5.2.2016 Liikenne 600 miljoonaa euroa korjausvelan lyhentämiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää lisäksi 364 miljoonaa euroa kohdentamattomia varoja korjausvelan lyhentämiseen. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi tänään 600 miljoonan euron lisärahoituksesta teiden korjausvelan lyhentämiseen. Investoinnilla pyritään ehkäisemään maantie-, rautatie- ja vesiväylien rappioitumista. Tällä hetkellä liikenneverkon korjausvelaksi on arvioitu 2,5 miljardia euroa. Se tarkoittaa tähän asti käytetyllä rahoituksella velan jatkuvaa kasvua. 300 miljoonan euron vuotuisella lisärahoituksella korjausvelka saataisiin maksettua vuoteen 2027 mennessä. – Autoilijoille liikenneverkon kunnon heikkeneminen näkyy kasvaneina korjauskustannuksia, matka-aikojen pitenemisenä, heikompana ajomukavuutena sekä onnettomuusriskin kasvuna, ministeri Berner painottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tieverkolle varattu 325 miljoonaa Heikkenevä liikenneverkosto haittaa myös väylien ylläpitäjiä. Korjauskustannukset paitsi nousevat, ne muuttuvat myös äkillisiksi. Ministeri Berner painottaa korjausvelan tarkoittavan huonokuntoisten väylien ja rakenteiden, sekä niiden varusteiden ja laitteiden tason korjaamista nykyisten vaatimusten mukaiselle tasolle. Uusien väylien rakentaminen tai liittymien parantaminen ei kuulu korjausvelan piiriin. Liikennevirasto on valinnut kunnostuskohteet asiakkaita, eli tienkäyttäjiä kuunnellen. Erityisesti on kuunneltu elinkeinoelämää. 600 miljoonasta eurosta tieverkon kunnostamiseen on varattu 325 miljoonaa euroa. 85 miljoonaa käytetään teiden uudelleen päällystämiseen ja 84 miljoonaa tierakenteiden parantamiseen. 25 miljoonaa on varattu varusteiden, laitteiden ja teiden kuivatuksen parantamiseen. Sorateiden kunnostus saa 16 miljoonaa ja siltojen parantaminen 35 miljoonaa. Raideliikenteeseen ohjataan 223 miljoonaa ja vesiväyliin 12 miljoonaa. Yhteensä kerrotut luvut tekevät 595 miljoonaa – 5 miljoonaa alle kerrotun 600 miljoonan euron. Rahoitusta autonomisen liikenteen Aurora-projektille 35 miljoonaa euroa on varattu Aurora-projektiin, jonka tarkoituksena on luova kansainvälisesti ainutlaatuinen automaattisen liikenteen testialue Lappiin. Vuoden 2016 aikana lisärahoitusta käytetään 100 miljoonan euron verran. Vuodelle 2017 on varattu 300 miljoonaa euroa ja vuodelle 2018 200 miljoonaa. Lisäksi Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää 364 miljoonaa euroa kohdentamattomia varoja korjausvelkaan, joka nostaa kokonaisinvestoinnin 964 miljoonaan euroon. Nyt saadun lisärahoituksen vuoksi teiden kunnossapitoon käytetään vuosittain 360 miljoonaa euroa. Päivitys: 5.2. klo 16:33: lisätty kuva, lisätty laskelma 595 miljoonasta eurosta. Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?