29.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: uuden dieselmoottorin voimin – Nissan X-Trail 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trail saa uuden kaksilitraisen dieselmoottorin. Se tuo mukanaan myös uuden voimalinjayhdistelmän: nelivedon ja automaattivaihteiston. Hyvää: moottori, varusteiden räätälöitävyys, turva-avustimet. Huonoa: persoonaton muotoilu, ohjaustuntuma, äänieristys. Katumaasturi Nissan X-Trail saa konehuoneeseen uutta puhtia. Väkevässä dieseliä litkivässä voimanlähteessä on tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 380 newtonmetriä.Uuden moottorin voimin Nissanin mallikatras monipuolistuu ja tiivistyy, ja on vähän pakkokin: muutoin kenttä jäisi vapaaehtoisesti kilpailijoille. Ja niitä suositussa autoluokassa riittää.Nissanin X-Trail on auto, joka karsastaa selkeätä luokittelua, se kun on maastoauton ja katu-uskottavan crossoverin yhdistelmä.Keulan ja sen etusäleikön V-muoto kertoo jo kaukaa, kuka on tulossa – ellei sekoita tulijaa pikkuveli-Qashqaihin.Auto on ulkomuodoiltaan pyöreähkö ja olemukseltaan jotenkin persoonaton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi voimalinjaUusi dieselmoottori tuo mukanaan tarjolle myös uuden voimalinjayhdistelmän X-Trailiin: automaattivaihteiston ja nelivedon. Oli jo aikakin, huokaa moni, etenkin kun nelivetodieselautomaatti on ollut tarjolla Suomessa ikisuosittuun Nissan Qashqaihin.Dieseliin tykästyneille kerrottakoon, että keulille on tarjolla toki edelleen myös tuttu 1,6-lirainen dieselmoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa.Uusi Euro6-luokiteltu dieselmoottori on varsin vähäruokainen. Keskikulutus on malliversiosta riippuen 5,6–6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 148–158 grammaa kilometrillä.Raapii neljästä kulmastaNelivetoisena autossa on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai portaaton CVT-automaattivaihteisto.Nelivetoisen koeajoauton CVT-vaihteisto toimii ennakko-odotuksia jouhevammin, joskin välillä hieman aprikoiden. Moottorin kierrosluku nousee kiihdytyksissä, mutta vauhdin laantuessa moottori jää ajoittain kiertämään turhan korkealle ennen rauhoittumistaan.Ohjaustuntuma jättää toivomisen varaa. Ohjaus ei ole kovin täsmällinen, eikä se palauta jäntevästi, joten ajolinjaa saa tämän tästä korjailla.Rengasäänet ja kuminat kantavat sisälle asti, vauhdin noustessa häiritsevästi.Nelivetoisen X-Trailin kuski voi valita ajetaanko kulutusta vähentäen kaksivetoisesti vai Auto-asetuksella, jolloin auto valitsee tarvittavan vetotavan kulloisenkin pidon ja ajoalustan perusteella. Kuski voi myös lukita nelivedon käyttöön, kun ajo-olosuhteet käyvät haastaviksi.Etuvetoisena X-Trail on aina automaattivaihteinen.Kestääkö lompakko?Älykkäitä turva-avustimia on tarjolla kattava katras – jos lompakko kestää.Turvaa ja mukavuutta tuovia avustimina ovat muun muassa kuolleen kulman varoitin, älykäs hätäjarrutus, kuskin virevalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaistavaroitin ja pysäköintiavustin.Karavaanareille kerrottakoon, että automaattivaihteisena vetokykyä luvataan 1 650 kiloa, manuaalivaihteisena 2 000 kiloa.Saksassa koeajetun auton hinta Suomessa uudella dieselmoottorilla ei ole vielä tiedossa. Auto tulee tarjolle keväällä 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät tilatMatkustamon tilat ovat autoluokalle tyypilliset: eivät niin väljät kuin muhkeista ulkomuodoista voisi päätellä, mutta riittävät kuitenkin. X-Trailin saa joko viisi tai seitsenpaikkaisena. Takaistuimet selkänojat kaatuvat 60:40-jaolla, ja liikkuvat kiskoilla myös eteenpäin, mikä helpottaa mahdolliselle kolmannelle istuinriville kipuamista.Tavaratilaa on 550 litraa (seitsenpaikkaisena 445 litraa).Neljättä odotellessaValmistaja kertoo kolmannen sukupolven X-Trailille kuuluvan hyvää, sillä mallin myynti on kasvanut tänä vuonna merkittävästi, eikä uuden moottorin tulo tarjolle ainakaan hidasta vauhtia. Vuonna 2013 esitelty malli on kuitenkin sen ikäinen, että moni vartoo jo sitä, koska tarjolle tulee kokonaan uusi neljäs sukupolvi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous