12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Jetta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkkari liittyy hybridikilpailuun täydentämällä Jetta-mallistoaan. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus, hiljaisuus. Huonoa: Pieni tavaratila, verhoilun laatu, jarrutustuntuma. Eurooppalaiset autonvalmistajat vannoivat pitkään perinteisen polttomoottorin säilyvän kilpailukykyisenä jatkuvalla parantelulla ja pitivät hybriditekniikkaa liian kalliina saavutettuihin hyötyihin nähden. Tekniikan halpeneminen, Toyotan hybridien menestys ja Amerikan markkinoiden innostus hybrideihin on kuitenkin saanut jopa mahtavan Volkswagenin toisiin aatoksiin.Ensimmäisen mallin kunnian on saanut Jetta, tilava porrasperä on suosittu juuri Yhdysvalloissa. Etumatkan antaminen kilpailijoille ei ole haitannut, Jetta hyökkää ominaisuuksillaan ja suorituskyvyllään suoraan hybridiluokan kärkeen.Jetassa sähkömoottorin kavereina toimivat kilpailijoista poiketen Volkswageneille ominaiset turboahdettu bensiinimoottori ja kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimattomuus kaunistaaVolkkarin mielestä uuteen tekniikkaan siirtyminen ei kaivannut futuristista muotoilua, konservatiivisen oloinen Jetta sai kelvata. Ilman Hybridi-mallimerkintöjä harva erottaisi uutuutta vakiomallista. Umpinaisempi maski, pieni takaspoileri ja kevyemmin rullaavat renkaat kielivät sliipatummasta olemuksesta. Jälkiasenteisen näköiset etukuraläpät poikkeavat linjasta.Pienempi tavaratilaSuurin ja samalla ainoa harmillinen ero vakiomalliin on pienempi tavaratila. Jetan valtavasta kontistahan oli toki varaa nipistää, mutta akkujen aiheuttama korotus tavaratilan etuosassa tekee tilasta hankalan muotoisen ja rajoittaa myös laajennusaukkoa. Suksiluukku kuuluu vakiovarustukseen.Akut ja sähkömoottori lisäävät Jetan painoa lähes sata kiloa. Suorituskyky on samaa luokkaa tehokkaimpien bensiini- ja diesel-Jettojen kanssa. Hybrid ei ensivilkaisulla vaikuta niihin verrattuna kalliilta, mutta se johtuu osin varustelueroista. Myös pahin kilpailija Toyotan Prius osuu samaan hintahaarukkaan.Hybridien kärkeäJos Jetta muutoin miellyttää, hybriditekniikkaa ei kannata pelästyä. Meksikossa valmistettu Jetta ei aivan yllä muiden Volkkareiden laadukkaaseen viimeistelyyn, mutta ajettavuudeltaan se on merkin tapaan miellyttävä ja hybridikilpailijoihin verrattuna ehdotonta parhaimmistoa. Hybriditekniikka ei vaadi erityistä huomiota, ajaminen sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla, mutta taloudellisemmin.Toiminnasta kiinnostuneelle tietoa on kyllä tarjolla. Kierroslukumittari on korvattu tehonkäyttöä ja latausta osoittavalla viisarilla. Monitoiminäytöstä voi järjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa seurata tarkastikin. Järjestelmä vaihtelee voimanlähdettä melko hanakasti, pätkien bensamoottorin käyntiä surutta mitättömiksikin jaksoiksi. Jetta toki käynnistyy ja sammuu lähes huomaamattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasua hiplaamallaPelkällä sähköllä pääsee myötäleessä hetkittäin jopa 100 km/h, mutta varsinaisesti maantietaipaleet ovat bensakoneen heiniä ja sähköllä ryömitään päästöittä ruuhkassa ja parkkihalleissa. Hetkelliset kulutukset ovat tosi pieniä, mutta vastaavasti heti perään melko korkeita akkua moottorilla ladattaessa. Hidastuksista kerätään energia talteen sähkömoottorilla. Muiden hybridien tavoin Jetan kulutus on moottoritiellä isompi kuin kaupunkiajossa.Viimeisten desien pihtaaminen vaatii tarkkaa kaasujalkaa, höyhenenkevyt kosketus on valttia niin kiihdytyksissä kuin hidastuksissakin. Kikkailun tulos paljastuu lopputankkauksessa: polttoainetta paloi sekalaisessa ajossa tasan viisi litraa satasella. Lukema on litran alle tavallisen Jetan, bensasäästöllä hybridin lisähintaa ei kuitata, mutta perhesedanien pienimmät hiilidioksidipäästöt kuitenkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Jetta Hybrid Hinta alkaen 35 962 € Ajoneuvovero 81 €/ v Moottori 1395 cm³, 4 sylinteriä, 16 venttiiliä, suorasuihkutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 20 kW Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Akku Litium-ioniakusto 1,1 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 125 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1778 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2651 mm Tavaratila: 374 l Omamassa: 1505 kg Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti