30.6.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako auton kattoteltta yöpyjineen ylittää sallitun kattokuormituksen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattoteltan helppous houkuttaa. On kuitenkin huomioitava, että auton tai kattotelineen suurin sallittu kattokuormitus ei ylity. Tyypillisesti automerkit ilmoittavat ajon aikana sallitun maksimikuorman, mutta se on yleensä suurempi auton ollessa paikallaan. Kysymys: Henkilöautoille on säädetty suurin sallittu kattokuorma. Omassa autossani se on 75 kg. Kuitenkin myynnissä on kattotelttoja henkilöautoihin yöpymistä varten. Tuollaisessa yövyttäessä parin ihmisen voimin, ylittyy kattokuorma varmasti. Saako teltassa siis yöpyä?Auton kattotelineeseen asennettava kattoteltta on näppärä ja kätevä vaihtoehto asuntovaunulle tai perinteiselle teltalle. Kattoteltat painavat tyypillisesti noin 45 kilosta 100 kiloon. Kattoteltta avautuu nopeasti ja taittuu ajon ajaksi kasaan muistuttaen hieman suksiboxia.Suurin sallittu autovalmistajan ilmoittama kattokuorma tarkoittaa yleensä dynaamista eli liikkuvaa kuormaa. Tämä tarkoittaa tilannetta, jossa auto liikkuu ja altistuu liikkeen aiheuttamille voimille, kuten kiihdytyksille, jarrutuksille ja kaarreajoille.Kun auto on paikallaan, esimerkiksi parkkeerattuna, kattokuorma on staattinen. Paikallaan ollessa auton runko kestää huomattavasti enemmän kuin ajettaessa. Pysäköidessä auton kattoa ja rakennetta kuormittavat lähinnä itse kattoteltan, sekä muun mahdollisen kuorman paino. Jotkin kattotelttamallit avautuvat osittain auton katon yli tikasjalkojen varaan, jakaen kuormitusta myös maahan.Yksinkertaistettuna auton liikkuessa liikevoimat tekevät kuormasta "painavemman". Asiaa voi miettiä sen kautta, mitä moni on varmasti oppinut jo autokoulussa – hattuhyllyllä säilytetyt kevyetkin tavarat voivat muuttua hengenvaarallisiksi äkkipysähdyksessä.Kattokuormitusta koskevat rajoitukset on yleensä määritelty auton valmistajan toimesta ottaen huomioon auton rakenteelliset ominaisuudet, turvallisuusstandardit ja liikenteessä tapahtuvan käytön vaatimukset. Nämä rajoitukset auttavat varmistamaan auton turvallisuuden ja suorituskyvyn normaaleissa ajotilanteissa.Kannattaa ottaa myös huomioon, että etenkin jälkiasenteisen kattotelineen suurin sallittu kuormitus saattaa olla pienempi, kuin auton kattokuormitus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaissa määritellään suurin sallittu kuorma ajettaessaTieliikennelaki ottaa kantaa ensisijaisesti siihen, kuinka auto kuormataan, kun se on ajossa liikenteessä. Kuorma katolla vaikuttaa auton painopisteeseen, ja jotta ajaminen olisi turvallista, ei katolle voi pinota liian isoa kuormaa.Yleisiä kuormaussäännöksiä koskevan 107 §:n mukaan ”Ajoneuvo on kuormattava siten, että mikään valmistajan määrittelemä massa ei ylity ajettaessa”.Lisäksi laissa mainitaan, että: ”Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta”. Esimerkiksi jos auton omamassa on 1400 kg, suurin sallittu kattokuorma tieliikennelain mukaan on 140 kg. On kuitenkin noudatettava autovalmistajan ilmoittamaa painorajaa, jos se on pienempi, kuin laissa säädetty 10 %.Vaikka tieliikennelaissa käsitellään kuormaa ajossa, se ei silti tarkoita, että mitään rajoituksia ei olisi myöskään auton paikalla ollessa. Liian suuri kattokuorma voi silti aiheuttaa riskin auton katon tai rakenteen vaurioitumiselle.On hyvä tutustua oman auton käyttöohjeisiin ja tarvittaessa ottaa yhteyttä esimerkiksi maahantuojaan tai merkkiliikkeeseen, jos auton suurin sallittu kattokuormitus auton paikalla ollessa ei ole tiedossa.Teksti: Sini Ylivakeri Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Finlex, Tentbox.com Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa