29.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: uuden dieselmoottorin voimin – Nissan X-Trail 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trail saa uuden kaksilitraisen dieselmoottorin. Se tuo mukanaan myös uuden voimalinjayhdistelmän: nelivedon ja automaattivaihteiston. Hyvää: moottori, varusteiden räätälöitävyys, turva-avustimet. Huonoa: persoonaton muotoilu, ohjaustuntuma, äänieristys. Katumaasturi Nissan X-Trail saa konehuoneeseen uutta puhtia. Väkevässä dieseliä litkivässä voimanlähteessä on tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 380 newtonmetriä.Uuden moottorin voimin Nissanin mallikatras monipuolistuu ja tiivistyy, ja on vähän pakkokin: muutoin kenttä jäisi vapaaehtoisesti kilpailijoille. Ja niitä suositussa autoluokassa riittää.Nissanin X-Trail on auto, joka karsastaa selkeätä luokittelua, se kun on maastoauton ja katu-uskottavan crossoverin yhdistelmä.Keulan ja sen etusäleikön V-muoto kertoo jo kaukaa, kuka on tulossa – ellei sekoita tulijaa pikkuveli-Qashqaihin.Auto on ulkomuodoiltaan pyöreähkö ja olemukseltaan jotenkin persoonaton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi voimalinjaUusi dieselmoottori tuo mukanaan tarjolle myös uuden voimalinjayhdistelmän X-Trailiin: automaattivaihteiston ja nelivedon. Oli jo aikakin, huokaa moni, etenkin kun nelivetodieselautomaatti on ollut tarjolla Suomessa ikisuosittuun Nissan Qashqaihin.Dieseliin tykästyneille kerrottakoon, että keulille on tarjolla toki edelleen myös tuttu 1,6-lirainen dieselmoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa.Uusi Euro6-luokiteltu dieselmoottori on varsin vähäruokainen. Keskikulutus on malliversiosta riippuen 5,6–6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 148–158 grammaa kilometrillä.Raapii neljästä kulmastaNelivetoisena autossa on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai portaaton CVT-automaattivaihteisto.Nelivetoisen koeajoauton CVT-vaihteisto toimii ennakko-odotuksia jouhevammin, joskin välillä hieman aprikoiden. Moottorin kierrosluku nousee kiihdytyksissä, mutta vauhdin laantuessa moottori jää ajoittain kiertämään turhan korkealle ennen rauhoittumistaan.Ohjaustuntuma jättää toivomisen varaa. Ohjaus ei ole kovin täsmällinen, eikä se palauta jäntevästi, joten ajolinjaa saa tämän tästä korjailla.Rengasäänet ja kuminat kantavat sisälle asti, vauhdin noustessa häiritsevästi.Nelivetoisen X-Trailin kuski voi valita ajetaanko kulutusta vähentäen kaksivetoisesti vai Auto-asetuksella, jolloin auto valitsee tarvittavan vetotavan kulloisenkin pidon ja ajoalustan perusteella. Kuski voi myös lukita nelivedon käyttöön, kun ajo-olosuhteet käyvät haastaviksi.Etuvetoisena X-Trail on aina automaattivaihteinen.Kestääkö lompakko?Älykkäitä turva-avustimia on tarjolla kattava katras – jos lompakko kestää.Turvaa ja mukavuutta tuovia avustimina ovat muun muassa kuolleen kulman varoitin, älykäs hätäjarrutus, kuskin virevalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaistavaroitin ja pysäköintiavustin.Karavaanareille kerrottakoon, että automaattivaihteisena vetokykyä luvataan 1 650 kiloa, manuaalivaihteisena 2 000 kiloa.Saksassa koeajetun auton hinta Suomessa uudella dieselmoottorilla ei ole vielä tiedossa. Auto tulee tarjolle keväällä 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät tilatMatkustamon tilat ovat autoluokalle tyypilliset: eivät niin väljät kuin muhkeista ulkomuodoista voisi päätellä, mutta riittävät kuitenkin. X-Trailin saa joko viisi tai seitsenpaikkaisena. Takaistuimet selkänojat kaatuvat 60:40-jaolla, ja liikkuvat kiskoilla myös eteenpäin, mikä helpottaa mahdolliselle kolmannelle istuinriville kipuamista.Tavaratilaa on 550 litraa (seitsenpaikkaisena 445 litraa).Neljättä odotellessaValmistaja kertoo kolmannen sukupolven X-Trailille kuuluvan hyvää, sillä mallin myynti on kasvanut tänä vuonna merkittävästi, eikä uuden moottorin tulo tarjolle ainakaan hidasta vauhtia. Vuonna 2013 esitelty malli on kuitenkin sen ikäinen, että moni vartoo jo sitä, koska tarjolle tulee kokonaan uusi neljäs sukupolvi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!