensiinimoottorin yhteyteen saa viisivaihteisen manuaalivaihteiston tai CVT-automaatin. Dieselmoottori on kuudesti kepillä vatkattava.Kevyesti ohjastettavaPäällimmäisenä ajotuntumana on ohjauksen keveys. Vaikka auto on kevyt käsitellä, ei se moottoritielläkään karkaa tuulen temmattavaksi. Voimaa on riiittävästi heti matalilta kierroksilta alkaen, mutta vaihteiston välitykset ovat turhan tiuhat etenkin kaupunkiajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät näkymät ulosKatumaasturiksi tai crossoveriksi S-Crossissa ei istuta kovinkaan korkealla. Kuljettajan näkymät ovat kuitenkin hyvät joka suuntaan ja selkeät hallintalaitteet helposti ulottuvilla.Allgrip-nelivetojärjestelmä kytkeytyy automaattisesti, kun lisäpidolle on tarvetta. Kuljettaja voi halutessaan valita pitoa optimoivan asetuksen lumelle tai lukita nelivedon alle 60 kilometrin tuntivauhdissa.Urheilullinenkin asetus löytyy, jolloin takapyörille välittyy lisää voimaa ja kaarteissa ajaminen muuttuu sulavammaksi.Lisää tilaaTiloiltaan SX4 S-Cross painii eri sarjassa kuin edeltäjänsä. 430:n litran tavaratila on tuplasti suurempi kuin X-Overissa.Matkustamossa ei ole erityisen avara tunnelma pienien lasipintojen vuoksi, mutta tilat riittävät mainiosti.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Suzuki SX4 S-Cross 1.6D 4WD GL + 6MT Hinta alkaen 19 106 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 750 € Ajoneuvovero 102 €/ v Käyttövoimavero 281 €/ v Moottori Moottori 1 598 cm³,dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v.-manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 88 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1380 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa