14.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimivan pikkuauton olemuksen voi nyt muokata itsensä näköiseksi. Hyvää: Käytännöllisyys ja personoitavuus yhdessä paketissa. Pirteä moottoriääni. Huonoa: Tavaratilan pienuus. Pikkuauton valttina on sen monipuolinen personoitavuus.Lähes kymmenen vuoden ja 760 000 valmistetun auton jälkeen uudistuva Toyota Aygo pyrkii tuomaan pikkuautoluokkaan omistamisen iloa.Uuden Aygon X-kirjaimeen perustuvassa muotokielessä on särmää. Toyota yrittää herättää uutuudellaan tunteita, ja tietää osan olevan myös kielteisiä.Tunnesiteen syntymistä helpotetaan kolmella varustelutasolla, joita täydentävät kolme tasaisin väliajoin vaihtuvaa erikoisversiota. Lisämuokkausta varten on tarjolla kaksi sisätila- ja ulkonäköpakettia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKikkailua vältellenSisustan suunnittelussa ei ole kuitenkaan lähdetty leikkimään liikaa, vaan toiminnallisuus on tallella. Ajoasennon saa toimivaksi, mutta ratin etäisyyssäädön puute voi haitata. Istuimet eivät tarjoa merkittävää sivuttaistukea. Toisaalta kulku autoon on vaivatonta.Varusteversiot vaikuttavat lähinnä keskikonsolin ulkoasuun ja koristemuovien värimaailmaan. Auton olemus voi vaihdella tylsän harmaasta raikkaan pirteään. Aavistuksen muovisesta ilmeestä huolimatta sisustan ratkaisut vaikuttavat kulutusta kestävältä.Aygoon on saatavilla Citroën C1:stä tuttu älypuhelimen näytön keskikonsoliin siirtävä teknologia. Ranskalaisista poiketen Toyota tarjoaa Aygoon myös perinteisen puhelimesta riippumattoman navigaattorin.Aygo ui vastavirtaanAygo ui jatkuvasti kasvavia ulkomittoja vastaan. ulkomitat ovat kasvaneet vain joitakin kymmeniä millejä. Pikku-Toyota sulahtaa ahtaisiinkin ruutuihin yhä ketterästi. Kompakteista ulkomitoista huolimatta Aygon sisätilat ovat käyttökelpoiset.Tavaratilalle Toyota ilmoittaa mittausteknisistä eroista johtuen paljon sisarmalli-C1:tä pienemmän litratilavuuden. Todellisuudessa ainoastaan hattuhyllyn rakenteessa on eroja.Edeltäjänsä tavoin uusi Aygo jakaa perusrakenteensa sisarustensa Citroën C1:n ja Peugeot 108:n kanssa. Suurempaa 1.2-litraista moottoria Aygoon ei kuitenkaan saa.Riemastuttava ääniKolmisylinterinen litrainen moottori on jatkojaloste vanhasta Aygosta. Nykymuodossaan se tuottaa 69 hevosvoimaa. Perus-Aygon kulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä, Eco-versiolla kolme desiä vähemmän.Vaatimattomista numeroarvoistaan huolimatta rivikolmonen miellyttää. Sen voimavarat riittävät kevyen auton vaivattomaan liikuttamiseen vielä maantienopeuksissa.Aygo ansaitsee kehut riemastuttavasta moottoriäänestään. Se vahvistaa autoon syntyvää tunnesidettä.Aygo on saatavilla viisivaihteisella käsivaihteistolla ja siihen perustuvalla robotisoidulla käsivaihteistolla.Robottivaihteisto vaatii automaattiasennolla tottumista kaasunkäytössä, jotta auto etenisi pehmeästi. Ratin vaihdelavoista käskytettäessä tilanne paranee, mutta automaatin tuoman vaihteiston idea häviää.Aygo on kevyenä näppärä nopeissa suunnanmuutoksissa. Ohjaustuntuma tai iskunvaimennus eivät aiheuta suuria tunteita. Kokonaisuus on toimiva kompromissi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Aygo Hinta alkaen 13 477 € Ajoneuvovero 7 783 €/ v Moottori Bensiinimoottori, 998 cm³, 3 sylinteriä, viisivaihteinen käsivaihteisto tai automaatti, etuveto. Teho (69 hv) Vääntö 95 Nm Vääntö 95 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88–97 g/km Mitat pituus 3455 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 168 l Omamassa: 840–910 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää