30.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen sportti – Yamaha YZF-R1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 200-hevosvoimainen sportti Yamaha YZF-R1 yllättää monipuolisilla ajo-ominaisuuksillaan. Hyvää: monipuoliset elektroniset avustimet, ajo-asento, teho korkeilla kierroksilla. Huonoa: hengettömyys keskikierroksilla. Yamaha YZF-R1:n sähköisesti säätyvästä ohjausiskunvaimentimesta huolimatta moottoripyörän etupää muuttuu kovissa kiihdytyksissä levottomaksi. Se onkin käytännössä ainoa moite ajo-ominaisuuksista. Erityisen vakaa Yamaha on nopeissa mutkissa ja kovissa jarrutuksissa. Tiukemmissa mutkissa Yamaha ei ole aivan luokkansa ketterin. Peräti 855 millin istuinkorkeus ja leveä satula saavat pyörän tuntumaan isolta ja korkealta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksijakoinen moottoriMoottori on alle 8 000 kierroksella luokassaan vähän hengetön, tuon rajan yläpuolella taas äärimmäisen tehokas. Katuajossa tasaisempi vääntökäyrä ja suoraviivaisemmin nouseva teho tekisivät ajamisesta miellyttävämpää.Vakiovarusteisiin kuuluu kattava katras elektronisia avustimia: valittavat tehokartat, pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut. Epätasaisen sytytysjärjestyksen tarjoavan crossplane-kampiakselin ansiosta äänet muistuttavat V-moottoria. Matalan murinan seurauksena Yamahaa tulee korvakuulolta ajettua normaalia pienemmillä vaihteilla.Ylipitkät välityksetYkkösvaihde riittää 167 mittarinopeuteen ja kuutosvaihde teoriassa noin 340 mittarinopeuteen. Sivupaneelien karhennuksista saa jaloilla hyvin tukea jarrutuksissa. Vaihteiston toiminta vaihdeavustimineen on kevyttä, mutta ykkösvaihde kolahtaa selvästi ja vapaan löytyminen on kankeaa.Kuljettaja voi valita mittaristoon katu- tai ratanäytön. Katunäytössä on enemmän informaatiota, mutta pienikokoisena. Rata-asetuksessa kierroslukunäyttö alkaa vasta 8 000 kierroksesta, nopeus-, vaihde- ja kierrosaikanäytöt ovat mahdollisimman isot. Ajon aikana voi vaihtaa moottorin tehoasetusta ja luistoneston asetuksia.Alle 200 kilon märkäpainoon on päästy käyttämällä muun muassa magnesiumvanteita ja alumiinitankkia. Kalliit materiaalit näkyvät hinnassa, joka asettuu arvokkaana pidetyn Ducati 1299 Panigalen ja suositun BMW S1000RR:n puoliväliin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Yamaha YZF-R1 Hinta alkaen 26 528 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147,1 kW (200 hv), 13500 r/min Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, paino tankattuna 199 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous