10.6.2020 Ajokortit Ajokorttisi ei ehkä riitä kevytperäkärryn vetoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden keskuudessa on runsaasti epätietoisuutta perävaunun vetämisestä. Voi olla yllätys, ettei B-luokan ajokortti riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen. Hämmennystä, epätietoisuutta ja vääriä uskomuksia. Kevytperävaunujen käyttöön liittyvät säännökset ja eritoten ajokorttivaatimukset ovat monelle autoilijalle tuntemattomia. Autoliitto muistuttaa tuoreessa mökki- ja kesälomakauden alla julkaistussa tiedotteessaan, että kevytperävaunujen ajokorttivaatimuksiin liittyen voi yllätyksenä tulla muun muassa se, että B-luokan ajokortti ei riitä kaikkien henkilö- tai pakettiauto ja kevytperäkärry-yhdistelmien vetämiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä ihmeen luokittelumassa? että perävaunun luokittelumassalla tarkoitetaan suurinta teknisesti sallittua pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa. Tätä massaa käytetään ajoneuvoluokan määrittämisessä. Kevytperävaunujen luokittelumassa on enintään 750 kg ja niiden ajoneuvoluokka on O1. Isolle osalle nykyään myytävistä kevytperävaunuista, eli O1-luokan ajoneuvoista, on määritelty suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi 825 kg ja suurimmaksi sallituksi akselimassaksi 750 kg. Koko kuormauskyky hyödynnettäessä peräkärryt on siis kuormattava niin, että renkaiden kautta tiehen kohdistuu enintään 750 kg ja loput 75 kg kohdistuu aisapainona auton vetokoukkuun. Auton rekisteritiedoissa maksimipaino Auton rekisteritiedoissa määritelty maksimipaino jarruttomalle perävaunulle rajoittaa kuitenkin usein kärryn koko kapasiteetin käyttöä. Lisäksi on huomattava tarkastaa, paljonko auton vetokoukulle saa kohdistua pystykuormaa eli aisapainoa. Asia selviää ajoneuvon teknisistä tiedoista tai koukunvalmistajalta. On huomattava, ettei vetokoukkuakaan pidä kuormittaa suunniteltua enempää. Kokonaismassat määrittelevät Pelkkä B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg. B-ajokortti oikeuttaa vetämään B-luokan vetoautolla myös kokonaismassaltaan yli 750 kilon painoista peräkärryä siinä tapauksessa, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. – Rekisteritiedoissa ilmoitetut suurimmat sallitut kokonaismassat määrittelevät ajo-oikeuden riittävyyden. Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kg, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa. Jos taas perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on korkeintaan 750 kg, sitä saa B-luokan ajokortilla vetää B-ajokortilla ajettavalla, enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Yhdistelmä voi tällöin olla korkeintaan 4 250 kilon painoinen. Sillä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, ei ole vaikutusta ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokittelu- ja kokonaismassa eri asioita Teppo Vesalainen kertoo, että Autoliittoon on tullut paljon tiedusteluja kevytperävaunujen vetämisestä. – Usein autoilijoilla menevät luokittelumassa ja kokonaismassa sekaisin. Osa autoilijoista on siinä uskossa, että B-luokan ajokortti oikeuttaa vetämään mitä tahansa O1-luokan perävaunua millä tahansa henkilö- tai pakettiautolla. – Jos halutaan vetää kokonaismassaltaan 825 kilon painoista kevytperävaunua henkilö- tai pakettiautolla siten, että yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, tarvitaan joko B/96- tai BE-ajokortti, Vesalainen kertoo. Moottorin tekemä väistökoe: kuskista voi tulla matkustaja Muutosta on tuonut myös uusi tieliikennelaki. Kesäkuun alusta alkaen luokittelumassaltaan korkeintaan 750 kg:n painoisten perävaunujen suurin sallittu nopeus – tiekohtaisen rajoituksen salliessa – henkilö- tai pakettiautolla vedettäessä on nyt 100 km/h. Tämä koskee siis myös kokonaismassaltaan 825 kilon painoisia perävaunuja. Suurinta sallittua nopeutta ajaminen ei kaikissa tilanteissa ole kuitenkaan järkevää – kukaan ei kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta. Perävaunun käyttäytyminen lujaa ajettaessa voi esimerkiksi väistötilanteessa yllättää autoilijan, kuten kävi ilmi Moottorin tekemässä peräkärryjen väistökokeessa. Väistökoe osoitti, miten vetoauton kuljettajasta tulee matkustaja. Katso video väistökokeesta. Moottorin peräkärryjen väistökoe on luettavissa kokonaisuudessaan vain Moottori-lehdestä 6/2020, jonka voi ostaa digitaalisena irtonumerona Lehtiluukun kautta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan