12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Jetta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkkari liittyy hybridikilpailuun täydentämällä Jetta-mallistoaan. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus, hiljaisuus. Huonoa: Pieni tavaratila, verhoilun laatu, jarrutustuntuma. Eurooppalaiset autonvalmistajat vannoivat pitkään perinteisen polttomoottorin säilyvän kilpailukykyisenä jatkuvalla parantelulla ja pitivät hybriditekniikkaa liian kalliina saavutettuihin hyötyihin nähden. Tekniikan halpeneminen, Toyotan hybridien menestys ja Amerikan markkinoiden innostus hybrideihin on kuitenkin saanut jopa mahtavan Volkswagenin toisiin aatoksiin.Ensimmäisen mallin kunnian on saanut Jetta, tilava porrasperä on suosittu juuri Yhdysvalloissa. Etumatkan antaminen kilpailijoille ei ole haitannut, Jetta hyökkää ominaisuuksillaan ja suorituskyvyllään suoraan hybridiluokan kärkeen.Jetassa sähkömoottorin kavereina toimivat kilpailijoista poiketen Volkswageneille ominaiset turboahdettu bensiinimoottori ja kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimattomuus kaunistaaVolkkarin mielestä uuteen tekniikkaan siirtyminen ei kaivannut futuristista muotoilua, konservatiivisen oloinen Jetta sai kelvata. Ilman Hybridi-mallimerkintöjä harva erottaisi uutuutta vakiomallista. Umpinaisempi maski, pieni takaspoileri ja kevyemmin rullaavat renkaat kielivät sliipatummasta olemuksesta. Jälkiasenteisen näköiset etukuraläpät poikkeavat linjasta.Pienempi tavaratilaSuurin ja samalla ainoa harmillinen ero vakiomalliin on pienempi tavaratila. Jetan valtavasta kontistahan oli toki varaa nipistää, mutta akkujen aiheuttama korotus tavaratilan etuosassa tekee tilasta hankalan muotoisen ja rajoittaa myös laajennusaukkoa. Suksiluukku kuuluu vakiovarustukseen.Akut ja sähkömoottori lisäävät Jetan painoa lähes sata kiloa. Suorituskyky on samaa luokkaa tehokkaimpien bensiini- ja diesel-Jettojen kanssa. Hybrid ei ensivilkaisulla vaikuta niihin verrattuna kalliilta, mutta se johtuu osin varustelueroista. Myös pahin kilpailija Toyotan Prius osuu samaan hintahaarukkaan.Hybridien kärkeäJos Jetta muutoin miellyttää, hybriditekniikkaa ei kannata pelästyä. Meksikossa valmistettu Jetta ei aivan yllä muiden Volkkareiden laadukkaaseen viimeistelyyn, mutta ajettavuudeltaan se on merkin tapaan miellyttävä ja hybridikilpailijoihin verrattuna ehdotonta parhaimmistoa. Hybriditekniikka ei vaadi erityistä huomiota, ajaminen sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla, mutta taloudellisemmin.Toiminnasta kiinnostuneelle tietoa on kyllä tarjolla. Kierroslukumittari on korvattu tehonkäyttöä ja latausta osoittavalla viisarilla. Monitoiminäytöstä voi järjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa seurata tarkastikin. Järjestelmä vaihtelee voimanlähdettä melko hanakasti, pätkien bensamoottorin käyntiä surutta mitättömiksikin jaksoiksi. Jetta toki käynnistyy ja sammuu lähes huomaamattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasua hiplaamallaPelkällä sähköllä pääsee myötäleessä hetkittäin jopa 100 km/h, mutta varsinaisesti maantietaipaleet ovat bensakoneen heiniä ja sähköllä ryömitään päästöittä ruuhkassa ja parkkihalleissa. Hetkelliset kulutukset ovat tosi pieniä, mutta vastaavasti heti perään melko korkeita akkua moottorilla ladattaessa. Hidastuksista kerätään energia talteen sähkömoottorilla. Muiden hybridien tavoin Jetan kulutus on moottoritiellä isompi kuin kaupunkiajossa.Viimeisten desien pihtaaminen vaatii tarkkaa kaasujalkaa, höyhenenkevyt kosketus on valttia niin kiihdytyksissä kuin hidastuksissakin. Kikkailun tulos paljastuu lopputankkauksessa: polttoainetta paloi sekalaisessa ajossa tasan viisi litraa satasella. Lukema on litran alle tavallisen Jetan, bensasäästöllä hybridin lisähintaa ei kuitata, mutta perhesedanien pienimmät hiilidioksidipäästöt kuitenkin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Jetta Hybrid Hinta alkaen 35 962 € Ajoneuvovero 81 €/ v Moottori 1395 cm³, 4 sylinteriä, 16 venttiiliä, suorasuihkutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 20 kW Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Akku Litium-ioniakusto 1,1 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 125 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1778 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2651 mm Tavaratila: 374 l Omamassa: 1505 kg Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous