30.6.2023

Kysy autoista: saako auton kattoteltta yöpyjineen ylittää sallitun kattokuormituksen?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kattoteltan helppous houkuttaa. On kuitenkin huomioitava, että auton tai kattotelineen suurin sallittu kattokuormitus ei ylity. Tyypillisesti automerkit ilmoittavat ajon aikana sallitun maksimikuorman, mutta se on yleensä suurempi auton ollessa paikallaan.

Kysymys: Henkilöautoille on säädetty suurin sallittu kattokuorma. Omassa autossani se on 75 kg. Kuitenkin myynnissä on kattotelttoja henkilöautoihin yöpymistä varten. Tuollaisessa yövyttäessä parin ihmisen voimin, ylittyy kattokuorma varmasti. Saako teltassa siis yöpyä?

Auton kattotelineeseen asennettava kattoteltta on näppärä ja kätevä vaihtoehto asuntovaunulle tai perinteiselle teltalle. Kattoteltat painavat tyypillisesti noin 45 kilosta 100 kiloon. Kattoteltta avautuu nopeasti ja taittuu ajon ajaksi kasaan muistuttaen hieman suksiboxia.

Suurin sallittu autovalmistajan ilmoittama kattokuorma tarkoittaa yleensä dynaamista eli liikkuvaa kuormaa. Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa auto liikkuu ja altistuu liikkeen aiheuttamille voimille, kuten kiihdytyksille, jarrutuksille ja kaarreajoille.

Kun auto on paikallaan, esimerkiksi parkkeerattuna, kattokuorma on staattinen. Paikallaan ollessa auton runko kestää huomattavasti enemmän kuin ajettaessa. Pysäköidessä auton kattoa ja rakennetta kuormittavat lähinnä itse kattoteltan, sekä muun mahdollisen kuorman paino. Jotkin kattotelttamallit avautuvat osittain auton katon yli tikasjalkojen varaan, jakaen kuormitusta myös maahan.

Yksinkertaistettuna auton liikkuessa liikevoimat tekevät kuormasta "painavemman". Asiaa voi miettiä sen kautta, mitä moni on varmasti oppinut jo autokoulussa – hattuhyllyllä säilytetyt kevyetkin tavarat voivat muuttua hengenvaarallisiksi äkkipysähdyksessä.

Kattokuormitusta koskevat rajoitukset on yleensä määritelty auton valmistajan toimesta ottaen huomioon auton rakenteelliset ominaisuudet, turvallisuusstandardit ja liikenteessä tapahtuvan käytön vaatimukset. Nämä rajoitukset auttavat varmistamaan auton turvallisuuden ja suorituskyvyn normaaleissa ajotilanteissa.

Kannattaa ottaa myös huomioon, että etenkin jälkiasenteisen kattotelineen suurin sallittu kuormitus saattaa olla pienempi, kuin auton kattokuormitus.

Lahti Caravan 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laissa määritellään suurin sallittu kuorma ajettaessa

Tieliikennelaki ottaa kantaa ensisijaisesti siihen, kuinka auto kuormataan, kun se on ajossa liikenteessä. Kuorma katolla vaikuttaa auton painopisteeseen, ja jotta ajaminen olisi turvallista, ei katolle voi pinota liian isoa kuormaa.

Yleisiä kuormaussäännöksiä koskevan 107 §:n mukaan ”Ajoneuvo on kuormattava siten, että mikään valmistajan määrittelemä massa ei ylity ajettaessa”.

Lisäksi laissa mainitaan, että: ”Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta”.

Esimerkiksi jos auton omamassa on 1400 kg, suurin sallittu kattokuorma tieliikennelain mukaan on 140 kg. On kuitenkin noudatettava autovalmistajan ilmoittamaa painorajaa, jos se on pienempi, kuin laissa säädetty 10 %.

Vaikka tieliikennelaissa käsitellään kuormaa ajossa, se ei silti tarkoita, että mitään rajoituksia ei olisi myöskään auton paikalla ollessa. Liian suuri kattokuorma voi silti aiheuttaa riskin auton katon tai rakenteen vaurioitumiselle.

On hyvä tutustua oman auton käyttöohjeisiin ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esimerkiksi maahantuojaan tai merkkiliikkeeseen, jos auton suurin sallittu kattokuormitus auton paikalla ollessa ei ole tiedossa.

Teksti: Sini Ylivakeri  Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Finlex, Tentbox.com

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat