18.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi Volkswagen Tiguan – henkilöauto hyvässä vai pahassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on erittäin henkilöautomainen katumaasturi. Se on yhtä aikaa auton paras ja huonoin puoli. Hyvää: Ulkonäkö, henkilöautomaisuus, tilat. Huonoa: jousitusmukavuus 20-tuumaisilla vanteilla, voimalinjan toiminta. Volkswagen Tiguan vie ajatukset vuoden 2015 syksyyn. Uusi katumaasturi oli Volkswagenin tuorein tähtimalli, jonka suunnittelussa tuskin oli säästelty. Vain muutama viikko myöhemmin maailma muuttui. Viranomaiset syynäsivät dieseleitä, media riepotteli ja julkisesti nöyrtyvä valmistaja hautasi itsevarman Das Auto -tunnuslauseensa autojen autona.Dieselgateksi kutsutun vyyhdin alettua Volkswagenin uusiin malleihin suhtautuu ennakkoluuloisemmin: onko kriisin keskellä hutiloitu, jätetty merkkiä leimaava viimeistely kesken tai esitelty suorannainen raakile?Ohjaamo on laadukas ja selkeä, mutta fiilistä ei ole Golfia enempää.Tiguan toki esiteltiin ennen typpioksidikärähdystä, mutta suuri osa hiomisesta on tehty Volkswagenin nykytodellisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWolfsburgin kasvattiTiguanin perusteella Volkswagenin myrsky on eristetty tuotekehityksestä. Katumaasturi tuntuu juuri niin Volkswagenilta, kuin auto voi hyvässä ja pahassa tuntua.Uutuus vaihtaa ensimmäisen sukupolven pyöreyden tyylikkään särmikkäisiin linjoihin. Passatia muistuttavaa kromikeulaa on kasvatettu korkeammaksi. Se tuo autolle aivan oman ilmeensä Volkswagen-mallistossa. Kylkeä hallitsee tila-auto Touranista tuttu terävä pokkaus, joka kaartuu ehkä volkkareista tyylikkäimpiin takavaloihin.Terävä kylkipokkaus kaartuu mataliin ja tyylikkäisiin takavaloihin.Touran on innoittanut myös sisätiloja. Tiguanin takaistuimet liikkuvat tila-autojen tapaan pituussuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö auttaa löytämään hyvän kompromissin tavaratilan ja mukavuuden välillä. Reunapaikoilla istuville tarjoillaan etuistuimien selkänojista taittuvia pöytiä.Kuin henkilöautoKuljettajan paikalta auton tunnistaa Tiguaniksi lähinnä istuinkorkeudesta. Materiaalit ja muodot muistuttavat Touranin ja Golfin yhdistelmää. Maastohenkisyydestä muistuttaa lähinnä ajotilakytkin ja kosketusnäytön takaa löytyvä Offroad-näyttö. Sen ilmaisemat korkeus-, eturenkaiden kulma- ja lämpötilatiedot eivät varsinaisesti nosta tunnelmaa.Säätyvät takaistuimet tuovat katumaasturiin ripauksen tila-autoa.Jos maastohenkeä ei löydä muotoilusta, ei sitä onneksi huomaa ajettavuudestakaan. Keveän ohjauksen ja kallistelemattoman kaarrekäytöksen ansiosta Tiguan tuntuu henkilöautolta.Näyttävä vai mukava?Katumaasturin ajo-ominaisuudet eivät kuitenkaan ole moitteettomat. Volkswagen Tiguanin alustaa vaivaa Passatista tuttu nypytys. Suuret töyssyt ylittyvät ongelmitta, mutta asfaltin epätasaisuus, saumat ja muut terävyydet kantautuvat kieltämättä komeista 20-tuumaisista vanteista takapuoleen asti. Estetiikan ja mukavuuden väliltä löytynee parempi kompromissi pari tuumaa pienemmillä vanteilla.Ulkonäön ehdoilla. Komeat 20-tuumaiset vanteet kieltämättä sopivat Tiguaniin, mutta takapuoli ei tykkää.Koeajoauton 150-hevosvoimainen dieselmoottori tarjoaa numeroarvoja verkkaisemman kumppanin 1673 kiloiselle autolle. Täyskiihdytyksissä aika alkaa käydä pitkäksi, ja taajamassa kaasua saa ajoittain annostella odotettua reippaammin. Välillä kaasua saa survoa kunnolla, jotta alaspäinvaihto siivittäisi Tiguanin laukkaan. Vaivattomuutta halajavien kannattanee koeajaa myös tehokkaampi 190 hevosvoimainen vaihtoehto, tai harkita omatoimista vaihtamista.Tiguanilla voi hinata 2500 kiloista jarrullista kärryä.Ylikokoisia vanteita ja oudon puhditonta moottoria lukuun ottamatta Tiguanista on vaikea löytää moitittavaa. Suurin kritiikki kohdistuukin kokonaisuuden tasapaksuuteen: komeaa ulkonäköä lukuun ottamatta uutuudessa ei juuri ole maastoautofiilistä. Nelivetoa, automaattivaihteistoa ja ilmavaa maavaraa etsivälle Tiguan on varteen otettava volkkarivaihtoehto, mutta fiilispohjalta sitä on vaikea valita.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Tiguan Comfortline 2,0 TDI110 kW 4MOTION DSG Hinta alkaen 44 357 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 993 € Moottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2681 mm Tavaratila: 615 l Omamassa: 1673 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle