30.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen sportti – Yamaha YZF-R1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 200-hevosvoimainen sportti Yamaha YZF-R1 yllättää monipuolisilla ajo-ominaisuuksillaan. Hyvää: monipuoliset elektroniset avustimet, ajo-asento, teho korkeilla kierroksilla. Huonoa: hengettömyys keskikierroksilla. Yamaha YZF-R1:n sähköisesti säätyvästä ohjausiskunvaimentimesta huolimatta moottoripyörän etupää muuttuu kovissa kiihdytyksissä levottomaksi. Se onkin käytännössä ainoa moite ajo-ominaisuuksista. Erityisen vakaa Yamaha on nopeissa mutkissa ja kovissa jarrutuksissa. Tiukemmissa mutkissa Yamaha ei ole aivan luokkansa ketterin. Peräti 855 millin istuinkorkeus ja leveä satula saavat pyörän tuntumaan isolta ja korkealta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksijakoinen moottoriMoottori on alle 8 000 kierroksella luokassaan vähän hengetön, tuon rajan yläpuolella taas äärimmäisen tehokas. Katuajossa tasaisempi vääntökäyrä ja suoraviivaisemmin nouseva teho tekisivät ajamisesta miellyttävämpää.Vakiovarusteisiin kuuluu kattava katras elektronisia avustimia: valittavat tehokartat, pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut. Epätasaisen sytytysjärjestyksen tarjoavan crossplane-kampiakselin ansiosta äänet muistuttavat V-moottoria. Matalan murinan seurauksena Yamahaa tulee korvakuulolta ajettua normaalia pienemmillä vaihteilla.Ylipitkät välityksetYkkösvaihde riittää 167 mittarinopeuteen ja kuutosvaihde teoriassa noin 340 mittarinopeuteen. Sivupaneelien karhennuksista saa jaloilla hyvin tukea jarrutuksissa. Vaihteiston toiminta vaihdeavustimineen on kevyttä, mutta ykkösvaihde kolahtaa selvästi ja vapaan löytyminen on kankeaa.Kuljettaja voi valita mittaristoon katu- tai ratanäytön. Katunäytössä on enemmän informaatiota, mutta pienikokoisena. Rata-asetuksessa kierroslukunäyttö alkaa vasta 8 000 kierroksesta, nopeus-, vaihde- ja kierrosaikanäytöt ovat mahdollisimman isot. Ajon aikana voi vaihtaa moottorin tehoasetusta ja luistoneston asetuksia.Alle 200 kilon märkäpainoon on päästy käyttämällä muun muassa magnesiumvanteita ja alumiinitankkia. Kalliit materiaalit näkyvät hinnassa, joka asettuu arvokkaana pidetyn Ducati 1299 Panigalen ja suositun BMW S1000RR:n puoliväliin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Yamaha YZF-R1 Hinta alkaen 26 528 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147,1 kW (200 hv), 13500 r/min Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, paino tankattuna 199 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 17.10.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Electric – odotettu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?