18.11.2022 Ajoneuvot Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polku rallimaailman huipulle on avoinna Esapekka Lapille. Osa-aikaisuus Toyotalla vaihtui täysipäiväiseksi postiksi Hyundailla. Samalla nousivat vaatimustaso ja palkka. Hyundai-yhteistyön myötä Esapekka Lappi pääsee jatkamaan siitä, mihin Citroenilla jäi. Neljä vuotta sitten liittymisen ranskalaistiimiin oli tarkoitus ponnauttaa Lappi sille tasolle, jolle hänen odotettiin vakiinnuttavan paikkansa jo WRC-tasolle noususta lähtien. Vuonna 2019 Esapekka Lappi ja Janne Ferm kilpailivat Citroënin tallissa. - Elämä on täynnä yllätyksiä. Emme odottaneet tällaista ratkaisua, että saisimme täyden kauden Hyundailla. Pahimman suvantonsa Lappi koki, kun Citroen lähti sarjasta pois kauden 2019 päätteeksi. Malcolm Wilson haistoi tilaisuutensa, ja otti Lapin ”ilmaisena” kuljettajana tiimiin. Citroen nimittäin joutui maksamaan myös vuoden 2020 palkan Lapille rikottuaan sopimusta, joten M-Sportilta hän ei enää erillistä korvausta saanut. Vuosi oli kelvoton, sillä tiimi ei halunnut investoida tekemiseensä riittävästi. Kauden päätteeksi Lappi oli jo vahvasti sitä mieltä, että ura loppui siihen paikkaan. Hetkeksi niin kävikin, mutta pari rallia Volkswagenin R5-autolla poikivat lisää. Itse asiassa, Lappi kiinnitettiin toistamiseen Toyota-kuljettajaksi jo keväällä 2021. Niinpä kotikisan hyvä ajo oli enää vahvistus miehen taidoista sopimuksen ollessa jo taskussa. Vuotta myöhemmin Lappi löysi itsensä M-Sportilta. Kaudella 2022 Lappi pääsi parhaimmillaan osoittamaan niitä piirteitä, joita hänessä tiedettiin olevan. Kolmossijat Ruotsista ja Suomesta olivat vuoden kohokohdat, vaikka Lappi johti rallia avauspäivän jälkeen Sardiniassa ennen ulosajoaan. Vuoden 2021 Jyväskylän MM-rallissa alla oli tuttu Toyota, mutta uudella värityksellä. Lappi, 31, oli syyskuussa pitämässään tiedotustilaisuudessa varsin optimistinen siitä, että tällä kertaa ralliura jatkuu muitta mutkitta, ja Toyota on jatkossakin työnantaja. Lappi korosti sitä, että vajaakin kisaohjelma riittää hänelle. Sitten tuli tarjous Hyundailta. Ott Tänakin jätettyä tiimin, oli Hyundailla Lapin mentävä aukko kuljettajakokoonpanossaan. Toyotalla Lapille oli kaavailtu suurta testivastuuta uuden Rally2-auton ratissa sekä miehen itsensä toivomaa, osa-aikaista kilpailuohjelmaa. Vuoden 2022 Secto Rally Finlandissa Lappi jäi monien mieleen taisteluasenteesta. Maalissa Toyotasta puuttui niin tuulilasi kuin osa kattoakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perhe tulee ensin Merkittävin Lapin luonteeseen liittyvä asia on voimakas alakuloisuus ja apatia, silloin kun asiat eivät suju käsikirjoituksen mukaan. Vastaavasti silloin, kun kaikki on hienosti ja ajo sujuu, ollaan tunneskaalan toisessa ääripäässä. Lappi on koko porukan fiksuin kuljettaja, mikä yhdistettynä perhekeskeisyyteen saattaa hillitä menohaluja. Kun menetettävää on lasten myötä enemmän, muuttuu suhtautuminen kilpa-autoiluun helposti. Pieksämäkeläinen ei ole koskaan ollut kammottavien riskien ottaja, vaikka joitain näyttäviä ulosajoja uralle mahtuukin. Eikä rajojen ylittämiselle sinänsä ole ollut tarvetta, sillä Lapin tekninen taito ja ymmärrys kovaa ajamisesta ovat erittäin korkealla tasolla. Lappi on myös kuljettaja, joka tarvitsee ”pöljän päivän” menestyäkseen. Päivän henkinen kunto vaihtelee rutkasti, ja erityisesti tilanne avauspäivän jälkeen on kriittinen rallin loppuosan suhteen. - Olemme todella iloisia Jannen (kartanlukija Ferm) kanssa. Tiimi näytti jo tällä kaudella olevansa kilpailukykyinen, ja mitä olen ensi vuodesta kuullut, niin se näyttää jo nyt lupaavalta. On kuljettajia, joiden on voittaakseen päästävä heti kärkeen ja karkuun. Lappi kuuluu heihin, sillä esimerkiksi puolen minuutin takaa-ajoasema tilanteessa, jossa rallia on jäljellä vielä 200 EK-kilometriä, on Lapille usein liikaa. Rukkaset valahtavat käsistä, mikäli oikea ajofiilis ei välittömästi löydy. Niissä tilanteissa Lappi toivoisi olevansa kotona rakkaimpiensa luona, sen sijaan, että taistelee MM-rallin voitosta välillä hyvinkin raaoissa olosuhteissa. Kaikesta huolimatta kyse on erittäin positiivisesta muutoksesta, mitä miehen ammattimaiseen ralliuraan tulee. Hyundai on selkeä mahdollisuus säväyttää isosti, ja siihen on tartuttava molemmin käsin. Tiimin johto tuskin alkaa helposti ruotia Lapin otteita negatiiviseen sävyyn, joten sen suhteen ei huolta ole. Lopulta Lapin tulevan kauden saavutukset määräytyvät sen mukaan, kuinka kipeästi mies vielä janoaa voittoja. Ranteista homma ei jää kiinni, kunhan psyyke pysyy mukana ja saalistusvietti yllä. Esapekka Lapin sopimuksen ohella Hyundai julkisti myös Craig Breenin sopimuksen. M-Sportilta Hyundaille siirtyvä Breen ei aja kuitenkaan täyttä kilpailukalenteria, vaan kilpailee osa-aikaisesti. Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto Lisää aiheesta Lappi yhä Toyota-sopimuksen perässä – Viittaa kintaalla Tänak-huhuihin: ”Ei huolestuta pätkääkään” Rallisyksyn siirtomarkkinat käynnistyivät – nähdäänkö pääluokassa jopa kolme suomalaista? Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?