5.2.2016 Liikenne 600 miljoonaa euroa korjausvelan lyhentämiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää lisäksi 364 miljoonaa euroa kohdentamattomia varoja korjausvelan lyhentämiseen. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi tänään 600 miljoonan euron lisärahoituksesta teiden korjausvelan lyhentämiseen. Investoinnilla pyritään ehkäisemään maantie-, rautatie- ja vesiväylien rappioitumista.Tällä hetkellä liikenneverkon korjausvelaksi on arvioitu 2,5 miljardia euroa. Se tarkoittaa tähän asti käytetyllä rahoituksella velan jatkuvaa kasvua. 300 miljoonan euron vuotuisella lisärahoituksella korjausvelka saataisiin maksettua vuoteen 2027 mennessä.– Autoilijoille liikenneverkon kunnon heikkeneminen näkyy kasvaneina korjauskustannuksia, matka-aikojen pitenemisenä, heikompana ajomukavuutena sekä onnettomuusriskin kasvuna, ministeri Berner painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTieverkolle varattu 325 miljoonaaHeikkenevä liikenneverkosto haittaa myös väylien ylläpitäjiä. Korjauskustannukset paitsi nousevat, ne muuttuvat myös äkillisiksi.Ministeri Berner painottaa korjausvelan tarkoittavan huonokuntoisten väylien ja rakenteiden, sekä niiden varusteiden ja laitteiden tason korjaamista nykyisten vaatimusten mukaiselle tasolle.Uusien väylien rakentaminen tai liittymien parantaminen ei kuulu korjausvelan piiriin.Liikennevirasto on valinnut kunnostuskohteet asiakkaita, eli tienkäyttäjiä kuunnellen. Erityisesti on kuunneltu elinkeinoelämää.600 miljoonasta eurosta tieverkon kunnostamiseen on varattu 325 miljoonaa euroa. 85 miljoonaa käytetään teiden uudelleen päällystämiseen ja 84 miljoonaa tierakenteiden parantamiseen. 25 miljoonaa on varattu varusteiden, laitteiden ja teiden kuivatuksen parantamiseen. Sorateiden kunnostus saa 16 miljoonaa ja siltojen parantaminen 35 miljoonaa.Raideliikenteeseen ohjataan 223 miljoonaa ja vesiväyliin 12 miljoonaa. Yhteensä kerrotut luvut tekevät 595 miljoonaa – 5 miljoonaa alle kerrotun 600 miljoonan euron.Rahoitusta autonomisen liikenteen Aurora-projektille35 miljoonaa euroa on varattu Aurora-projektiin, jonka tarkoituksena on luova kansainvälisesti ainutlaatuinen automaattisen liikenteen testialue Lappiin.Vuoden 2016 aikana lisärahoitusta käytetään 100 miljoonan euron verran. Vuodelle 2017 on varattu 300 miljoonaa euroa ja vuodelle 2018 200 miljoonaa.Lisäksi Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää 364 miljoonaa euroa kohdentamattomia varoja korjausvelkaan, joka nostaa kokonaisinvestoinnin 964 miljoonaan euroon.Nyt saadun lisärahoituksen vuoksi teiden kunnossapitoon käytetään vuosittain 360 miljoonaa euroa.Päivitys: 5.2. klo 16:33: lisätty kuva, lisätty laskelma 595 miljoonasta eurosta.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”