18.11.2022 Ajoneuvot Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polku rallimaailman huipulle on avoinna Esapekka Lapille. Osa-aikaisuus Toyotalla vaihtui täysipäiväiseksi postiksi Hyundailla. Samalla nousivat vaatimustaso ja palkka. Hyundai-yhteistyön myötä Esapekka Lappi pääsee jatkamaan siitä, mihin Citroenilla jäi. Neljä vuotta sitten liittymisen ranskalaistiimiin oli tarkoitus ponnauttaa Lappi sille tasolle, jolle hänen odotettiin vakiinnuttavan paikkansa jo WRC-tasolle noususta lähtien.Vuonna 2019 Esapekka Lappi ja Janne Ferm kilpailivat Citroënin tallissa.- Elämä on täynnä yllätyksiä. Emme odottaneet tällaista ratkaisua, että saisimme täyden kauden Hyundailla.Pahimman suvantonsa Lappi koki, kun Citroen lähti sarjasta pois kauden 2019 päätteeksi. Malcolm Wilson haistoi tilaisuutensa, ja otti Lapin ”ilmaisena” kuljettajana tiimiin. Citroen nimittäin joutui maksamaan myös vuoden 2020 palkan Lapille rikottuaan sopimusta, joten M-Sportilta hän ei enää erillistä korvausta saanut.Vuosi oli kelvoton, sillä tiimi ei halunnut investoida tekemiseensä riittävästi. Kauden päätteeksi Lappi oli jo vahvasti sitä mieltä, että ura loppui siihen paikkaan. Hetkeksi niin kävikin, mutta pari rallia Volkswagenin R5-autolla poikivat lisää. Itse asiassa, Lappi kiinnitettiin toistamiseen Toyota-kuljettajaksi jo keväällä 2021. Niinpä kotikisan hyvä ajo oli enää vahvistus miehen taidoista sopimuksen ollessa jo taskussa.Vuotta myöhemmin Lappi löysi itsensä M-Sportilta.Kaudella 2022 Lappi pääsi parhaimmillaan osoittamaan niitä piirteitä, joita hänessä tiedettiin olevan. Kolmossijat Ruotsista ja Suomesta olivat vuoden kohokohdat, vaikka Lappi johti rallia avauspäivän jälkeen Sardiniassa ennen ulosajoaan.Vuoden 2021 Jyväskylän MM-rallissa alla oli tuttu Toyota, mutta uudella värityksellä.Lappi, 31, oli syyskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa varsin optimistinen siitä, että tällä kertaa ralliura jatkuu muitta mutkitta, ja Toyota on jatkossakin työnantaja. Lappi korosti sitä, että vajaakin kisaohjelma riittää hänelle.Sitten tuli tarjous Hyundailta.Ott Tänakin jätettyä tiimin, oli Hyundailla Lapin mentävä aukko kuljettajakokoonpanossaan. Toyotalla Lapille oli kaavailtu suurta testivastuuta uuden Rally2-auton ratissa sekä miehen itsensä toivomaa, osa-aikaista kilpailuohjelmaa.Vuoden 2022 Secto Rally Finlandissa Lappi jäi monien mieleen taisteluasenteesta. Maalissa Toyotasta puuttui niin tuulilasi kuin osa kattoakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerhe tulee ensinMerkittävin Lapin luonteeseen liittyvä asia on voimakas alakuloisuus ja apatia, silloin kun asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Vastaavasti silloin, kun kaikki on hienosti ja ajo sujuu, ollaan tunneskaalan toisessa ääripäässä.Lappi on koko porukan fiksuin kuljettaja, mikä yhdistettynä perhekeskeisyyteen saattaa hillitä menohaluja. Kun menetettävää on lasten myötä enemmän, muuttuu suhtautuminen kilpa-autoiluun helposti.Pieksämäkeläinen ei ole koskaan ollut kammottavien riskien ottaja, vaikka joitain näyttäviä ulosajoja uralle mahtuukin. Eikä rajojen ylittämiselle sinänsä ole ollut tarvetta, sillä Lapin tekninen taito ja ymmärrys kovaa ajamisesta ovat erittäin korkealla tasolla.Lappi on myös kuljettaja, joka tarvitsee ”pöljän päivän” menestyäkseen. Päivän henkinen kunto vaihtelee rutkasti, ja erityisesti tilanne avauspäivän jälkeen on kriittinen rallin loppuosan suhteen.- Olemme todella iloisia Jannen (kartanlukija Ferm) kanssa. Tiimi näytti jo tällä kaudella olevansa kilpailukykyinen, ja mitä olen ensi vuodesta kuullut, niin se näyttää jo nyt lupaavalta.On kuljettajia, joiden on voittaakseen päästävä heti kärkeen ja karkuun. Lappi kuuluu heihin, sillä esimerkiksi puolen minuutin takaa-ajoasema tilanteessa, jossa rallia on jäljellä vielä 200 EK-kilometriä, on Lapille usein liikaa.Rukkaset valahtavat käsistä, mikäli oikea ajofiilis ei välittömästi löydy. Niissä tilanteissa Lappi toivoisi olevansa kotona rakkaimpiensa luona, sen sijaan, että taistelee MM-rallin voitosta välillä hyvinkin raaoissa olosuhteissa.Kaikesta huolimatta kyse on erittäin positiivisesta muutoksesta, mitä miehen ammattimaiseen ralliuraan tulee. Hyundai on selkeä mahdollisuus säväyttää isosti, ja siihen on tartuttava molemmin käsin.Tiimin johto tuskin alkaa helposti ruotia Lapin otteita negatiiviseen sävyyn, joten sen suhteen ei huolta ole.Lopulta Lapin tulevan kauden saavutukset määräytyvät sen mukaan, kuinka kipeästi mies vielä janoaa voittoja. Ranteista homma ei jää kiinni, kunhan psyyke pysyy mukana ja saalistusvietti yllä.Esapekka Lapin sopimuksen ohella Hyundai julkisti myös Craig Breenin sopimuksen. M-Sportilta Hyundaille siirtyvä Breen ei aja kuitenkaan täyttä kilpailukalenteria, vaan kilpailee osa-aikaisesti.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaLappi yhä Toyota-sopimuksen perässä – Viittaa kintaalla Tänak-huhuihin: ”Ei huolestuta pätkääkään” Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa