30.6.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako auton kattoteltta yöpyjineen ylittää sallitun kattokuormituksen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattoteltan helppous houkuttaa. On kuitenkin huomioitava, että auton tai kattotelineen suurin sallittu kattokuormitus ei ylity. Tyypillisesti automerkit ilmoittavat ajon aikana sallitun maksimikuorman, mutta se on yleensä suurempi auton ollessa paikallaan. Kysymys: Henkilöautoille on säädetty suurin sallittu kattokuorma. Omassa autossani se on 75 kg. Kuitenkin myynnissä on kattotelttoja henkilöautoihin yöpymistä varten. Tuollaisessa yövyttäessä parin ihmisen voimin, ylittyy kattokuorma varmasti. Saako teltassa siis yöpyä?Auton kattotelineeseen asennettava kattoteltta on näppärä ja kätevä vaihtoehto asuntovaunulle tai perinteiselle teltalle. Kattoteltat painavat tyypillisesti noin 45 kilosta 100 kiloon. Kattoteltta avautuu nopeasti ja taittuu ajon ajaksi kasaan muistuttaen hieman suksiboxia.Suurin sallittu autovalmistajan ilmoittama kattokuorma tarkoittaa yleensä dynaamista eli liikkuvaa kuormaa. Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa auto liikkuu ja altistuu liikkeen aiheuttamille voimille, kuten kiihdytyksille, jarrutuksille ja kaarreajoille.Kun auto on paikallaan, esimerkiksi parkkeerattuna, kattokuorma on staattinen. Paikallaan ollessa auton runko kestää huomattavasti enemmän kuin ajettaessa. Pysäköidessä auton kattoa ja rakennetta kuormittavat lähinnä itse kattoteltan, sekä muun mahdollisen kuorman paino. Jotkin kattotelttamallit avautuvat osittain auton katon yli tikasjalkojen varaan, jakaen kuormitusta myös maahan.Yksinkertaistettuna auton liikkuessa liikevoimat tekevät kuormasta "painavemman". Asiaa voi miettiä sen kautta, mitä moni on varmasti oppinut jo autokoulussa – hattuhyllyllä säilytetyt kevyetkin tavarat voivat muuttua hengenvaarallisiksi äkkipysähdyksessä.Kattokuormitusta koskevat rajoitukset on yleensä määritelty auton valmistajan toimesta ottaen huomioon auton rakenteelliset ominaisuudet, turvallisuusstandardit ja liikenteessä tapahtuvan käytön vaatimukset. Nämä rajoitukset auttavat varmistamaan auton turvallisuuden ja suorituskyvyn normaaleissa ajotilanteissa.Kannattaa ottaa myös huomioon, että etenkin jälkiasenteisen kattotelineen suurin sallittu kuormitus saattaa olla pienempi, kuin auton kattokuormitus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaissa määritellään suurin sallittu kuorma ajettaessaTieliikennelaki ottaa kantaa ensisijaisesti siihen, kuinka auto kuormataan, kun se on ajossa liikenteessä. Kuorma katolla vaikuttaa auton painopisteeseen, ja jotta ajaminen olisi turvallista, ei katolle voi pinota liian isoa kuormaa.Yleisiä kuormaussäännöksiä koskevan 107 §:n mukaan ”Ajoneuvo on kuormattava siten, että mikään valmistajan määrittelemä massa ei ylity ajettaessa”.Lisäksi laissa mainitaan, että: ”Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta”. Esimerkiksi jos auton omamassa on 1400 kg, suurin sallittu kattokuorma tieliikennelain mukaan on 140 kg. On kuitenkin noudatettava autovalmistajan ilmoittamaa painorajaa, jos se on pienempi, kuin laissa säädetty 10 %.Vaikka tieliikennelaissa käsitellään kuormaa ajossa, se ei silti tarkoita, että mitään rajoituksia ei olisi myöskään auton paikalla ollessa. Liian suuri kattokuorma voi silti aiheuttaa riskin auton katon tai rakenteen vaurioitumiselle.On hyvä tutustua oman auton käyttöohjeisiin ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esimerkiksi maahantuojaan tai merkkiliikkeeseen, jos auton suurin sallittu kattokuormitus auton paikalla ollessa ei ole tiedossa.Teksti: Sini Ylivakeri Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Finlex, Tentbox.com Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”