12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Jetta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkkari liittyy hybridikilpailuun täydentämällä Jetta-mallistoaan. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus, hiljaisuus. Huonoa: Pieni tavaratila, verhoilun laatu, jarrutustuntuma. Eurooppalaiset autonvalmistajat vannoivat pitkään perinteisen polttomoottorin säilyvän kilpailukykyisenä jatkuvalla parantelulla ja pitivät hybriditekniikkaa liian kalliina saavutettuihin hyötyihin nähden. Tekniikan halpeneminen, Toyotan hybridien menestys ja Amerikan markkinoiden innostus hybrideihin on kuitenkin saanut jopa mahtavan Volkswagenin toisiin aatoksiin. Ensimmäisen mallin kunnian on saanut Jetta, tilava porrasperä on suosittu juuri Yhdysvalloissa. Etumatkan antaminen kilpailijoille ei ole haitannut, Jetta hyökkää ominaisuuksillaan ja suorituskyvyllään suoraan hybridiluokan kärkeen. Jetassa sähkömoottorin kavereina toimivat kilpailijoista poiketen Volkswageneille ominaiset turboahdettu bensiinimoottori ja kaksoiskytkinvaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatimattomuus kaunistaa Volkkarin mielestä uuteen tekniikkaan siirtyminen ei kaivannut futuristista muotoilua, konservatiivisen oloinen Jetta sai kelvata. Ilman Hybridi-mallimerkintöjä harva erottaisi uutuutta vakiomallista. Umpinaisempi maski, pieni takaspoileri ja kevyemmin rullaavat renkaat kielivät sliipatummasta olemuksesta. Jälkiasenteisen näköiset etukuraläpät poikkeavat linjasta. Pienempi tavaratila Suurin ja samalla ainoa harmillinen ero vakiomalliin on pienempi tavaratila. Jetan valtavasta kontistahan oli toki varaa nipistää, mutta akkujen aiheuttama korotus tavaratilan etuosassa tekee tilasta hankalan muotoisen ja rajoittaa myös laajennusaukkoa. Suksiluukku kuuluu vakiovarustukseen. Akut ja sähkömoottori lisäävät Jetan painoa lähes sata kiloa. Suorituskyky on samaa luokkaa tehokkaimpien bensiini- ja diesel-Jettojen kanssa. Hybrid ei ensivilkaisulla vaikuta niihin verrattuna kalliilta, mutta se johtuu osin varustelueroista. Myös pahin kilpailija Toyotan Prius osuu samaan hintahaarukkaan. Hybridien kärkeä Jos Jetta muutoin miellyttää, hybriditekniikkaa ei kannata pelästyä. Meksikossa valmistettu Jetta ei aivan yllä muiden Volkkareiden laadukkaaseen viimeistelyyn, mutta ajettavuudeltaan se on merkin tapaan miellyttävä ja hybridikilpailijoihin verrattuna ehdotonta parhaimmistoa. Hybriditekniikka ei vaadi erityistä huomiota, ajaminen sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla, mutta taloudellisemmin. Toiminnasta kiinnostuneelle tietoa on kyllä tarjolla. Kierroslukumittari on korvattu tehonkäyttöä ja latausta osoittavalla viisarilla. Monitoiminäytöstä voi järjestelmän toimintaa ja kulutushistoriaa seurata tarkastikin. Järjestelmä vaihtelee voimanlähdettä melko hanakasti, pätkien bensamoottorin käyntiä surutta mitättömiksikin jaksoiksi. Jetta toki käynnistyy ja sammuu lähes huomaamattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasua hiplaamalla Pelkällä sähköllä pääsee myötäleessä hetkittäin jopa 100 km/h, mutta varsinaisesti maantietaipaleet ovat bensakoneen heiniä ja sähköllä ryömitään päästöittä ruuhkassa ja parkkihalleissa. Hetkelliset kulutukset ovat tosi pieniä, mutta vastaavasti heti perään melko korkeita akkua moottorilla ladattaessa. Hidastuksista kerätään energia talteen sähkömoottorilla. Muiden hybridien tavoin Jetan kulutus on moottoritiellä isompi kuin kaupunkiajossa. Viimeisten desien pihtaaminen vaatii tarkkaa kaasujalkaa, höyhenenkevyt kosketus on valttia niin kiihdytyksissä kuin hidastuksissakin. Kikkailun tulos paljastuu lopputankkauksessa: polttoainetta paloi sekalaisessa ajossa tasan viisi litraa satasella. Lukema on litran alle tavallisen Jetan, bensasäästöllä hybridin lisähintaa ei kuitata, mutta perhesedanien pienimmät hiilidioksidipäästöt kuitenkin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Jetta Hybrid Hinta alkaen 35 962 € Ajoneuvovero 81 €/ v Moottori 1395 cm³, 4 sylinteriä, 16 venttiiliä, suorasuihkutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 20 kW Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Akku Litium-ioniakusto 1,1 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 125 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 4644 mm, leveys 1778 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2651 mm Tavaratila: 374 l Omamassa: 1505 kg Matkanjatkamispalvelu Huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?