10.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Sportsvan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katto korkealla ja etuistuimet korkealla tai matalalla – ihan miten haluat. Hyvää: sisäänkäynti helppoa, pääntila, näkyvyys ulos. Huonoa: laajennetun tavaratilan pohja ei ole tasainen. Volkswagen Golfista on moneksi. Nyt se astuu tila-automarkkinoille nostamalla Sportsvanissa katon korkealle ja tarjoamalla tila-automaista muunneltavuutta.Molemmat etuistuimet liikkuvat eteen, taakse ja ylös tai alas. Näillä ominaisuuksilla Sportsvan tarjoaa etupenkkiläisille todella vaivattoman sisään- ja uloskäynnin.Myös näkyvyys ulos on hyvä. Etuistuimen korkeutta säätämällä kuljettaja ja etumatkustaja voivat itse päättää, haluavatko istua pää lähempänä kattoa vai matalammalla niin, että pään yläpuolelle jää runsaasti tilaa.Takana jalkatilaa on tämän kokoiselle autolle ruhtinaallisesti. Muunneltavuutta on se, että takaistuimet siirtyvät kahdessa osassa tarvittaessa 18 senttiä eteenpäin ja kasvattavat näin 500 litran tavaratilaa 90 litran verran.Pieni miinus on se, että istuinten selkänojat alas taitettuna jopa 1 520 litraan laajenevan tavaratilan pohja ei asetu tasaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen vakiovarustusGolf Sportsvanin vakiovarusteena on mm. laajennettu tasauspyörästön lukitus, monitörmäysjarrutus, seitsemän turvatyynyä, sähkötoiminen seisontajarru paikallaanpitoavustimella, viiden tuuman kosketusnäyttö, rengaspainevaroitin, jäähdytettävä hansikaslokero ja muunneltava tavaratilan pohja.Kuljettajan apulaisiksi ovat lisävarustelistalta poimittavissa esimerkiksi mukautuva alustansäätö, kaistavahti ja mukautuva vakionopeussäädin hätäjarrutustoiminnolla.Moottoreissa valinnanvaraaGolf Sportsvaniin on tarjolla neljä TSI-bensiinimoottoria tehoiltaan 63 kW (85 hv)–110 kW (150 hv) ja kolme TDI-dieseliä tehoiltaan 66 kW (90 hv)–110 kW (150 hv).Vähätehoisimmat bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu manuaalivaihteistolla, mutta muihin moottoriversioihin voi valita myös kaksoiskytkinautomaatin.Tulossa on myös 1,6-litrainen TDI Bluemotion, jonka teho on 81 kW (110 hv) ja CO2-päästöt vain 95 g/km.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Antti Hentinen Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI Hinta alkaen 25 734 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 727 € Ajoneuvovero 99 €/ v Moottori 1 197 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori, 4 venttiiliä / sylinteri, 6-portainen manuaalivaihteisto. Teho 81 kW (110 hv), 4600-5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4338 mm, leveys 2050 mm, korkeus 1598 mm, akseliväli 2685 mm Tavaratila: 500-590 l Omamassa: 1324 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa