27.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius esittelee vain kolmen litran kulutuksen, tavallisen perheauton tavaratilat ja parantuneen ajettavuuden. Hyvää: tilat, ajettavuus, pieni kulutus. Huonoa: merkin sisäinen kilpailu. Toyota Prius lunastaa edelleen paikkansa hybridiautojen tienraivaajana. Kun Prius tuli Suomessa ensimmäisen kerran virallisesti myyntiin mallin toisen sukupolven myötä reilut 10 vuotta sitten, olivat epäilykset suuria. Auton elinkaaresta povattiin ennätyksellisen lyhyttä. Toisin on käynyt. Suomen liikenteessä on tällä hetkellä yli 2 300 Priusta. Yhteensä Toyotan hybridejä liikkuu teillämme jo yli 11 000 kappaletta, ja suosikkimalli Auriksen myynnistä yli puolet on hybridejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridin arvo säilyy Ennakkoluulot ovat kääntyneet voitoksi, sillä hybridi on käytettynäkin haluttu. Toyotan omasta verkostosta kerättyjen tietojen mukaan hybridit vaihtavat käytettynä omistajaa jopa helpommin kuin perinteiset bensiini- tai dieselmallit. Vaihtoautovaraston kiertonopeuksista laskettuna esimerkiksi Toyota Auris löytää hybridinä uuden omistajan 12 prosenttia nopeammin kuin bensiini- ja dieselmoottorilla. Käyttövarmuudessakaan ei ole ollut moittimista, ja Toyota antaa kaikille säännöllisesti huolletuille hybrideilleen hybridiakuston käyttöturvan 10 vuodeksi tai 350 000 kilometriin saakka. Ajettavuutta lisää Neljäs sukupolvi esittelee Priuksen Suomi-historian isoimmat muutokset. Uudistuksen keskiössä on uusi hybridijärjestelmä ja hyvän hyötysuhteen bensiinimoottori yhdistettynä ensimmäistä kertaa uudessa Priuksessa käyttöön otettuun uuteen TNGA-pohjaratkaisuun. Tuloksena on ennätyksellisen pienellä polttoaineen kulutuksella (3 l/100 km) kulkeva, entistä ajettavampi, tilavampi ja näyttävämpi auto. Uusi alustarakenne mahdollistaa painopisteen pudottamisen 2,5 senttiä alemmas, suuremmat sisätilat ja kuljettajalle matalamman sekä ergonomisemman istuma-asennon. Korirakenne on aikaisempaa jäykempi. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta. Enemmän tavaratilaa Nikkelimetallihydridiakku on entistä kompaktimpi, ja kun se on nyt sijoitettu takaistuimen alle, tavaratila on kasvanut edellismalliin verrattuna 57 litralla. Voimakkaat keulan ja perän muotoilut ja mustien pilarien luoma vaikutelma irrallaan leijuvasta katosta tekevät Priuksesta hyvin modernin ja kiinnostavan myös ulkonäöltään. Ensimmäistä kertaa Priuksella voi nyt vetää myös peräkärryä. Varusteet ovat Priuksessa hyvällä tasolla. Vakiovarusteina kaikissa malleissa ovat muun muassa jalankulkijat tunnistava törmäyksenestojärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaksois-led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, 7 tuuman kosketusnäyttö ja säädettävä tavaraverkko tavaratilassa. Uutuutena tässä mallissa ovat lisäksi pysäköintitilanteiden törmäyksenesto, älypuhelimen langaton lataus, matkustajan tunnistava ilmastoinnin ohjaus sekä värillinen tuulilasinäyttö. Vaihteistona on aina automaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huhtikuussa Suomessa Uuden Priuksen hinnat alkavat 35 000 eurosta. Ennakkomyynti on jo käynnissä, mutta varsinainen esittely suomalaisille asiakkaille tapahtuu huhtikuun puolivälissä, jolloin he pääsevät ensimmäisen kerran koeajolle. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Hinta alkaen 34 981 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 52000 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Takuu hybridijärjestelmälle 10 vuotta / 350 000 km. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan