29.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: uuden dieselmoottorin voimin – Nissan X-Trail 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trail saa uuden kaksilitraisen dieselmoottorin. Se tuo mukanaan myös uuden voimalinjayhdistelmän: nelivedon ja automaattivaihteiston. Hyvää: moottori, varusteiden räätälöitävyys, turva-avustimet. Huonoa: persoonaton muotoilu, ohjaustuntuma, äänieristys. Katumaasturi Nissan X-Trail saa konehuoneeseen uutta puhtia. Väkevässä dieseliä litkivässä voimanlähteessä on tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 380 newtonmetriä.Uuden moottorin voimin Nissanin mallikatras monipuolistuu ja tiivistyy, ja on vähän pakkokin: muutoin kenttä jäisi vapaaehtoisesti kilpailijoille. Ja niitä suositussa autoluokassa riittää.Nissanin X-Trail on auto, joka karsastaa selkeätä luokittelua, se kun on maastoauton ja katu-uskottavan crossoverin yhdistelmä.Keulan ja sen etusäleikön V-muoto kertoo jo kaukaa, kuka on tulossa – ellei sekoita tulijaa pikkuveli-Qashqaihin.Auto on ulkomuodoiltaan pyöreähkö ja olemukseltaan jotenkin persoonaton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi voimalinjaUusi dieselmoottori tuo mukanaan tarjolle myös uuden voimalinjayhdistelmän X-Trailiin: automaattivaihteiston ja nelivedon. Oli jo aikakin, huokaa moni, etenkin kun nelivetodieselautomaatti on ollut tarjolla Suomessa ikisuosittuun Nissan Qashqaihin.Dieseliin tykästyneille kerrottakoon, että keulille on tarjolla toki edelleen myös tuttu 1,6-lirainen dieselmoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa.Uusi Euro6-luokiteltu dieselmoottori on varsin vähäruokainen. Keskikulutus on malliversiosta riippuen 5,6–6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 148–158 grammaa kilometrillä.Raapii neljästä kulmastaNelivetoisena autossa on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai portaaton CVT-automaattivaihteisto.Nelivetoisen koeajoauton CVT-vaihteisto toimii ennakko-odotuksia jouhevammin, joskin välillä hieman aprikoiden. Moottorin kierrosluku nousee kiihdytyksissä, mutta vauhdin laantuessa moottori jää ajoittain kiertämään turhan korkealle ennen rauhoittumistaan.Ohjaustuntuma jättää toivomisen varaa. Ohjaus ei ole kovin täsmällinen, eikä se palauta jäntevästi, joten ajolinjaa saa tämän tästä korjailla.Rengasäänet ja kuminat kantavat sisälle asti, vauhdin noustessa häiritsevästi.Nelivetoisen X-Trailin kuski voi valita ajetaanko kulutusta vähentäen kaksivetoisesti vai Auto-asetuksella, jolloin auto valitsee tarvittavan vetotavan kulloisenkin pidon ja ajoalustan perusteella. Kuski voi myös lukita nelivedon käyttöön, kun ajo-olosuhteet käyvät haastaviksi.Etuvetoisena X-Trail on aina automaattivaihteinen.Kestääkö lompakko?Älykkäitä turva-avustimia on tarjolla kattava katras – jos lompakko kestää.Turvaa ja mukavuutta tuovia avustimina ovat muun muassa kuolleen kulman varoitin, älykäs hätäjarrutus, kuskin virevalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaistavaroitin ja pysäköintiavustin.Karavaanareille kerrottakoon, että automaattivaihteisena vetokykyä luvataan 1 650 kiloa, manuaalivaihteisena 2 000 kiloa.Saksassa koeajetun auton hinta Suomessa uudella dieselmoottorilla ei ole vielä tiedossa. Auto tulee tarjolle keväällä 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät tilatMatkustamon tilat ovat autoluokalle tyypilliset: eivät niin väljät kuin muhkeista ulkomuodoista voisi päätellä, mutta riittävät kuitenkin. X-Trailin saa joko viisi tai seitsenpaikkaisena. Takaistuimet selkänojat kaatuvat 60:40-jaolla, ja liikkuvat kiskoilla myös eteenpäin, mikä helpottaa mahdolliselle kolmannelle istuinriville kipuamista.Tavaratilaa on 550 litraa (seitsenpaikkaisena 445 litraa).Neljättä odotellessaValmistaja kertoo kolmannen sukupolven X-Trailille kuuluvan hyvää, sillä mallin myynti on kasvanut tänä vuonna merkittävästi, eikä uuden moottorin tulo tarjolle ainakaan hidasta vauhtia. Vuonna 2013 esitelty malli on kuitenkin sen ikäinen, että moni vartoo jo sitä, koska tarjolle tulee kokonaan uusi neljäs sukupolvi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen