6.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi ja vanha kohtaavat – Mitsubishi Outlander PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander sisältää sekä uutta että vanhaa. Hyvää: toimintamatka sähköllä, toimiva hybridivoimalinja. Huonoa: yleinen vanhahtavuus. Tätä kirjoitettaessa Mitsubishilla ei mene hyvin. Valmistaja tarpoo väärennettyjen kulutuslukemien suossa, josta sitä kiskotaan pinnalle Nissanin 1,9 miljardin euron voimin. Vastineeksi Nissan lunastaa 34 prosentin määräävän aseman Mitsubishista.Vielä on mahdotonta ennakoida kaupan vaikutuksia, mutta Nissan-Renaultin ja Mitsubishin yhteistyön voi odottaa tiivistyvän.Kenties japanilais-ranskalainen liittouma keksii käyttöä Mitsubishi Outlander PHEV:n hybridivoimalinjalle. Teknisesti se on melko erikoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi vaihde riittääOutlanderin neliveto on toteutettu etu- ja taka-akselien yhteyteen sijoitetuilla sähkömoottoreilla. Etuakselilla parina on kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka perässä ei ole lainkaan perinteistä vaihteistoa.Hitaissa vauhdeissa Outlander PHEV etenee aina sähkömoottorilla. Energia virtaa akusta tai tarpeen tullen generaattoria pyörittävästä polttomoottorista.Vauhdin kasvaessa polttomoottori voidaan kytkeä etuakseliin, jolloin auto etenee kuin tavallinen auto suurella vaihteella. Tällöinkin menoa avustetaan sähkömoottorein. Perinteisen moniportaisen vaihdelaatikon poisjättäminen on kustannustehokasta, ja se voi vähentää kitkahäviöitä.Sähköllä pääsee kauasOutlander PHEV:llä voi ajaa myös pelkällä sähköllä. Ladattavaksi hybridiksi suuri 12 kilowattitunnin akku riittää vaivatta yli 30 kilometrin toimintamatkaan. Jos lataus onnistuu sekä kotona että työpaikalla, moni voi taittaa Outlanderilla päivittäiset rutiiniajot ilman polttomoottoria.Verkkovirrasta saatavalla 10 ampeerin virralla akku latautuu noin viidessä tunnissa. CHadeMO-pikalatauksella akku saavuttaa 80 prosentin varaustilan vain puolessa tunnissa.Sähköajo kannattaa, sillä tyhjällä akulla polttoaineen kulutus lähestyy kymmentä litraa sadalla. Voimalinja toimii kuitenkin varsin sulavasti.Retroa vai vanhanaikaisuutta?Mielenkiintoisen voimalinjan vastapainona Outlander tarjoaa 1990-luvulle vievän kokemuksen. Valitettavasti se tarkoittaa retromuodin sijaan puhdasta vanhanaikaisuutta.Uudistuksen jälkeenkin kojelauta on kulmikas ja painikkeet todella suuria. Radion yhteyteen rakennettu ajotietokone ja navigaattori muistuttaa vuosikymmenen takaisia järjestelmiä.Tuore kasvojenkohotus piristää ulkoilmettä. Ajovalot ovat sulavammat, ja niiden alta sumuvaloihin kulkeutuvat kromilistat keventävät olemusta. Mitsubishi on vaihtanut vuosituhannen vaihteen Lexuksista tutut kirkkaat takavalot vihdoinkin tavallisiin punaisiin.Valmistaja kertoo uutuuden olevan aiempaa hiljaisempi. Vailla suoraa vertailua voi vain todeta Outlander PHEV:n olevan melutasoltaan miellyttävä.Myyntitilastoissa Outlander PHEV on pärjännyt mainiosti, eikä ihme. Vaikka ominaisuuksissa olisi parannettavaa, auto tarjoaa hyvän vastineen 48 490 euron lähtöhinnalle.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NAVI Hinta alkaen 58 990 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, 88 kW (121 hv), neliveto. Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Sähkömoottorit 60+60 kW (82+82 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous