13.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTE Teksti Jari Saarentaus Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudes käyttövoimavaihtoehto antaa Golfin ostajalle pähkäiltävää. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, toimintamatka, helppokäyttöisyys. Huonoa: tavaratila. Volkswagen Golfin saa tuttujen TSI-bensiiniversioiden ja TDI-dieselmallien lisäksi kaasulla käyvänä TGI-versiona tai etanolilla käyvänä Multifuelina. Vielä tänä vuonna mallisto laajenee Moottorissa 4/2014 esitellyllä e-Golf –sähköautolla ja nyt esitellyllä Volkswagen Golf GTE -hybridillä.Jetastahan hybridimalli on ollut myynnissä jo jonkun aikaa, mutta Golf GTE on Volkkarin ensimmäinen ladattava hybridi. GTE:n tekniikka on yhteneväinen viime numerossa esitellyn Audi A3 e-tronin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti tehoaGolf GTE:n tekniikka kuulostaa tutulta: 1,4 TSI –bensiinimoottori (150 hv) ja kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Niiden väliin on kuitenkin sujautettu sähkömoottori (102 hv). Teholukemia ei voi kuitenkaan laskea suoraan yhteen, vaan käytettävissä oleva yhteisteho on 204 hv.Sisarmalleihin verrattuna GTE:n teholukema on lähellä GTI:n arvoja, mutta suorituskyky on vain GTD:n tasoa akkujen tuoman 125 lisäkilon takia. Alkukiihdytyksessä GTE tuntuu kuitenkin rivakimmalta sähkömoottorin tuhdin väännön saattelemana.Lisäpaino tuntuu valitettavasti myös ajettavuudessa. Sporttisesta mallimerkinnästä huolimatta ajamisen iloa ja terävyyttä ei ole aivan GTI:n tasoisesti, vaikkakin käsiteltävyys ja tuntuma on silti hybridien parhaimmistoa.Niukasti päästöjäLitiumioniakuston 8,8 kWh riittävät kevyellä kaasujalalla 50 kilometriä. Tämän jälkeen matka jatkuu automaattisesti ja huomaamattomasti bensiinikäyttöön vaihtuen vielä n. 700 km.Eli työmatkat voi ajaa pelkällä sähköllä ja mökkireissut hoituvat bensiinillä. Virallinen laskennallinen keskikulutus on 1,5 l/100km, joka vastaa 35 g/km hiilidioksidipäästöä.Akkujen lataaminen tavallisesta pistorasiasta vie nelisen tuntia, latauspistoke on etumaskissa. Ajaminen sinällään on yhtä vaivatonta kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Hybriditekniikalla ja sen eri toimintamoodeilla voi toki kikkailla ja niiden toimintaa monitorista seurata. Pelkän sähköajon lisäksi voi valita sähkönsäästö-, lataus- ja GTE-sporttimoodin välillä. Kokeilujen jälkeen normaali hybriditoiminta saa hoitaa hommat.Valinnan vaikeuttaGTE ei juurikaan eroa sisarmalleistaan. GTI:n punaiset raidat ja ruutuverhoilu on korvattu sinisillä GTE:ssä.Matkustajien tilat ovat yhtä suuret, mutta tavaratila on pienentynyt neljänneksellä sen alle siirretyn polttoainesäiliön takia. Tankin paikalla takapenkin alla on nyt puolestaan akusto.Golf GTE olisi helppo julistaa Golf-sarjan fiksuimmaksi kompromissiksi suorituskyvyn, käytettävyyden, taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden kesken, tosin 40 tuhannen hintalappu tuplasti perusmallia kalliimpana tekee valinnasta haastavamman.Ladattavat hybridit ovat vielä harvassa, ainoa kilpailija, Prius maksaa melko tarkkaan saman verran.Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Volkswagen Volkswagen Golf GTE Ajoneuvovero 89 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, neljä sylinteriä, pakokaasuahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm Teho 75 kW Vääntö 350 Nm Akku Litiumioniakusto 8,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4255 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2637 mm Tavaratila: 272 l Omamassa: 1524 kg Muu tieto Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle